SkyFish Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hei skal kjøpe meg et HD kort nå for å se på film og sikkert endel spilling på min full hd 42" og lurte på en ting. Hd 2600 kommer jo i flere utgaver, men det virker som om at man må ha en "adapter" for hdmi, er dette bare en dvi -> hdmi adapter? Er ikke hdmi direkte fra kortet bedre? eller sender dvi like bra signal som hdmi gjør? Ville jeg fått bedre kvalitet med et kort som har en hdmi utgang uten adapter? Jeg skal også kjøpe hd-dvd rom for å spille hd filmer osv. Så jeg vil gjerne at PC-en skal vise best mulig bilde. Håper dere kan hjelpe meg med dette. Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Kortsvar: 1: HDMI = DVI + digital lyd 2: Du kan ikke bruke et hvilket som helst adapter 3: HDMI hadde vært lurere - men slik er det ikke Og: A: Som regel er det bare XT-versjonene som leveres med adapteret. Idiotisk, da pro-utgavene har lavere corespeed, og er dermed bedre egnet til HTPC B: Komplett oppgir hvorvidt adapteret følger med C: Passivt + adapter = lite utvalg Sum: Håper ATi gjør dette bedre neste gang, men 2x00-serien er bra kort til HTPC - med litt driverkødd dersom du f.eks. bruker MediaPortal Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Ok, takker for svaret. Jeg endte med å kjøpe dette: Club3D Radeon HD 2600 XT 256 MB GDDR3ATI RV630XT, HDTV, 800/ 1400 MHz, HDCP Satser på det holder til min bruk Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 21. november 2007 Forfatter Del Skrevet 21. november 2007 Fikk kortet i posten idag, men er litt skuffet så langt, synes ikke selv at jeg har så mye bedre kvalitet på bildet nå enn jeg hadde med mitt GF 7950. Er det noen spesielle drivere eller lignende jeg burde laste ned for å få best mulig kvalitet på film/desktop? Kjører 1920x1080 nå men teksten er vanskelig å lese blandt annet, ikke kornete, men heller ikke helt bra. Ati sitt control center var jo bare en spøk også, funker ikke sammen med .net framework 2.0 (men det funker heller ikke uten). sukk Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Tror du mp foklare nærmere.... Prg. du bruker Codecer Instillinger til skjermkortet (oppløsning og frekvens) ATi-korta avlaster CPU - men at bildet ble bedre enn ved nVidia 7950 har/hadde jeg ingen formening om. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Kanskje vanskelig å forklare, hehe. Men med tanke på HD filmer og serier, det skal jo være så vanvittig klart osv. Men i windows klarer ikke teksten å bli klar nok til at den er lettleselig engang. Den er veldig leselig, men langt fra fin å se på. Nå tenker jeg bare på desktop foreløpig, har ikke fått testet noe andre ting. 1920x1080 med 60hz (eller 50hz, ikke "sammenflettet" tror jeg har 60hz og at 50hz var den som var sammenflettet.) Har ikke lagt inn noe annet enn klite codec pack og catalyst driverene til skjermkortet ennå. Men control panel fungerer ikke, så har ikke noen innstillinger å forandre på. Kan hende jeg har misforstått endel eller er mindre opplyst, men var bare noe i hodet mitt som forventet krystallklart windows desktop på tv'en min. Har forresten en Hyundai HLT-42V2FH, de selger den blandt annet på komplett. MVH Kenneth Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Har du prøvd og stilt opp størrelsen på skriften i windows noen hakk? Gå på egenskaper for skjermkort via skrivebordet, trykk innstillinger og så advanceknappen nederst til høyre Der kan du stille størrelsen kan jo være en løsning? Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 22. november 2007 Forfatter Del Skrevet 22. november 2007 Hmm, skal prøve det når jeg kommer hjem, det virker som skrifta blir for lita rett og slett, men jeg hadde jo håpt at tv/PC-en skulle klare og gjøre bildet så klart at så liten tekst ble fin og klar. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Hvordan gikk det ? Ble det noe merkbar forskjell? Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det kommer vel an på hva slags kilde du ser på også. Du får ikke HD-kvalitet ved å se på en divx-film til 700mb på en fullHD-tv Heller ikke ved DVD får du noe som er i nærhet av dette. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 For å løse tekstproblemet ditt kan du prøve følgende: http://support.microsoft.com/kb/306527 Da får du mye penere tekst. Nå er jeg ikke så inne i HDMI osv, men på min 21" lcd med 1600x1200 oppløsning får jeg ihvertfall mye penere tekst. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Beklager trege svar, tenkte jeg skulle teste litt forskjellige programmer for å stille inn forskjellig, men jeg har hatt utrolig lite fritid til overs i det siste. Sånn som det er nå virker det som bildet slutter ca 1 cm eller 2 inn på bildet på tv'en, det betyr jo at bildet er forminsket kunstig og det kan vel gi stygg tekst. Vet såklart at divx'er langt fra blir bedre Men dekstop'en i windows skal vel være like klar som på en 20" pc skjerm. edit: Prøvde å stille opp tekst størrelsen, det ga ikke noe bedre resultat. Men regner med når jeg får strukket bildet helt ut i endene av tv'en så blir det bedre kvalitet. Må bare finne et program jeg kan bruke. ATI sitt control senter er jo ubrukelig, bare feilmeldinger når jeg åpner det. Har lest mange har samme problem. Og ati tray tools har ikke alternativer til å strekke/justere bilde størrelse. Eller den de har gir ikke noe forskjell i bildet. MVH Kenneth Endret 27. november 2007 av SkyFish Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 TVen din har ikke sånn autojuster for bildestørrelse da? Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Fant ikke noe logisk knapp på fjernkontrollen iallfall, men jeg kan sjekke manualen senere idag. Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Sånn som det er nå virker det som bildet slutter ca 1 cm eller 2 inn på bildet på tv'en, det betyr jo at bildet er forminsket kunstig og det kan vel gi stygg tekst. Det her høres jo ut som problemet. Får du sorte kanter rundt bildet altså? Med en Full-HD tv og oppløsning på 1920x1080 ut fra PC-en skal det ikke være noen kanter rundt. Hvilken tv er det snakk om? Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Beklager trege svar, tenkte jeg skulle teste litt forskjellige programmer for å stille inn forskjellig, men jeg har hatt utrolig lite fritid til overs i det siste. Sånn som det er nå virker det som bildet slutter ca 1 cm eller 2 inn på bildet på tv'en, det betyr jo at bildet er forminsket kunstig og det kan vel gi stygg tekst. jeg har et 2400xt, og dersom jeg setter det på 60hz så får jeg slike sorte rammer rundt (2-3cm brede), men bilder er jo fremdeles like klart. Ved 50hz blir alt bra. (ved 1920/1080-oppløsning) Endret 27. november 2007 av Fleksnes Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Hmm, men eneste 50hz alternativene jeg kan velge har (sammenflettet) stående i parantes, det er vel dette som er 1080i og ikke 1080p, eller tar jeg feil? Er rammer jeg får rundt ja. Har Hyundai 42" de selger på komplett med full hd. Tv'en er identifisert som standard tv eller noe i windows, men det skal vel ikke være noe behov for driver til en tv? Endret 27. november 2007 av SkyFish Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Beklager trege svar, tenkte jeg skulle teste litt forskjellige programmer for å stille inn forskjellig, men jeg har hatt utrolig lite fritid til overs i det siste. Sånn som det er nå virker det som bildet slutter ca 1 cm eller 2 inn på bildet på tv'en, det betyr jo at bildet er forminsket kunstig og det kan vel gi stygg tekst. jeg har et 2400xt, og dersom jeg setter det på 60hz så får jeg slike sorte rammer rundt (2-3cm brede), men bilder er jo fremdeles like klart. Ved 50hz blir alt bra. (ved 1920/1080-oppløsning) HA! Hos meg er det omvendt! Ved bruk av forskjellige prg. klarte jeg å presse den til å uttgi 1080p @ 50 Hz, men bildet ble som du forklarer; smått og uskaprt. Med nVidia var alt OK uansett, så det blir nok et 8400GS om ikke lenge. Dersom TV-en skalerer (dvs. ikke støtter 1:1 pixelmapping) vil du ALDRI få skarpe tegn. Btw: "News 06.09.07 Hyundai HLT-47V2FH (probably other V2FH models as well) 1920x1080p60 Pixel Mapped 1:1 via HDMI, however image is shifted 2px to the left (using ATI X1250)" Kilde: http://pixelmapping.wikispaces.com/ <- les mye her! Endret 27. november 2007 av Spragleknas Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Men 2 cm++ er jo mye mer enn 2 pixels på en 42". Vil det her si at ATI kortet er det som gjør at det blir dårlig kvalitet? At et nvidia vil gjør det bedre? Kjipt når jeg kjøpte ati kortet kun for det ene formålet å få best mulig kvalitet på tv'en :\ Lenke til kommentar
Fleksnes Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Nei, 2 cm var fysisk 2 cm, type 2 fingre bredt... Jeg har et Nvidia 8600GT også som jeg forsøkte, og der ble det akkurat samme som med 2400-kortet. Ved 50hz er det fullt bilde (og helt klart) på begge, ved 60hz kommer den rammen, men fremdeles helt klart bilde. 8600 er koblet til med HDMI, mens 2400 er koblet til med DVI. Jeg forsøkte også med et 7800GTX-kort for moro skyld, og da ble det 100% både ved 50 og 60hz.... Jeg tror at du et eller annet sted har huket av noe du ikke burde gjort eller lignende. Forsøk å avinstallere alt (bruk eget program for å avinstallere 100%). ATI-kortet _gir_ bedre bilde enn Nvidia-kortene, så jeg ville ikke gitt opp for fort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå