Gå til innhold

nestenulykke med dykking, trenger tips.

knutby

Anbefalte innlegg

Hei, er i ferd med a kreve tilbake penger for en dykkerpakke jeg akkurat hadde bestilt. Hadde en hendelse som gjor at jeg ikke stoler pa det dykkefirmaet.

Er det noen erfarende dykkere her som har en mening om hvem som burde gjort hva her?

Vi ankommer plassen 45min med bat fra Fiji. Hopper ganske raskt uti med beskjed om a folge divemasteren.

Pa overflaten merker jeg at BCD'en lekker men divemasteren sier at vi kan bytte den nar vi kommer opp igjen.

Pa bunnen (17-18m) blir det varre og jeg har ingen flyteevne. (ma traske rundt pa bunnen istedet for a svomme)

Han spor om jeg vil avbryte dykket, men sa uerfaren jeg er sa sier jeg at det gar bra. Det er jo ikke dypt, og jeg far sett mye spennende uansett.

Da jeg har 50bar igjen far jeg beskjed om a starte a ga til overflaten med sikkerhetsstopp som vanlig. Det som er merkelig er at han ber buddyen min folge seg selv, siden min buddy hadde nok luft igjen og han mente kanskje at han kunne ha mere tid pa bunnen...

Og siden det ikke er sa lett a si i mot en divemaster pa 18m starter jeg a ga oppover.

Da jeg nermer meg overflaten kommer jeg pa at dybdemaleren er i fot, sa jeg ma tippe ca. 20fot er 5m.. ikke sa ille.

Men problemet er at jeg har null flyteevne i bcden og ma svomme som en gal for a holde meg pa 20fot. blir jo sliten a bruker mye luft. da jeg endelig kan ga opp og nar overflaten fyller jeg bcden i refleks. Det er sann passe roff sjo at jeg ikke kan puste selv. og snorkel hadde vi selvsagt ikke.. Ender med a puste fra tanken og signalisere slik at jeg kan bli hentet. Jeg gar selvfolgelig tom for luft og med blybelte pa 7,5KG er det en provelse, men baten ser meg pa 2 sek og kommer. hadde han ikke sett meg kunne det jo gatt riktig ille...

Lang tekst, men kanskje noen dykkere som orker a lese og komme med et innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv opplevd lekasje i BC'en til meddykkeren min. Dette ble oppdaget rett før vi skulle utføre ett dykk. Det var en lekasje i inflatoren som vi ikke fikk stoppet, men etter litt testing i overflaten bestemte vi oss for å prøve. Jeg holdt et godt øye med han under vann i tilfelle noe skulle skje, men det var ikke noe problem. Det eneste var at dykket måtte avsluttes litt tidligere. Poenget er at man kan dykke med feilfunksjoner som ikke er kritisk, men det krever at meddykkeren vier litt mer oppmerksomhet enn det som er vanlig.

Med det sagt så er dykking en risikosport, og selv om en divemaster har det overordnede ansvaret ved slik dykking, er man ansvarlig for sitt eget liv. Tap av oppdriftskontroll er alvorlig. Det er rett og slett livsfarlig. Du skulle ha avbrutt dykket sammen med meddykkeren da du oppdaget dette. Ikke under noen omstendigheter skal du være alene, så divemasteren gjorde en grov feil. Slik som du beskriver det så kunne det gått virkelig ille om du hadde mistet kontrollen (panikk). Dropp blybeltet om det skulle oppstå noe slikt igjen! Veldig mange som drukner i forbindelse med dykking blir funnet med bly på kroppen. Uten bly vil du flyte som en kork.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...