Gå til innhold

Nikon D80 eller Canon 400D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes en haug med slike tråder her på forumet, så det er bare å lete og lese.

Kort fortalt ville jeg sagt at gå for det kamera du syns ligger best i hendene dine når du holder i det. Kom deg til en fotosjappe og prøv de, kjenn på de. For meg sa det SMACK! når jeg fikk Nikon D80 i hendene, og angrer ikke et sekund. Er veldig fornøyd med bildekvaliteten, men det blir du nok samme hvilket kamera du velger. Selve motivene må du stå for selv :p

Lykke til!! :D

Lenke til kommentar

D80 mot 400D er egentlig en litt urettferdig sammenligning. Nikon og Canon ser ut til å ha en strategi som går på ikke å lage direkte konkurrerende modeller, så D80 ligger sånn omtrent mellom 400D og 40D (men nærmere 40D enn 400D). Som det er nevnt her, så er kitoptikken til Nikon betydelig bedre enn den fra Canon, og det er det som har mest å si for bildekvaliteten. Kjøper du Nikon skal du derfor ha med kit. Canon er litt mer diskutabelt, men jeg ville gått for kit der også - den er jo praktisk talt gratis, og er du heldig så får du et godt eksemplar. Kitobjektiver er alltid greie å ta med når man er nybegynner.

Til spørsmålene dine fra første post, så er det sånn at alle speilreflekser på markedet har mulighet for full manuell kontroll, så det er ingen forskjeller der.

Om begge har time lapse vet jeg ikke - har noen av dem det? (D200 har)

Den største forskjellen? Grepet! De er veldig ulike å holde, så det du prøve før du kjøper. D80 har også bedre søker, lysmåler og autofokus, og et mye bedre kitobjektiv.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Og for guds skyld ikke bare kjøp på nett basert på specs og anbefalinger. Gå i en butikk og kjenn på modellene. Det er stor forskjell på grep og design, og det å ha et kamera som passer godt i hendene og er behagelig å bruke er mye viktigere enn alskens tekniske fiksfakserier.

Lenke til kommentar
Kit-objektivet som følger med Nikon D80 er nok endel bedre enn 18-55'en til Canon. Hvis du er heldig så kan du få eit bra eksemplar men kvaliteten varierer. Hvis du skal ha 400D så ville eg kanskje heller kjøpt Tamron 17-50 2.8

Støtter opp om dette. Nikon D80 med Nikon 18-70mm eller Canon 400D med Tamron 17-50mm. Hvis du ønsker mer brennvidde med Canon, så kan du ta en titt på Sigma 17-70mm f/2.8-4.5 - mer brennvidde men mindre lyssterkt.

Jeg vil også anbefale at du prøver ut begge kameraene i en butikk før du bestemmer deg. Og at du handler der etterpå - god service koster litt; og du vil se at de gode foto-butikkene er ikke så mye dyrere enn de norske nett-sjappene.

Tom

Lenke til kommentar
det er første gang jeg kjøper et digitalt speilrefleks kamera, har brukt det før, men aldri eid ett.

har gjort litt research på begge, men så spør jeg dere der ute, hvem av de har mest funksjoner?

altså mest muligheter når det kommer til lukkertid, eksponering osv.

har begge en time lapse funksjon?

hva er den største forskjellen?

Det kan veldig godt være at Nikon eller Canon er det riktige valget for deg, men det kan likegodt være Sony, Pentax eller Olympus. Alle disse produsentene leverer kamera og optikk som ikke står tilbake for Nikon eller Canon, i tillegg har de innebygd bildestabilisator i huset, som i mine øyne er den uerstattlig.

Lenke til kommentar

For å si litt kjapt hvordan jeg oppfatter det.

Selv har jeg et Olympus E400, og liker dette meget godt. Jeg vil ikke anbefale dette kameraet over D80 eller 400D, det er litt for gammelt for det. E410 kan dog fungere, men det blir jo litt vanskelig å si om grepet på E410 blir godt nok for deg. For meg fungerer det ypperlig, men det er virkelig avhengig fra person til person. Dersom du vil kikke på Olympus er nok E510 det beste valget. Dette kameraet er velbygd og solid, grepet er i mine øyne meget godt, totalt overlegent 400D, men likestilt D80.

For å si noe om den kanskje mest markante forskjellen mellom D80/400D og E510, så ligger det i sensoren. 400D og D80 bruker en sensor som har en cropfaktor på henholdsvis 1.6 og 1.5, bruker E510 en sensor som følger fourthirdsstandarden. Cropfaktoren på E510 er 2. Dette betyr i enkle ordelag at sensoren på D80, 400D og E510 er mindre enn et stykke 35mm film. Dersom du ser på Nikon D3, Canon 5D og Canon 1D MkIII er dette kamera som omtales som fullformatskamera, det vil si at sensoren er like stor som et stykke 35mm film. Det cropfaktoren forteller deg er hvor stor sensoren er, og hva brennvidden på et objektiv til dette kameraet tilsvarer på et fullformatskamera. Det vil si at dersom du kjøper E510 med kitobjektivet, et 14-42mm f3.5-5.6 tilsvarer dette et 28-84mm objektiv på et gammelt filmkamera, og på fullformatkamera.

Dette er en fordel, og en ulempe. Fordelen er at spesielt optikken kan lages mindre. Det er lettere å drasse rundt et 150mm f2.0 enn et 300mm f2.0. :)

En ulempe er likevel støy på høy ISO. Olympus er ikke like gode på dette som sine brødre hos Canon og Nikon, det er det bare å innrømme. Ikke at støynivået på E510 er uakseptable, det er det ikke. Sensoren i E410 og E510 er faktisk ganske god på støy, relativt sett. Men dersom du vil ha topp støyytelse i denne prisklassen går du for 400D.

Men, det fordeler med E510 sett mot 400D og D80. Som tidligere nevnt har man bildestabilisering. Dette er en teknologi som gjør det mulig å bruke langt lengre lukkertider håndholdt, og likevel få et skarpt bilde. Det er klart at dette ikke lar deg fryse et motiv i bevegelse, men dersom du tar bilde av en bygning eller et tre, da hjelper det.

En annen fordel er LiveView. Dette er en teknologi som Olympus har vært pionerene bak på dSLR. Dette gjør at du kan bruke skjermen som søker. For å gjøre et par ting klart, du bruker ikke skjermen som søker normalt. Dette er ikke bare ukomfortabelt og noe upraktisk, men det får deg også til å se ut som en tysk turist. ;)

Det det derimot er ganske nyttig til er å ta bilder når du ikke klarer å få ansiktet på samme nivå som søkeren. Det kan være om du legger kameraet på bakken for å få et fint bilde i froskeperspektiv, og det kan være om du vil ta bilder over en folkemengde. Det er absolutt nyttig. Dersom du skal ha LiveView i denne prisklassen er det bare Olympus som tilbyr det, henholdsvis i E410 og E510. Dersom du vil ha bildestabilisering og LiveView er det i det hele tatt bare E510 som tilbyr dette.

Ellers har E510 (og andre kamera fra Olympus) et rimelig effektivt støyfjerningssystem, som rister støv løs fra sensoren. Støv på sensoren vil kunne skape forstyrrende elementer i et bilde og er på ingen måte ønskelig.

Et annet område der Olympus gjør det bra er ellers optikken. Kitobjektivet på E510, 14-42mm f3.5-5.6 holder veldig god optisk kvalitet for et kitobjektiv, og er milevidt over 400Ds 18-55, mens kitoptikken på D80 er ganske god.

Sony har som allerede nevnt gode kamera i samme klasse, A100. Jeg har ikke for mye erfaring med dette kameraet, men en venn av meg har det og er meget fornøyd. Også dette kameraet har bildestabilisering, og det virker så vidt jeg har klart å se.

Uansett hva du velger får du ikke et dårlig kamera. Det som bør være utslagsgivende er rett og slett ergonomi og grep.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Dersom du ser på Nikon D3, Canon 5D og Canon 1D MkIII er dette kamera som omtales som fullformatskamera, det vil si at sensoren er like stor som et stykke 35mm film.

Litt flisespikkeri fra PMnormal, som ikke fant noe annet å klage på i posten din:

Eos 1D MkIII har ikke fullformatsensor (FF), den har det Canon kaller en APS-H sensor. Det vil si at cropfaktoren er i underkant av 1,3. Det er kun 1D-serien og Leica M8 som bruker sensor med 1,3-crop.

Det er mulig du forveksler med 1Ds, men den modellen finnes ikke i MkIII-versjon enda. Den kommer, men foreløpig må vi nøye oss med Eos 1Ds MkII.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Dersom du ser på Nikon D3, Canon 5D og Canon 1D MkIII er dette kamera som omtales som fullformatskamera, det vil si at sensoren er like stor som et stykke 35mm film.

Litt flisespikkeri fra PMnormal, som ikke fant noe annet å klage på i posten din:

Eos 1D MkIII har ikke fullformatsensor (FF), den har det Canon kaller en APS-H sensor. Det vil si at cropfaktoren er i underkant av 1,3. Det er kun 1D-serien og Leica M8 som bruker sensor med 1,3-crop.

Det er mulig du forveksler med 1Ds, men den modellen finnes ikke i MkIII-versjon enda. Den kommer, men foreløpig må vi nøye oss med Eos 1Ds MkII.

Ettersom vi er er inne på flisespikkeri - 1Ds Mk III er lansert, men er ikke i butikken enda (det var kanskje det du mente?). Kommer sannsynligvis om ca 2 uker. Klådde litt på en slik en på Electroworld messa for noen uker siden. Lekkert, men ikke noe for meg...

Tom

Lenke til kommentar

My bad entirely.

Lenke til kommentar
ok, takk for svaret, men har bildestabilisering mye å si innen fotografering? innen film har det en del å si, jeg driver selv med film og, og det med liveview vil jeg antagelig ikke bruke så mye så det vil være en liten detalj

Det kommer rett og slett an på hva du fotograferer. Dersom du har planer om å fotografere en del i lite lys. Vil du ha stor nytte av den (dog mindre nytte dersom det er mennesker i bildet). Dersom du ser i min og Kjetil-H sine oktoberfest tråder er det her en rekke bilder som aldri hadde blitt en realitet uten bildestabilisator.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=839281

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=838894

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...