Gå til innhold

eksponering? mørke rom - lukker/blender/iso faktorer

Anbefalte innlegg

satt med kameraet i M modus og knipsa i lite belyst rom for å finne ut litt hva slags ting som fungerte best.

Ser at kameraet mitt prøver å regne ut disse tre faktorene ved å vise meg en eksponerings-slider på om bildet blir bra!

ser slik ut denne slideren: -2' ' '-1 ' ' '0 ' ' ' +1 ' ' ' +2

I

I - en her står nå på null, og er det riktig at kameraet mitt (400d) prøver å si til meg "Tommy! nå blir bilde ditt passe lyst!" ?

Tenkte det så prøvde følgende 4 instillinger i M-modus(stativ):

1) Iso 1600 - f5,6 = lukkertiden måtte stilles til 0,3 sek for å komme på 0 i eksponering.

2) Iso 100 - f 5,6 = lukkertiden måtte stilles til 5 sek for å komme på 0 i eksponering.

3) Iso 100 - f10 = lukkertiden måtte stilles til 10 sek for å komme på 0 i eksponering.

4) Iso 1600 - f10 = lukkertiden måtte stilles til 1 sek for å komme på 0 i eksponering.

Zoomet så inn på bildene for å se hva det ble best kvalitet av, og konkluderer herved:

1) suger, dette ble dårlig!

2) Dette ble greit

3) Dette ble greit, kan ikke se forskjell på 2 og 3

4) dette var og dårlig men ørlite bedre enn 1)

Så her kom det noe overraskende! Høy Iso suger i mørket!! hva er vits med høy iso? Er det kun brukelig hvis man skal ta bilder med lav lukkertid? selv har jeg alltid stativ så jeg har god tid jeg :)

Eller enkelt og greit folkens, det jeg lurer på er om jeg tar feil her, og evt hvilke av disse instillingene anbefaler dere å bruke i mørke omgivelser? Og hvor viktig er blenden til mørkefotografering? er det sånn at jeg bør kjøpe en blender på under 2 en gang kansje`?

Og når man ser på 2 og 3.... i hvilke omgivelser er det fordel å skru OPP blenden? til feks 22!

Mange spørsmål her, er fortsatt newbie etter 3 dager som fotograf, og jo mer jeg lærer jo flere spørsmål blir det.

HAHA legg merke til tulste i forumet fotografering heretter. hehehehehe ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lysfølsomheten er noe en kan endre hvis en trenger raskere lukkertid, eller vil ha større dybdeskarphet uten å senke lukkertiden.

Hjelper stativet ditt deg hvis motivet beveger seg?

Når det gjelder hvilke instillinger som passer best, er det vel en ganske kurant tommelfingerregel å prøve å benytte så lav ISO-verdi som mulig (da dette gir minst støy og størst dynamisk omfang), og en blender rundt 8 hvis dybdeskarphet og lukkertid er irrelevant (da objektivet yter best noen blendertrinn under største åpning).

Blenderåpninger opp mot f1 bruker du i svakt lys, ned mot f22 i sterkt lys eller når du trenger dybdeskarpheten (makroobjektiver tilbyr ofte f32 selv om dette går på bekostning av absolutt skarphet). I tillegg kan du variere blenderåpningen for å tillate spesielt lange eller korte lukkertider.

Lenke til kommentar
Hvis man tar bilder med høy ISO, og det er en tanke undereksponert, så blir støyen veldig fremtredende. ISO 1600 i sterkt sollys har ikke de samme problemene. Men det betyr ikke at det er en god ide...

Tom

Nei det skal vere sikkert og visst. Hadde en kollega i militæret som ikkje var like stødig som meg på 20D'en, så når kongen var på øvelse i Nord-Norge vart alle bilda totalt overeksponert pga iso1600. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...