Gå til innhold

Valg av XBOX 360 modell, samt tilkopling til TV med Component

Bliv1n

Anbefalte innlegg

Vel, har ikke kjøpt konsoll siden 2002, mye har skjedd siden den tid. Har bestemt meg for XBOX 360, men jeg blir ikke helt klok på hvilken versjon jeg skal ha. Har søkt rundt og lest om de ulike versjonene, men må likevel få dette helt klart.

XBOX 360 ELITE: Stor hdd, hdmi-kabel følger med.

XBOX 360 PREMIUM: Mindre hdd, har mulighet for hdmi-tilkopling, men kabelen følger ikke med. Man bruker da Component.

XBOX 360 ZAPHYRE: Ser ut til å være den samme som Premium? HDMI-kabel følger ikke med?

Så har jeg også hørt noe om XBOX 360er med oppgraderte vifter og slikt, noe med 65nm prosessor elns, de skal vistnok være mer "stabile" enn de gamle XBOXene. Er det de oppgraderte konsollene som selges i butikkene per i dag? Eller er maskinene man får kjøpt på elkjøp uforandret siden lansering?

Sist men ikke minst, la oss si jeg går for Premium. Da vil jeg bruke Component som tilkopling til TVen (hvis ikke HDMI-kabel følger med Premium da?)

Vil Component fungere på alle nye TVer? Tenkte litt på å skaffe denne Philips LCD 26'' (26PFL5322) http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=81485

Jeg kan ikke finne noe om Component der på spesifikasjoner...

Den Philips TVen har skjermformatet 720p, er det like greit å kjøpe Premium og bruke Component-kabel siden det ikke er full HD? Mange sier at kvaliteten ikke er så sinnsykt forskjellig, og TVen er jo relativt liten. Kjøper kun Premium om det går ann å bruke Component på den TVen selvsagt, og hvis man får med HDMI-kabel i Premium utgaven er jo hele Component saken ute av verden.

Håper noen kan gi meg utfyllende svar på det jeg lurer på, vil nødig bruke 1000 spenn ekstra på Elite om det ikke er nødvendig.

*

Edit: Om TVen fant jeg nå dette på kontakttype:

2 x HDMI ( 19-pin HDMI type A ) - bak ¦ 1 x lydinngang ( RCA phono x 2 ) - bak ¦ 1 x komponentvideoinngang ( RCA phono x 3 ) - bak ¦ 1 x SCART (AV inn-/utgang / RGB) ( 21 pin SCART ) - bak ¦ 1 x SCART (AV inn-/utgang / S-Video) ( 21 pin SCART ) - bak ¦ 1 x hodetelefoner ( minijack stereo 3.5 mm ) - side ¦ 1 x S-Video-inngang ( 4 pin mini-DIN ) - side ¦ 1 x kompositt video/lyd-inngang ( RCA phono x 3 ) - side

Vil den Component-kabelen man får med 360en passe i den inngangen?

Endret av Bliv1n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, den komponent-kabelen som følger med 360 vil passe til den TV`en du nevner.

EDIT:

Ble et veldig kort svar her. Skal forsøke å skrive litt mere nå. Jeg ville uten tvil valgt 360 Elite. Grunnen til det er fordi den har 120 GB HDD (denne koster rundt 1500 kr løst, og da har du allerede tjent inn tusenlappen) og alt du trenger. Jeg har i dag en Premium som jeg kjøpte på lanseringsdagen i 2005. Jeg har i en god stund nå vurdert å bytte til Elite, men det har blitt med tanken. Først om fremst er det den store harddisken som frister, nettopp fordi det er så mye man kan laste ned fra Xbox Live Marketplace, samt at vi snart får IPTV på 360.

Når det gjelder hva slags tilkobling og kabler du skal bruke, så støtter alle tre (HDMI, komponent og VGA) 720p, 1080i og 1080p. Det du heller bør sjekke er hvilke oppløsninger TVen din støtter. En veldig grei side for dette er: http://www.hjemmekino.no/database/tv.aspx

Noen TVer som har en native(opprinnelig) oppløsning på 1920x1080 (1080p/FullHD), de støtter kun 1080p gjennom HDMI-inngangen. Mens andre støtter 1080p gjennom flere innganger. Vet ikke om du er klar over det, men selv om TVen din har 1080p, så er det ikke dermed sagt at du vil få 1080p samme hvilken inngang du bruker. Ble mye her nå, du får spørre hvis du lurer på noe :)

Endret av Spillarkivet.no
Lenke til kommentar

For det første, jeg har null peiling. :p

Uansett, den Tven jeg linka til står det har 720p... så samme om jeg bruker Component eller HDMI vil det fungere på den TVen? Jeg vil kunne spille og ha det gøy med god grafikk og alt det der? Ikke noe sinnsykt med instillinger og slikt man må stille på? :dontgetit:

Og at Component ikke overfører lyd? Hvordan får jeg da lyd i TVen?

Om jeg uansett går for Premium og det ikke følger med HDMI-kabel, som jeg er litt usikker på om det gjør, kan jeg da i ettertid kjøpe en hvilken som helst HDMI-kabel på elkjøp og bruke den for å kople 360en til TVen? Eller må man ha en special-made Microsoft kabel?

Lenke til kommentar

Du vil bli fylt med rike og fantastiske opplevelser selv i 720p :D På en 26" vil neppe se forskjell på 720p og 1080p, uansett. Om fabrikkinnstillingene til TVen din er gode, vet jeg ikke. Av erfaring så vet jeg at med litt justeringer vil du få et merkbart bedre bilde. Er du selv usikker på de tekniske innstillingene, så vil jeg anbefale deg å søke litt rundt på diverse AV-forumer. Jeg har gjort det selv når jeg skulle stille inn min TV. Det ble en merkbar forskjell, så det er verdt å bruke litt tid på det. Du er ikke nødt, det er opptil deg selv :)

Sammen med komponent-kabelen, så følger det med to kjente kontakter (rød og hvit) som gir deg stereolyd på TVen din. 360en har en optisk utgang også, denne gir deg 5.1-lyd, men det avhenger av at du enten har en TV med optisk-inngang eller en forsterker med optisk-inngang.

Alle HDMI-kabler passer, selv den på Clas Ohlson!

Lenke til kommentar
Husk at component ikke overfører lyd.

Det er helt korrekt.

HDMI (bilde og lyd)

Komponent (bilde)

VGA (bilde)

Optisk (lyd)

Coax (lyd)

Er jo RCA-kabler (stereo) på komponent-kabelen også. Uansett anbefales Toslink (optisk) for lyd hvis trådstarter har surroundreceiver. Hvis han har stereoforsterker, eller skal kjøre lyd gjennom TV-en, bruker han bare RCA-kablene som er på komponent-kabelen.
Lenke til kommentar
kjapt spørsmål, om man kjører HDMI så får man lyd og bilde i tven, men man kan vel fortsatt kjøre en coax eller optisk til forsterker? kanskje dumt spørsmål, det må jo gå?

Ja det går fint, men du må ha denne lyd-overgangen:

http://www.xbox.com/en-US/hardware/x/xbox360hdmiavcable/

Optisk ut fra denne.

Begge kablene følger med i Elite pakka.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

sorryfor og rippe opp i 1 mnd gammel tråd.

Leste igjennom denne, og er litt forvirret hehe.

TV'en min er fullhd (1080p) mens jeg har den gammle premium xboxen. altså. ingen HDMI utgang på den. så kjører komponent.

har som sagt 1080p, og har slått på 1080p på 360'ien. men får jeg virkelig 1080p ut av den? eller MÅ jeg har Elite, som har støtte til HDMI.

Lenke til kommentar

TV'en min er fullhd (1080p) mens jeg har den gammle premium xboxen. altså. ingen HDMI utgang på den. så kjører komponent.

har som sagt 1080p, og har slått på 1080p på 360'ien. men får jeg virkelig 1080p ut av den? eller MÅ jeg har Elite, som har støtte til HDMI.

Hvis TV-en din støtter 1080p over komponent, så har du vel 1080p. Det er egentlig få TV-er som støtter dette, se i manualen eller søk på google så finner du vel ut av det. :)
Lenke til kommentar

det kommer an på om TVn din støtter 1080p gjennom komponent. Jeg vet at visse Samsung-modeller gjør det. Du må også huske at ikke alle spill kjører i 1080p selv om det er det du har stilt inn. På filmer MÅ man ha HDMI for å få kjørt i 1080p.

Lenke til kommentar

det kommer an på om TVn din støtter 1080p gjennom komponent. Jeg vet at visse Samsung-modeller gjør det. Du må også huske at ikke alle spill kjører i 1080p selv om det er det du har stilt inn. På filmer MÅ man ha HDMI for å få kjørt i 1080p.

takker for svar. ja. har HDMI til HD DVD-en min :) (ikke den som følger med 360'ien)

får vel se om prisen på elite faller på nyåret, hvis jeg finner ut at tv'en ikke støtter 1080p over component.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...