tulste Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 satt med kameraet i M modus og knipsa i lite belyst rom for å finne ut litt hva slags ting som fungerte best. Ser at kameraet mitt prøver å regne ut disse tre faktorene ved å vise meg en eksponerings-slider på om bildet blir bra! ser slik ut denne slideren: -2' ' '-1 ' ' '0 ' ' ' +1 ' ' ' +2 I I - en her står nå på null, og er det riktig at kameraet mitt (400d) prøver å si til meg "Tommy! nå blir bilde ditt passe lyst!" ? Tenkte det så prøvde følgende 4 instillinger i M-modus(stativ): 1) Iso 1600 - f5,6 = lukkertiden måtte stilles til 0,3 sek for å komme på 0 i eksponering. 2) Iso 100 - f 5,6 = lukkertiden måtte stilles til 5 sek for å komme på 0 i eksponering. 3) Iso 100 - f10 = lukkertiden måtte stilles til 10 sek for å komme på 0 i eksponering. 4) Iso 1600 - f10 = lukkertiden måtte stilles til 1 sek for å komme på 0 i eksponering. Zoomet så inn på bildene for å se hva det ble best kvalitet av, og konkluderer herved: 1) suger, dette ble dårlig! 2) Dette ble greit 3) Dette ble greit, kan ikke se forskjell på 2 og 3 4) dette var og dårlig men ørlite bedre enn 1) Så her kom det noe overraskende! Høy Iso suger i mørket!! hva er vits med høy iso? Er det kun brukelig hvis man skal ta bilder med lav lukkertid? selv har jeg alltid stativ så jeg har god tid jeg Eller enkelt og greit folkens, det jeg lurer på er om jeg tar feil her, og evt hvilke av disse instillingene anbefaler dere å bruke i mørke omgivelser? Og hvor viktig er blenden til mørkefotografering? er det sånn at jeg bør kjøpe en blender på under 2 en gang kansje`? Og når man ser på 2 og 3.... i hvilke omgivelser er det fordel å skru OPP blenden? til feks 22! Mange spørsmål her, er fortsatt newbie etter 3 dager som fotograf, og jo mer jeg lærer jo flere spørsmål blir det. HAHA legg merke til tulste i forumet fotografering heretter. hehehehehe Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Lysfølsomheten er noe en kan endre hvis en trenger raskere lukkertid, eller vil ha større dybdeskarphet uten å senke lukkertiden. Hjelper stativet ditt deg hvis motivet beveger seg? Når det gjelder hvilke instillinger som passer best, er det vel en ganske kurant tommelfingerregel å prøve å benytte så lav ISO-verdi som mulig (da dette gir minst støy og størst dynamisk omfang), og en blender rundt 8 hvis dybdeskarphet og lukkertid er irrelevant (da objektivet yter best noen blendertrinn under største åpning). Blenderåpninger opp mot f1 bruker du i svakt lys, ned mot f22 i sterkt lys eller når du trenger dybdeskarpheten (makroobjektiver tilbyr ofte f32 selv om dette går på bekostning av absolutt skarphet). I tillegg kan du variere blenderåpningen for å tillate spesielt lange eller korte lukkertider. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Kva var spesielt dårlig med bilda med høg Iso? mykje bildestøy eller andre ting? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hvis man tar bilder med høy ISO, og det er en tanke undereksponert, så blir støyen veldig fremtredende. ISO 1600 i sterkt sollys har ikke de samme problemene. Men det betyr ikke at det er en god ide... Tom Lenke til kommentar
archanios Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hvis man tar bilder med høy ISO, og det er en tanke undereksponert, så blir støyen veldig fremtredende. ISO 1600 i sterkt sollys har ikke de samme problemene. Men det betyr ikke at det er en god ide... Tom Nei det skal vere sikkert og visst. Hadde en kollega i militæret som ikkje var like stødig som meg på 20D'en, så når kongen var på øvelse i Nord-Norge vart alle bilda totalt overeksponert pga iso1600. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå