Martinscrux Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg har altså funnet ut at jeg skal investere i et skikkelig kamera, D300, men jeg kunne trenge noen anbefalinger på hvilke objektiver som er mest hensiktmessig å sette på herligheten. Jeg har sansen for skarpe nærbilder av smådetaljer, insekt f.eks, men jeg er også interessert i å ta bilder av fugler og dyr og dermed vil det bli nødvendig med noe som kan benyttes fra lengre hold. Pose og sekk er et fantasibegrep så jeg er innforstått med at det vil bli nødvendig med to forskjellige linser. Prismessig bør det ikke komme over 10 000-lappen ihvertfall. Takker for innspill... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Tja. Dette blir ikke lett Ikke over 10 000k Hmmm Du må jo ha et objektiv til å ta bilder inne med og av folk, og siden du har et så beskjedent budsjett hadde jeg hvertfall tatt med en Nikon 50 mm 1,8 til 1k Så du i det minste har et objektiv til å ta bilder av folk og fe. Når du kommer nærme innpå. Kanskje jeg også hadde byttet ut denne med en Sigma 30mm 1.4, men da spiser vi av budsjettet ditt. Macro fotografering er kanskje ikke det aller enkleste, og det er et uttall varianter: Eks Nikon Nikkor 105 mm https://prisguiden.no/product.php?productId=41799 Kan være meget bra til både portrettfotografering og macro, slik at du slår alt i en smekk Da nærmer vi oss faretruende fort ditt budsjett. Tar du Sigmaen og 105mm til Nikon er du allerede i budsjett :S Er du sikker på at du skal kline til med en så proft kamera i første omgang da? Bruktmarked flommer over av rimelige dritbra kamera, slik at du kan legge litt mer penger i optikken. 10k i optikk er ikke akkurat til å juble over Skal du bare ha fugl og macro kan 180 mm til Sigma være et valg... Den beste Zoomen din er allikevel deg selv og bena dine... Men hadde jeg skulle handle kun for under 10k og hatt dine behov, hadde jeg personlig valgt 105 mm til Nikon 50 mm til Nikon Dette er mine to cents Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Enig med Øivind i at du heller bør legge pengene i god optikk fremfor å kjøpe en D300 (dersom du har stramt budsjett). En brukt D200 til halve prisen av en D300 (15k?) vil være et bedre valg spør du meg. Hvis du fortsatt vil satse på D300 anbefaler jeg deg å starte med ett bra allround objektiv i starten og heller spe på med god optikk etterhvert som økonomien tillater det. Nikon 50/1.4 (evt Sigma 30/1.4 om 50mm blir for trangt utsnitt) er fint + en normalzoom ala Tamron 17-50/2.8 eller en av Nikons egne normalzoomer, med unntak av 18-50 selvsagt. 18-70 fra Nikon skal være bra og rimelig. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Enig med Raga og Øyvind. 105 2,8 micro er et strålende macroobjektiv og et enda bedre portrettobjektiv (hode/halvfigur). Hadde dette i en periode på D200 og det var berre lekkert. Begge deler er nå solgt, men jeg må si at jeg savner det litt... Lenke til kommentar
Martinscrux Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Takker for raske og gode innspill Jeg skjønner jo at budsjettet mitt ble for grådig så da spør jeg hvor mye det evt. burde heves for å komme frem til noe som ikke gjør kameraet til skamme? Jeg har vel også innsett at et allroundobjektiv kanskje er å foretrekke fremfor to forskjellige. Nikon AF-S DX VRII 18-200 3.5-5.6G IF-ED har jeg sett litt på, men det passer ikke fullformatkamera. Jeg har ikke helt skjønt hva det innebærer ennå, men vil det passe til D300? Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Jepp, Nikon AF-S DX VRII 18-200 3.5-5.6G IF-ED passer til D300, og det er ett All-Round objektiv. Den mekaniske biten av objektivet er av heller tvilsom kvalitet. Valgte å gå for Nikon 17-55/2.8 som normal zoom til D300. Endret 14. november 2007 av Jamm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jepp, Nikon AF-S DX VRII 18-200 3.5-5.6G IF-ED passer til D300, og det er ett All-Round objektiv. Den mekaniske biten av objektivet er av heller tvilsom kvalitet. Valgte å gå for Nikon 17-55/2.8 som normal zoom til D300. De fleste trenger aldri mer enn dette objektivet, så det bør være en soleklar kandidat til D300. Da får du det beste ut av det flotte huset. I etterkant kan du plusse på en telezoom og et macro-objektiv. Et alternativ er Tamrons tilsvarende 17-50/2,8. Det er også et objektiv som ikke gjør skam på D300, og koster under 3500. Da har du budsjett til et godt macro-objektiv i tillegg, hvis du holder deg borte fra dyre varianter som den fra Nikon. En Tamron 90mm/2,8 bør være noe som er godt nok for ethvert cropkamera, og da har du en kombinasjon som koster under 10.000. Du kan også velge å bytte ut macro-objektivet med en anstendig telezoom. Det er sikkert noen som kan foreslå en god telezoom til rundt 6000 kr. Macro kan du da kjøpe senere. Det er feil å si at man ikke kan få en grei optikkpakke som er god nok for de fleste kamerahus med cropsensor til under 10.000. Man kan ikke få alt, men en god normalzoom + en god macro eller telezoom er klart innefor rekkevidde. Med f/2,8 så kan jo normalzoomen med hell brukes til portrett, og har man ikke spesifike macrobehov, så kan dette også dekkes av en telezoom med god nærgrense. Flere av dem presterer 1:2, så man kan altids komme nært med en slik også. Uansett bør man sette av noen småkroner til et stativ. For en som ikke har klart definerte behov så holder det med ofte anbefalte Velbon Sherpa 600 C. Det koster under 900, så uansett hvilken av de to optikkpakkene jeg foreslår har plass til det i budsjettet. Det viktigste av alt er jo hvilken samlet bildekvalitet man får med den pakken man har. Ingen betviler vel at Tamron 17-50 er god nok til D300. Ingen betviler heller at et macro-objektiv fra Tamron eller Sigma er godt nok. At man kan få en grei telezoom til under 600 er vel også grei skuring. Da vil jeg konkludere med at man kan få en helt ok optikkpakke til en D300, hvis man ikke har behov for å snobbe seg med å utelukkende bruke originaloptikk. Skal du absolutt ha originaloptikk så gjør heller ikke nevnte Nikkor 18-70 skam på D300, men hvorfor velge den når man har råd til en bedre kombinasjon. Jeg vil tro du finner deg godt til rette med en av de to pakkene jeg foreslår. Det er riktignok ikke værtettede objektiver, men til det holder ikke budsjettet ditt. Da må du heller bruke hele summen på et objektiv med gullring. Hvis ikke værtetting er det viktigste i første omgang, så gir du blaffen i det. En ting vil jeg i alle fall si: Ikke sats på 50mm som videste brennvidde. Jeg kjenner ingen som har klart seg med noe så snevert som standardobjektiv, og jeg kjenner fryktelig mange fotografer.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå