Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva koster det å hogge en bil?

Anbefalte innlegg

I fellesgarasjen i blokka står det en Daihatsu Applause.

Den har vært punktert i ca. 10 år, og har ikke rikket seg en millimeter.

Eieren er en lat slask, og vaktmesteren har ikke greid å få eieren til å fjerne vraket sitt.

Jeg vil ha den parkeringsplassen, om jeg så selv må betale hoggingen.

Så pass er min nye Peugeot verdt, at jeg vil ikke ha den utendørs mens en gammel Daihatsu står inne.

Hva må jeg ut med for å frakte et bilvrak fra Sandnes til Knoksen i Stavanger, og hogge den der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre du bruker tvilsomme personer til å hogge bilen får du ikke gjort det uten å stå som eier av bilen. Kjøp bilen av fyren for vrakpanten, reis til en bilopphugger med bilen på en biltransporthenger (dette kan du leie/låne), men vær forsiktig med vekt og slikt på tilhengeren siden du ikke nødvendigvis har lov til å kjøre bil med så tung henger.

Vrakpanten er på 1500,- som du får ved innlevering av bilen hos bilopphugger. Mulig du kun får 1200-1300 hvis du skal ha pengene i løpet av kort tid, jeg er ikke helt sikker på hva slags praksis det er nå.

Å få bilen hugget koster deg ingenting, du får penger for vraket.

Lenke til kommentar

Tilby deg å fjerne vraket kostnadsfritt for eieren - samt at han får brorparten av vrakpanten (eventuelt minus dine utgifter ved frakt).

Eller rett og slett ta alle kostnadene ved fjerning selv - en plass i garasjen er jo i prinsippet verdt mye penger. Og penger rett i hånda er jo en bra deal for eieren hvis han slipper å gjøre noe som helst :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Alle biler har rammenummer, det er ikke dermed sagt at du får utbetalt vrakpant for en svensk-registrert bil.

Når en bil blir registrert i norge betales det inn vrakpant til staten. Det er denne man får igjen (fra toll og avgiftsdirektoratet) ved levering til godkjent biloppsamler.

Hvis du får igjen mindre penger (gjerne der og da) er det biloppsamleren som kjøper bilen av deg. KUN tollvesenet betaler ut vrakpant.

Lenke til kommentar
Med mindre du bruker tvilsomme personer til å hogge bilen får du ikke gjort det uten å stå som eier av bilen. Kjøp bilen av fyren for vrakpanten, reis til en bilopphugger med bilen på en biltransporthenger (dette kan du leie/låne), men vær forsiktig med vekt og slikt på tilhengeren siden du ikke nødvendigvis har lov til å kjøre bil med så tung henger.

Vrakpanten er på 1500,- som du får ved innlevering av bilen hos bilopphugger. Mulig du kun får 1200-1300 hvis du skal ha pengene i løpet av kort tid, jeg er ikke helt sikker på hva slags praksis det er nå.

Å få bilen hugget koster deg ingenting, du får penger for vraket.

Eier av bilen trenger ikke være den som leverer vraket. Den som leverer

vraket underskriver på at bilen rettmessig skal vrakes og står dermed

ansvarlig for vrakingen.

kilde: http://www.blb.no/

Så om du snakker med bil eier, så han ikke anmelder bilen stjølet, så er det bare å levere biel. og skrive under med eget navn selvsagt.

Du står ansvarlig, så derfor viktig att du avklarer med eiern først. ellers så kan du bli tatt for biltyveri.

Endret av KJLHGKJYHTGDF
Lenke til kommentar
Alle biler har rammenummer, det er ikke dermed sagt at du får utbetalt vrakpant for en svensk-registrert bil.

Når en bil blir registrert i norge betales det inn vrakpant til staten. Det er denne man får igjen (fra toll og avgiftsdirektoratet) ved levering til godkjent biloppsamler.

Hvis du får igjen mindre penger (gjerne der og da) er det biloppsamleren som kjøper bilen av deg. KUN tollvesenet betaler ut vrakpant.

Bare for å legge til litt: Bilen må ikke bare ha vært registrert i norge, den må ha blitt avskiltet etter at vrakpantordninga ble innført, i ca. 1977. Har du et vrak liggende som ble avskiltet før det får du ingenting igjen for det.

Lenke til kommentar

Bare for å legge til litt: Bilen må ikke bare ha vært registrert i norge, den må ha blitt avskiltet etter at vrakpantordninga ble innført, i ca. 1977. Har du et vrak liggende som ble avskiltet før det får du ingenting igjen for det.

Ikke for vær for rask med å hugge opp en slik bil!! Den er jo en veteranbil :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...