Petteram Skrevet 14. november 2007 Rapporter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Siden jeg solgte speilreflekssamlingen min for 20 år siden er jeg noe rusten på dette. Trenger derfor hjelp til å velge et godt og rimelig kamera. Har sett litt rundt og kommet frem til 3 kandidater: Pentax K100D**** Nikon D40 ** Olympus E-400 Det som blir viktige ankepunkt er hvilken type minnekort, batteritype/levetid og selvfølgelig brukervennlighet/bildekvalitet. Tilkobling til pc og software betyr ikke noe da jeg kommer til å bruke kortleser til dette. Som dere ser har jeg valgt modeller til rundt Kr 3500.- og ønsker ikke å overstige dette. På forhånd takk for all hjelp. Endret 16. november 2007 av Petteram Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 15. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. november 2007 Er nå blitt anbefalt Nikon D40 av en kollega som tilfeldig leste denne posten. Han snakket varmt om brukervennlighet og bildekvalitet og derfor leder nå Nikon med to stjerner. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. november 2007 Rapporter Del Skrevet 15. november 2007 Jeg tenkte å svare på posten tidligere, men har ikke hatt tid. Selv synes jeg du får mye mer for pengene med Pentax K100D. Nesten alle du møter på jobb, gaten, toalettet eller hvor som helst vil anbefale Nikon D40. Det er fordi det er den eneste modellen de har bakgrunn for å uttale seg om. Vi som har mer balansert og nyansert erfaring kan avkrefte at D40 er bedre enn K100D på bildekvalitet, og også brukervennlighet. De fleste mener vel at Pentax har bedre ergonomi enn D40, men menyene kan være enklere på Nikons kamera. Det største skillet mellom de to modellene er at Pentax K100D har bedre funksjonalitet. Ikke la deg lure av liksom-kompetente venner og kollegaer som ut fra egen kjærlighet til et merke (fanboyisme kalles det i våre miljøer) anbefaler deg noe. I denne prisklassen er de de mindre aktørene som gir deg mest for pengene mht funksjoner. K100D har lcd til innstillinger på toppen, D40 bruker skjermen til den informasjonen. K100D har antishake innebygd i huset. Det har ikke Nikon, og de som har den funksjonen ville ikke vært foruten. Til D40s fordel kan man si at jpg-filene er så godt som ferdig behandlede rett ut fra kamera i default-innstillingene. Pentax retter seg mer mot entusiastene, og de ønsker rom for å foreta redigeringer i bildene selv. Det vil si at innstillingene er mer konservative i utgangspunktet, og krever noen sekunder i etterbehandling for å skinne skikkelig. Er du en person som tar foto på alvor, så får du klart mer igjen for pengene med K100D. Den pakken er rett og slett imponerende spekket med funksjoner og kvalitet. Olympus E-400 er også spennende, med sin alternative ergonomi. Likevel vil jeg stå fast på at i dette selskapet gir Pentax deg mest for pengene, og den som hevder at Nikon tar bedre bilder, har rett og slett mindre peiling på disse modellene. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 15. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Du har noen gode poeng selv om du ikke nevner at Pentax også kan bruke objektiver produsert siden 70 tallet. Dette er jo noe Pentax selv trekker frem på produktsidene. Jeg velger derfor å gi Pentax 3 stjerner. Hvis du ville trekke frem en ting du synes er negativt med Pentax K100D, hva ville det være? Endret 15. november 2007 av Petteram Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. november 2007 Rapporter Del Skrevet 15. november 2007 I forhold til prisen er det ingenting negativt å si om kamera. Det har en byggkvalitet som er ganske solid i forhold til de andre alternativene. Kitzoomen leveres med en skikkelig solblender som har en praktisk liten luke i bunn, slik at man kommer til og får justere et evt polafilter med solblenderen på. Det er det som er typisk for Pentax, smarte løsninger. Det eneste som kan tolkes som negativt er også kameraets styrke. Bildestilen som er lagt opp til er ganske konservativ, noe som gir ekstra rom for redigering i etterkant. På den annen side så betyr det at det krever at du tar den jobben litt på alvor. Kamera rett og slett oppfordrer til å bruke rawformatet for optimal bildekvalitet. Et D40 vil kanskje