Gå til innhold

Oppgradering av Grafikk/Spill PC. Budsjett: 12-15k.

Anbefalte innlegg

Hei! Første posten min her forresten, så hilser til alle. Men har hørt at dere kan hjelpe/tipse meg om evt. forbedringer til dette oppsettet? :) Min hovedfrykt er skikkelige flaskehalser, så skrik ut om dere ser noen.

Info:

Det skal være enn litt versting all-round PC, så her er et par av programmene jeg har planlagt å bruke den til.

Liste:

Adobe Master Suite CS3 - Hovedsaklig AE, Premier Pro og Photoshop.

Generelle spill - CS 1.6, CS:Source, TF2.

Tyngre spill - Crysis, Assasins Creed, CoD4, Battlefield 2142 etc.

Multitasking - Har ofte mange vinduer oppe, med musikk og video fra flere steder. Misliker sterkt lagg.

Er egentlig multitasking som jeg kommer til å bedrive mest med, så delt anndreplass med Adobe/tyngre spill som jeg kommer til å bruke ofte. Kommer til å evt veksle mellom XP og Vista 64-bit (Ultimate). Har planlagt å overklokke når jeg får lært meg det.

Deler jeg allerede har valgt ut.

Vil gjerne ha tips om forbedringer/bytter.

Hovedkort:

-Abit IN9 32X-MAX WiFi

Prosessor

-Intel Core 2 Quad Q6600 // Det står ingenting om den har g0 i hensyn til overklokking. Hvor kan jeg evt sjekke dette? Hadde egentlig planlagt å prøve å presse denne opp fra 2,4 til 3,4 GHz. Har hørt dette skal være mulig :)

Skjermkort:

-XFX GeForce 8800 Ultra Extreme // Har planlagt å bare evt kjøpe et til når prisene har gått ned og kravene opp.

RAM:

-Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5 x2

Harddisk

-Samsung SpinPoint T133S 400 GB

Totalt har dette prislappen på 10442 NOK,-

Deler jeg ikke trenger:

Mus, musematte, tastatur, mick, headsett, høytallere.

Deler jeg trenger:

-Et safe vannkjølingssystem som skal gå over CPU og GPU (bare 1 GPU midlertidig) - Må være litt trygt detta, er nervøs ang vesker i nærheten av komponenter. Forslag til oppsett vil bli meget godt mottatt :)

-PSU. Hvor sterk vil jeg da trenge?

-Andre mulige ting jeg helt sikkert har glemt. Ting som thermal pads og andre ting som jeg ikke aner navn på.

Er dette forsåvidt et greit oppsett for en litt mer enn vanlig allround PC? Hvis det så hender at jeg trenger det senere, så har jeg da muligheten til å kjøpe meg enda et skjermkort via SLI. Som jeg nevnte over skal jeg klokke CPU, men bør jeg da modifisere og innstille andre komponenter? Har en Philips 170B (170B6) [17" LCD] som forsåvidt har funket fint en stund, men bør jeg med tanke på skjermkortet bytte til en bedre skjerm? Har planlagt vannkjøling på både CPU og GPU, men vil et komplett vann system intregert i dette koste mer enn 14 k? Kan muligens strekke meg til 15k på dette.

Andre forslag eller forbedringstips er varmt velkommne. Kan ikke mye om dette, så takker og bukker til alle som gidder å bry seg med å hjelpe :)

Mvh,

Ayrinth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann, noen som har noen innspill til dette oppsettet? :whistle: Er litt rastløs ang å kjøpe nye deler, så hadde vært kjekt å få flere meninger her. Er det foressten noen her som har testet Q6600 med XFX GeForce 8800 Ultra Extreme? Vil dette være en kombo som vil holde en stund?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar

ser greit ut det der. det skjermkortet høres ganske dyrt ut da. kan jo vurdere å sjekke ut nye 8800gt, eller eventuelt bli med på spekulasjonene rundt det nye 8800gts. sies at det skal være i nærheten av gtx til halve prisen.

q6600 er et greit valg ved multitasking

hovedkortet er jeg ikke kjent med.

rammen er ok, kan vurdere en 1066mhz ram istedet for 800mhz, de har mer å gå på overklokkingsmessig.

skjerm?

harddisk du bør vurdere er samsung t166 500gb, den er bra og relativt lydløs. og kjølig

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hjulpet deg, men har ikke så veldig mye peiling på hardware. Synes det er synd du ikke har fått svar fra noen som kan mye om PC-bygging enda du har en så oversiktelig førstepost. Lagde en handlevogn i Prisguide, HER er da den. Som du ser sparer du noen kroner :p . Siden du skal multitaske mye er kansje 4 GB ram å foretrekke. Koster jo heller ikke så veldig mye mer. Det du har glemt er DVD brenner og kabinett. Du bør nok kjøpe en større skjerm, hvert fall når du har et så sykt grafikkort.

Lenke til kommentar
Hei! Første posten min her forresten, så hilser til alle. Men har hørt at dere kan hjelpe/tipse meg om evt. forbedringer til dette oppsettet? :) Min hovedfrykt er skikkelige flaskehalser, så skrik ut om dere ser noen.

Info:

Det skal være enn litt versting all-round PC, så her er et par av programmene jeg har planlagt å bruke den til.

Liste:

Adobe Master Suite CS3 - Hovedsaklig AE, Premier Pro og Photoshop.

Generelle spill - CS 1.6, CS:Source, TF2.

Tyngre spill - Crysis, Assasins Creed, CoD4, Battlefield 2142 etc.

Multitasking - Har ofte mange vinduer oppe, med musikk og video fra flere steder. Misliker sterkt lagg.

Er egentlig multitasking som jeg kommer til å bedrive mest med, så delt anndreplass med Adobe/tyngre spill som jeg kommer til å bruke ofte. Kommer til å evt veksle mellom XP og Vista 64-bit (Ultimate). Har planlagt å overklokke når jeg får lært meg det.

Deler jeg allerede har valgt ut.

Vil gjerne ha tips om forbedringer/bytter.

Hovedkort:

-Abit IN9 32X-MAX WiFi

Prosessor

-Intel Core 2 Quad Q6600 // Det står ingenting om den har g0 i hensyn til overklokking. Hvor kan jeg evt sjekke dette? Hadde egentlig planlagt å prøve å presse denne opp fra 2,4 til 3,4 GHz. Har hørt dette skal være mulig :)

Skjermkort:

-XFX GeForce 8800 Ultra Extreme // Har planlagt å bare evt kjøpe et til når prisene har gått ned og kravene opp.

RAM:

-Corsair TWIN2X-6400 2 GB (2 x 1 GB) CL5 x2

Harddisk

-Samsung SpinPoint T133S 400 GB

Ser egentlig bra ut spørr du meg, men ville gått for 8800GT i steden for Ultra.

I forhold til ytelsene på 8800 GT/GTX så lønner det seg å kjøpe Ultra

Kjøp heller nye GTX når den tid kommer =)

Lenke til kommentar

Satt opp noe før.

Dette er noe av det beste du kan kjøpe i dag med tanke på pris ytelse.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...34-975EE9F39180

Litt info.

Evga er det eneste 680i som har fixet quad-fsb problemet.

2 8800gt slår ultra med veldig mye.

1 stk oc 8800gt yter like bra som ultra.

Dette kjører greit på 3.4ghz--minnet går fint på 1200mzh.

Kan gi noen tips om oc kjenner alle 680i ut og inn.

Det andre muligheten er og sette opp et crossfire oppsett med p-35 elller x-38

Dett vil ikke bli like bra som 8800gt i sli spør du meg.

Vente på 780i er ingen visst evga 680 kjøre bra oc med quad.

--------------------

8800GT SLI STOCK COOLERS.

FINAL 3DMARK06 RUN

20459 points

SLI 8800GT: 712/1018/1775

Q6600 @ 3960MHz

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164238

post-53555-1195072728_thumb.jpg

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Takker så mye for tilbakesvar! :thumbup:

Oblivion, jeg liker poster som ser litt mer enn vanlige ut, så tar meg heller tid til å skrive enn å lage noe helt vilt uoversiktlig :) Er vel ikke så altfor mange som leser rettningslinjene på dette forumet heller har jeg skjønt etter å ha sett meg litt rundt :D

Vet dessverre ikke navnet på kabinettet, selv etter en del leting, den støtter i alle fall ATX. Men tror jeg kommer til å kjøpe Antec Nine Hundred som snippsat anbefalte likevel, så hva mitt kabinett heter, er vel ikke så altfor relevant nå.

Skal vi nå se, etter anbefalinger så har jeg da endret oppsettet til dette.

Oppsett

Hovedkort:

-EVGA nForce 680i // Snippsat anbefaler dette blandt annet pga fixet quad-fsb. Andre hovedkort ga ikke max/ren fsb til Quad?

Prosessor

-Intel Core 2 Quad Q6600 // Beholder og skal klokke denne. Men åssen finner jeg en g0 versjon? Og kan denne klokkes til rundt 3,4/3,5 med bra ytelse og temperatur med bare vifter? Eller vil uansett trenge vannkjøling?

Skjermkort:

-Asus GeForce 8800GT 512MB // Da planlegger jeg å kjøpe 2 av disse og setter de i SLI. Men kan det bli varmeproblemer med 2 slike kort eller? Da tenker jeg også på varmen etter muligens litt klokking. Vil det forresten være plass til vannkjøling med 2 slike?

RAM:

-Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 // Tar da 2 av disse pakkene, hvilket blir 4 gb ram. Pga klokkingen så får jeg mer nytte av disse med 1000 mhz brikker enn 800 mhz som originalt planlagt.

Harddisk:

-Western Digital Caviar SE16 500GB // Så på forskjellende med den forrige og denne er bare bedre på flere måter.

Har en DVD brenner allerede som det nye hovedkortet støtter, så den trenger jeg heller ikke. Bare glemte å skrive den over her :innocent:

Takker for tipsene hittil, men det er dessverre så sent at jeg må ta resten etter skolen i morra :ohmy: så vil oppdatere når jeg kommer hjem.

Mvh,

Ayrinth

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...