Yahoo Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 hei, problemet startet da jeg oppgraderte bios på mitt p5k premium hovedkort. før lå tempen på prosessoren min (q6600) på ca. 37 grader idle, nå ligger den på 45. (prosessoren er kjølt av zalman 9700NT) det jeg lurer på er om temperaturen er normal eller om den er alt for høy? kan jo hende at det er den nysete biosen som har en bug, men det tror jeg ikke da det ikke er beta-bios. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Idle-temperaturen er ikke viktig. Hva ligger den på under load? Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Min ligger på 37-38 idle, men sniker seg aldri over 60 på max temp. Den er klokket til 3.26 GHz. Stepping er B3 Lenke til kommentar
Yahoo Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 skal stressteste nå. kommer med komentar snart.... ps. temparaturen kom opp i 58 grader bare ved installasjon av office!! Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 58 grader er ikke ille det, AMD K6-2 lå jo oppi 70-80 grader. en CPU greier glatt 120 grader før de feiler. Men en god kjøle ribbe og bra og effektiv vifte eller anen kjøling er alltid annbefallt. Prosessoren jobber som kjent bedre desto kaldere det er. Lenke til kommentar
Yahoo Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) stresstester nå.... kommer opp i 60-62 grader med speedfan. cpu viften kjører nå på fult gjennom q-fan. er dette en god temperatur?? med den gamle biosen lå temperaturen på 55 grader..... Endret 14. november 2007 av Yahoo Lenke til kommentar
haalo Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 stresstester nå.... kommer opp i 60-62 grader med speedfan. cpu viften kjører nå på fult gjennom q-fan. er dette en god temperatur?? med den gamle biosen lå temperaturen på 55 grader..... Sensoren skal bare gi en pekepinn, det er på ingen måte nøyaktig. ~60 grader er fin loadtemperatur. Lenke til kommentar
Yahoo Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) ok trodde noe var galt siden load temperaturen endret seg så mye fra bios 0402 til 0404, men da er vel alt i orden hvor høy temperatur tåler egentlig q6600?? load temparaturen kommer jo til å øke når sommeren kommer... vil det da fortsatt gå bra med prosessoren min?? Endret 14. november 2007 av Yahoo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Du bør ikke bevege deg så langt opp på 60' tallet ved last er min erfaring. At temperaturen økte etter endring av bios kan bety at vcore ble økt eller at temp måles på en annen måte i bios (bruker du annet program for dette så er det trolig vcore som er årsaken). Du kan jo senke vcore litt og se om den gir bedre resultat. Lenke til kommentar
Yahoo Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Du bør ikke bevege deg så langt opp på 60' tallet ved last er min erfaring.At temperaturen økte etter endring av bios kan bety at vcore ble økt eller at temp måles på en annen måte i bios (bruker du annet program for dette så er det trolig vcore som er årsaken). Du kan jo senke vcore litt og se om den gir bedre resultat. ok. hva bør vcore være? jeg leste av temparaturen i bios og i speed fan, så temparaturen tror jeg er riktig. Endret 15. november 2007 av Yahoo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Vcore vil variere med hastighet på prosessor og induviduelt fra prosessor til prosessor. Vil tippe at den vil(skal) ligge mellom 1,2 og 1,4V når du er omtrent på 3GHz. Du kan jo starte med 1,3V og se hvilket resultat det gir. (Vær forsiktig med vcore over 1,4-1,5V ellers kan du skade CPU). Temperaturen øker eksponensielt med vcore så det er viktig at denne er så lav som mulig. Hvis vcore blir for lav vil du oppleve ustabilitet og da må den økes til prosessoren fungerer normalt igjen. Så overklokking er en balanse mellom temperatur og stabilitet litt grovt forklart. Det er viktig at du stresstester CPU etter at du har overklokket. Dette kan du gjøre med Prime95 v25.5. Det programmet kan teste alle kjernene 100% og vil raskt gi deg en indikasjon på om temperaturene holder seg lave nok. Lenke til kommentar
Yahoo Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) ok, takk for hjelpen! når sant skal sies så kjører jeg min q6600 på stock, altså 2,4ghz, men jeg skal endre Vcore når jeg kommer hjem (er på skolen nå). har lest at stock Vcore til q6600 er 1,275V. Så vidt jeg husker, så var min Vcore på 1,28-et eller annet. får håpe at temperaturen går litt ned når jeg skifter Vcore.... Edit: fant ut av Vcore står på prosessor-esken, skal sjekke når jeg kommer hjem) Endret 15. november 2007 av Yahoo Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Tipper du kan senke vcore rundt 1,2 uten at det bør bli problemer. Lurer på hvorfor du får så høye temperaturer. Hvis du ikke får lav nok temp ved 2,4GHz så kan du sjekke om viften er skikkelig montert på CPU. Ellers så har mange Q6600 bra overklokkingspotensial med en bra vifte eller vannkjøling. Problemet med 4 kjerner er at det utvikles mye varme som må fraktes bort, men det er absolutt verd innsatsen å klokke opp Q6600! Lenke til kommentar
Yahoo Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) hei, legger ved et bilde av temps målt med speedfan (idle) som dere ser så er det veldig stor forskjell på core temp og cpu temp. kan det være at speedfan leser cpu temperatur fra bios og core teperatur fra selve prosessoren?? med den forrige biosen så var det ikke et så stort sprik mellom cpu temp og coretemp, burde jeg nedgradere? hvordan nedgraderer jeg med asus hovedkorta?? må jeg starte fra dos? (har lest at ez flash ikke klarer å nedgradere). hvordan starter jeg fra dos når jeg ikke har diskettstasjon? (noen andre som har problem med høy cpu temperatur med p5k premium?) Ps: før jeg oppgraderte bios var temperaturen mye lavere. jeg brukte den gamle biosen i flere måneder før jeg oppgraderte . burde ikke prosessoren min vært ødelagt for lengesiden hvis den gamle biosen meldte om for lav temperatur? jeg mener, med den hastigheten min zalman vifte hadde før bios oppgraderingen burde prosessoren ha brutt sammen når jeg gjorde krevende oppgaver.... Endret 15. november 2007 av Yahoo Lenke til kommentar
Yahoo Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 hei igjen! fikk sånn delvis svar på spørsmålet mitt via asus forumet: 0404 is showing higher temps because it has incorporared the new algorithm to calculate the temp of G0 core stepping CPUs. All Prior Bioses show too low of a temp. betyr dette at det nå kun er q6600 B0 som viser riktig temperatur i bios?? Lenke til kommentar
Delish Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Speedfan leser som kjent 15grader for lite på Q6600, last ned coretemp Du kan kompensere i advanced setting i speedfan. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Bruk CoreTemp ved avlesing av temperaturer av CPU. Veldig bra, og måler ganske nøyaktig! Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Hvis dere vil lære om temperaturer burde dere lese denne : Core 2 Quad and Duo Temperature Guide. Les og lær. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Hvis dere vil lære om temperaturer burde dere lese denne :Core 2 Quad and Duo Temperature Guide. Les og lær. Jøss, han der hadde god peiling. Takk for linken. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Hvis dere vil lære om temperaturer burde dere lese denne :Core 2 Quad and Duo Temperature Guide. Les og lær. Jøss, han der hadde god peiling. Takk for linken. Bare hyggelig Lærte masse nytt der selv jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå