Gå til innhold

Hvilken Linux skal jeg velge?

RSy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SuSE er ganske brukevendlig...en ting som hjelper stort er YaST, et lite program som kan sammenlignes med kontrollpanel i windows...

Men vil samtidig minne om at de fleste(alle?) linux programmer kan også kjøres under FreeBSD, så hvis du ikke har bestemt deg anbefaler jeg å se på dette som et av alternativa.

Lenke til kommentar
Lycoris er vel også verdt å vurdere. Ligner litt på Windows og er lett å bruke. Lycoris mounter faktisk NTFS partisjonene dine automatisk.

Dette Intressant!

Eg har hørt at det skal være risikabelt med NTFS i linux.

Viss denne(og flere) fungerer fint med NTFS, blir linux mye mer atraktivt for meg. Er NTFS lett å få til å fungere på andre Distroer?

Lenke til kommentar

Knoppix er nok det aller enkleste, selv om det har en del begrensninger.

Det er i hvertfall ok bare for å teste ut i starten. Knoppix trenger ingen installasjon i det hele tatt, og kjører rett fra CD'en. Det klusser altså ikke noe til på hardisken. Om du vil kan det til og med kjøres helt uten harddisk!

Det ble omtalt på dinside for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Hva sa du nå???

Er det mulig å få tak i en linux som jeg bare kan boote fra cd'en??

Hva og hvordan?

RSy

De aller fleste distroer, og så vidt jeg vet alle de "store" distroene kan boote direkte fra cd'en når du installerer dem. Men tror ikke det er noen som kan kjøre distroen fra cd permanent uten å intallere noe på harddisken viss det er det du tenker på. (det finnes små distroer som kjører på en diskett, men tror ikke det er det du trenger/vil ha)

Dersom du har et gammelt hovedkort med en Pentium vil ikke det støtte installering fra cd i første omgang, og du må lage en boot-diskett. Tror ikke at det gjelder deg.

Hvem du velger av RH, SuSe eller Mandrake er egentlig ikke så nøye ettersom det er mulig å få support og det finnes bra dokumentasjon til alle tre. Men bruk litt ekstra tid på intsalleringen, ikke bare trykk ok hele tiden, men bare installer det du tror du kommer til å trenge.

(Jattajatta som egentlig foretrekker Debian GNU/Linux)

Lenke til kommentar
Men tror ikke det er noen som kan kjøre distroen fra cd permanent uten å intallere noe på harddisken viss det er det du tenker på.

Joda. Den nevnte Knoppix fungerer slik. Ålreit for den som vil finne ut hva Linux er, og kjekt å ha som boot-CD hvis noe går galt med harddisken. Men noen permanent løsning er det ikke.

LeD

Lenke til kommentar

Joda. Den nevnte Knoppix fungerer slik. Ålreit for den som vil finne ut hva Linux er, og kjekt å ha som boot-CD hvis noe går galt med harddisken. Men noen permanent løsning er det ikke.

LeD

Okey. Lærte noe nytt der. Gikk nok litt for fort og fikk ikke med meg det Simen1 sa. Har faktisk ikke hørt om Knoppix før, så det må jeg se om jeg får testet.

Høres litt artig ut med en cd som ikke installerer noe på harddisken. Ikke det at det har så mange bruksområder men men.

Har testet et par floppydistroer og de kan være ganske nyttige.

tomsrtbt er ganske bra til "rescue recovery panic & emergencies" som det heter på siden til Tom. Men den er litt knotete.

og Linux Router Project sin minidistro er helt kurrant som router.

Lenke til kommentar

Vil andbefale redhat. FIn distro meget lett og man lærer ting fort med den. Du har også en fin ting som du også har i mandrake det er de rpm filene. Som gjør det enkelt å legge til filer/programmer.

Kan også sette opp en rpm-get.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...