tulste Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Tulste is back! beware! Akkurat fått mitt canon 400d og bruker DPP som medfølge og har et par kjappe spm's om det! Når fotoapparatet mitt tar RAW+jpg L fin tar RAW ca 11 MB og Jpeg ca 4MB. ok! Når jeg redigerer (eller ikke) et RAW bilde og saver det som jpg tar det ca 9MB!! dette liker jeg ikke, og det samme skjer om jeg redigerer et 4MB jpg bilde og saver det, det tar fortsatt ca 9MB! Dette syns jeg er litt for stort til web og lagring. Så folkens! hvordan lagre det sånn at det tar 4MB som fra kamera i jpg og ikke miste kvalitet?? Ser at man kan velge diverse ting på save as menyen, som feks dpi? den står til 350 som default. noen som kan gi meg svar eller fortelle litt om dette emnet? Er alltid redd for at et redigeringsprogram nerfer kvaliteten på bildet.. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Tulste is back! beware!Akkurat fått mitt canon 400d og bruker DPP som medfølge og har et par kjappe spm's om det! Når fotoapparatet mitt tar RAW+jpg L fin tar RAW ca 11 MB og Jpeg ca 4MB. ok! Når jeg redigerer (eller ikke) et RAW bilde og saver det som jpg tar det ca 9MB!! dette liker jeg ikke, og det samme skjer om jeg redigerer et 4MB jpg bilde og saver det, det tar fortsatt ca 9MB! Dette syns jeg er litt for stort til web og lagring. Så folkens! hvordan lagre det sånn at det tar 4MB som fra kamera i jpg og ikke miste kvalitet?? Ser at man kan velge diverse ting på save as menyen, som feks dpi? den står til 350 som default. noen som kan gi meg svar eller fortelle litt om dette emnet? Er alltid redd for at et redigeringsprogram nerfer kvaliteten på bildet.. Hvis du bruker photoshop har du en funksjon som heter save for web, da blir filene dine ikke så store. Men det er da KUN til web bruk da. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Når du saver JPEG, så må du også angi kvalitetsnivå. 6 er OK til web og mindre kritiske ting. 10 er optimalt. Vil tippe at kameraet ligger på ca 8. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå