Gå til innhold

Valg av kamera for nybegynner.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser at dere nevner Samsung GX-10. Nå har jeg mulighet til å kjøpe GX-1L for 3500,-. Hvordan er dette kameraet i forhold til andre "billig" dslr'er?
Et meget godt kamera det også, tilsvarende Pentax *ist-DL2 (som aldri var i salg i Norge, forgjengeren *ist-DL var det). Begynner å få noen år på baken, så har ikke den nyeste teknologien, men leverer meget gode bilder for en billig penge. Det er såpass mye rimeligere enn konkurrentene, at selv om de kan ha litt bedre støynivå og dynamisk omfang, er det ikke sikkert de forsvarer prisforskjellen likevel.

 

Husk bare at det kameraet bruker AA-batterier, så du bør kalkulere med et sett med skikkelige oppladbare batterier også.

Lenke til kommentar
Jeg ser at dere nevner Samsung GX-10. Nå har jeg mulighet til å kjøpe GX-1L for 3500,-. Hvordan er dette kameraet i forhold til andre "billig" dslr'er?

 

Dersom vi snakker bruktpris får du bedre. Japan Photo selger E400 til 3500,- inkl 14-42mm, dette er det eneste som ligger på 3500,- m/ objektiv.

Lenke til kommentar
Jeg ser at dere nevner Samsung GX-10. Nå har jeg mulighet til å kjøpe GX-1L for 3500,-. Hvordan er dette kameraet i forhold til andre "billig" dslr'er?

 

Dersom vi snakker bruktpris får du bedre. Japan Photo selger E400 til 3500,- inkl 14-42mm, dette er det eneste som ligger på 3500,- m/ objektiv.

Nei, Trumf selger GX-1L med 18-55 til 3500 kr nytt... Objektivene er ganske tilsvarende, forøvrig.
Lenke til kommentar
Man må liksom få alle andre til å velge "sitt" merke, du er en av dem som absolutt skal ha skryt for å se at man får kvalitet fra andre enn de 2 merkene "alle" må/skal ha.
Hehe, takk for det. Jeg personlig er ikke spesielt begeistret for Canon jeg da, som kanskje eneste merket på markedet, ikke fordi kameraene er dårlige, men jeg liker dem ikke. Men Canon klarer utmerket godt å selge uten at jeg profilerer dem, så det plager meg lite :o)
Lenke til kommentar
Man må liksom få alle andre til å velge "sitt" merke, du er en av dem som absolutt skal ha skryt for å se at man får kvalitet fra andre enn de 2 merkene "alle" må/skal ha.
Hehe, takk for det. Jeg personlig er ikke spesielt begeistret for Canon jeg da, som kanskje eneste merket på markedet, ikke fordi kameraene er dårlige, men jeg liker dem ikke. Men Canon klarer utmerket godt å selge uten at jeg profilerer dem, så det plager meg lite :o)

 

Hvorfor liker du de ikke?

Lenke til kommentar
Hvorfor liker du de ikke?
Vet ikke egentlig, jeg trives bare ikke med Canon-husene. Vel og merke speilreflekskameraene. Det er ikke så innbitt at jeg ikke kunne brukt en 30D eller bedre, men jeg ville neppe kjøpt en. De eneste Canon modellene jeg faktisk har lyst på, er fullformat-kameraene 1Ds og 5D. Men nå som Nikon har kommet med D3, ville den blitt foretrukket uansett...

 

Det er litt på samme måte som jeg aldri ville kjøpt en VW eller Audi. Bra biler, og de kan sakene sine, men jeg liker dem ikke. Kan ikke egentlig peke på hva, men det er en magefølelse som stritter i mot. Og jeg hører på den :o)

 

Det betyr jo ikke at jeg ikke vil anbefale verken Canon eller VW/Audi, men jeg gjør det veldig sjelden med mindre det er grunn for det, at vedkommende har optikk, eller bruksområder der f.eks. 40D er spesielt godt egnet - typisk at seriehastigheten er nødvendig, men budsjettet begrenset, slik at andre alternativer er for dyre.

Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig sammenligningen med bilkjøp er svært passende, for begge deler involverer en salig blanding av fornuft og følelser. Personlig preferanse har mye å si.

 

Selv foretrekker jeg Nikon og Pentax foran de fleste andre, hovedsakelig på grunn av designfilosofi m.t.p. utforming av hus samt plassering og design av knapper. For eksempel, så liker jeg bedre at fremre kontrollhjul er horisontalt orientert og plassert på fremsiden av grepet fremfor vertikalt orientert og plassert bak utløserknappen. Det er en fillesak, men det har en god del å si for hvordan jeg trives med kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...