levere mer imponerende resultater rett ut fra kamera, men det er fordi prosessoren i kamera har foretatt mer radikale valg i etterbehandlingen. Man kan forøvrig justere disse innstillingene på begge kameraene, men tommelfingerregel er at Pentax er for de som ønsker å ta etterbehandlingen på alvor. Det eneste som kan oppfattes som en svakhet, er at det ikke er noe særlig bra til actionfoto. Det er forøvrig ingen i klassen, men det er mulig at D40 kan være raskere på noen områder. Brukerene som finnes her på forumet har ikke rapportert noen særlige svakheter ut over det. Jeg har forøvrig selv testet hvordan det fungerer med gammel optikk på K100D. Man bare går inn i menyen og velger å muliggjøre bruk av blenderring. Det gjør man kun første gang. Så er det bare tut og kjør med blenderstyrt automatikk. Min brors ca 30 år gamle 50mm har blitt flittig brukt. Ps: Selv har jeg brukt Canon 20D i tre år nå, og er svært fornøyd. Jeg har også brukt Nikon i alle år. Pentax har jeg aldri eid selv, men det er i alle fall ikke av bevisste årsaker. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 15. november 2007 Rapporter Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Har selv K100D, og har også holdt i de andre modellene du skisserer. Konklusjon: K100D er absolutt et bedre kamera å holde, med mindre du er heftet med virkelig små hender. Hva funksjoner angår, har hva alt de andre har + bildestabilisator! noen små minus - høy lyd når speilet flippes - litt treg autofokus ved lite lys - ingen originale batterigrep til salgs, 3.part Vedrørende kommentaren om at pentax bilder krever mer etterbehandling: Hvis du tar jpeg bilder kan du velge vibrant fremfor natural, da fikser kameraet bilder folk flest ville blitt svært fornøyd med. Endret 15. november 2007 av intox_neb Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 - ingen originale batterigrep til salgs, 3.partDet har vel ikke D40 heller, for så vidt. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 Eller Olympus E400, for den saks skyld. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 Selv klarer jeg ikke å anbefale D40 til noen! Dette skyldes at kameraet mangler innebygd autofokusmotor. Det du evt sparer på å kjøpe D40 framfor f.eks D80, taper du fort igjen dersom du jakter en prisgunstig normalzoom. Tamron 17-50mm 2,8 har fått utmerket kritikk, men er lite hensiktsmessig å bruke på D40 fordi du da ikke har autofokusmotor. Forøvrig må du huske på at du trenger objektiv i tillegg til hus og da er 3500,- snaut ut. Eneste alternativ er da bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 Gode poeng her nå. Pentax leder klart. Ser ut som det går den veien. Må bare finne et billig sted å handle. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 Har fulgt med på denne tråden. Er i samme situasjon som Petteram ,trenger ett godt og rimelig kamera. Har i motsetning til trådstarter ikke hatt speilrefleks tidligere. Sist jeg kjøpte kamera endte jeg opp med ett kompakt kamera med navn Canon Powershot S40. Dette kostet over 6000 kr i 2002 ! Digitalt speilrefleks var uaktuellt den gang på grunn av høy pris. Pentax ser ut til å være ett godt valg ,men hva med Olympus E-400 ? Dette kameraet får en kjøpt for 3499,- med ett bra kit objektiv hos Japan Foto. Hadde vert greit å få noen innspill for og/eller mot. Lenke til kommentar
NorthWest Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 I det siste nummeret av det anerkjente svenske tidsskriftet FOTO var det en sammenligningstest av disse tre husene i tillegg til Canon 400D. Vinneren ble Nikon D40. Anbefaler å lese denne testen, for selv om det her ble kåret en vinner, er det helt tydelig, i denne sammenligningen som ellers, at forskjellene er marginale. Hva man til slutt ender opp med er nesten likegyldig, da man er nesten garantert å bli fornøyd med kvaliteten på samtlige merker. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 E-400 har unike kvaliteter i form av husets utrolig kompakte form, men det på mange måter et mye enklere kamera enn K100D. Jeg mener at K100D vinner så klart på funksjonalitet, at jeg ville valgt det av den grunn. I tillegg så tar det i alle fall ikke dårligere bilder enn de to andre. Det er vel ingen som tviler på at K100D ikke vinner på funksjonalitet? Lenke til kommentar
holvik Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 10 vs 6 Megapiksler,er dette noe å henge seg opp i for ett kamera i denne klassen ? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 Nei. Det eneste jeg bruker mine 10 megapixler til i daglig bruk er når jeg vil croppe bildene. Da er 10mp eller mer ganske fint å ha. Ellers får du fine prints i A3-format med 6mp. Ikke kjøp deg dSLR i denne klassen med bakgrunn i megapixler. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 Sjekk ut canon 400D. Det er dette kameraet jeg har, og liker det veldig godt. Grepet er i følge noen andre for lite til at det blir komfortablet, men for meg passer det perfekt =) Sjekk det ut! Canon har støvresning foran chippen + er i følge tester skarpere (bildemessig) enn de to andre kameraene + bedre på høy ISO. Lenke til kommentar
holvik Skrevet 16. november 2007 Rapporter Del Skrevet 16. november 2007 Sjekk ut canon 400D. Det er dette kameraet jeg har, og liker det veldig godt. Grepet er i følge noen andre for lite til at det blir komfortablet, men for meg passer det perfekt =) Sjekk det ut! Canon har støvresning foran chippen + er i følge tester skarpere (bildemessig) enn de to andre kameraene + bedre på høy ISO. Har vurdert Canon 400D,men dette er en god del dyrere enn de andre alternativene. Kit objektivet er av variabel kvalitet (sies det ,har ingen erfaringer selv), så hvis en skal ha en "pakke" koster det fort 7-8000 kr. Litt i overkant for en total fersking. Vil takke for lånet av tråden til Petteram og gode innspill. Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 17. november 2007 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. november 2007 (endret) Har vurdert Canon 400D,men dette er en god del dyrere enn de andre alternativene.Kit objektivet er av variabel kvalitet (sies det ,har ingen erfaringer selv), så hvis en skal ha en "pakke" koster det fort 7-8000 kr. Litt i overkant for en total fersking. Vil takke for lånet av tråden til Petteram og gode innspill. Helt i orden du:-) Har planlagt en tur til nærmeste fotosjappe for å se kandidatene iløpet av et par dager. Skal komme med en tilbakemelding da. Ang. testen i Svenske FOTO, ser mye det samme resultatet i andre sammenligningstester. Her er det ofte Pentax og Nikon som bytter på seieren. Gjør meg litt usikker. Endret 17. november 2007 av Petteram Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. november 2007 Rapporter Del Skrevet 17. november 2007 Kvaliteten er så lik i prisklassen at testene vil slå alle veier. Pixelskarphet er jo bare en kvalitet. Hvis det var eneste kriterie så burde alle som har kjøpt 20D ha kjøpt KM7D i steden, men det gjorde de ikke. Siden kvaliteten er så lik så mener jeg at man bør se på funksjoner for å finne ut hvilken som passer for seg, i tillegg til ergonomi. For noen er kvalitetsfølelse også viktig, og der kommer jo Canons billige slr dårlig ut. Selv så bruker jeg Canon blant annet fordi jeg liker bildefilosofien, men jeg trenger ikke ha samme smak som deg. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 18. november 2007 Rapporter Del Skrevet 18. november 2007 Sjekk ut canon 400D. Det er dette kameraet jeg har, og liker det veldig godt. Grepet er i følge noen andre for lite til at det blir komfortablet, men for meg passer det perfekt =) Sjekk det ut! Canon har støvresning foran chippen + er i følge tester skarpere (bildemessig) enn de to andre kameraene + bedre på høy ISO. Har vurdert Canon 400D,men dette er en god del dyrere enn de andre alternativene. Kit objektivet er av variabel kvalitet (sies det ,har ingen erfaringer selv), så hvis en skal ha en "pakke" koster det fort 7-8000 kr. Litt i overkant for en total fersking. Vil takke for lånet av tråden til Petteram og gode innspill. Stemmer vel ikke helt at en "pakke" kommer på 6-7000kr. På mpx.no ligger eos 400D + kit objektiv på 5696kr. Med mindre du legger til flere ting i "pakka" di, så skal det være mulig å komme i nærheten av samme tilbud på Nikon 40(x) som koster 5989kr på samme sted, altså er 400D billigere enn nikon sitt.. Dette er riktignok D40x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå