tulste Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hei ! Jeg har følgende utstyr: Canon 400d std kit, og et sigma 700-300 billigste sort og et stativ! Jeg er kjempe-newbie, og jeg vet at jeg ikke har utstyret til å få proffe bilder av måne/stjerner om natt, men trenger råd til å få det så bra som overhodet mulig! Hva slags instillinger skal jeg bruke? gi gjerne detaljer! f.eks om... Hvilken modus? Av, P, M?? iso? max er 1600 lukkertid/blender`? ca.. brennvidde? full (300) eller ikke helt full og satse på bitte litt cropping? Fokus? bør vel ha manuell, men tips til det? fokuspunkt? skal vel ha på bare det i midten av de 9 forskjellige skal jeg ikke? Andre ting jeg må tenkte på? Målet er å få et bilde som er av høyest mulig fotokvalitet med det utstyr jeg allerede har! Takker på forhånd for tips! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 I og med at du har stativ, så kan du bruke lav ISO, f.eks. 200. Bruk manuell modus, sett objektivet på blender 8 eller 11 (det er der den beste ytelsen er, og månen er så langt unna at den blir skarp uansett blender). Prøv med forskjellige lukkertider, så finner du ut ha som er OK. Prøv med 1/50s til 4-5 sekunder i første omgang. Hvis kamera klarer å fokusere, så kan du bruke autofokus; hvis ikke - sett detpå manuellt og fokuser på uendelig (ligggende 8 tall). Tom Lenke til kommentar
tulste Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 (endret) I og med at du har stativ, så kan du bruke lav ISO, f.eks. 200. Bruk manuell modus, sett objektivet på blender 8 eller 11 (det er der den beste ytelsen er, og månen er så langt unna at den blir skarp uansett blender). Prøv med forskjellige lukkertider, så finner du ut ha som er OK. Prøv med 1/50s til 4-5 sekunder i første omgang. Hvis kamera klarer å fokusere, så kan du bruke autofokus; hvis ikke - sett detpå manuellt og fokuser på uendelig (ligggende 8 tall). Tom Takker for svar, prøvde å gnu fokusen helt til endes på stjernebilde idag, for kunne ikke se en shite pga bekmørke Så på bildet i etterkant og så at det var ganske uskarpt bilde av en stjerne (men var med kitobjektivet 18-55) tok det da en cm tilbake og ble skarpt. var litt snålt! lurer også på hvilken hvitballanse som er best? kan knipse i raw men er ikke lysten på etterredigering egentlig for har så lite peil på det... Edit: en millimeter mente jeg selvfølgelig, ikke en cm Endret 13. november 2007 av tulste Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 I og med at du har stativ, så kan du bruke lav ISO, f.eks. 200. Bruk manuell modus, sett objektivet på blender 8 eller 11 (det er der den beste ytelsen er, og månen er så langt unna at den blir skarp uansett blender). Prøv med forskjellige lukkertider, så finner du ut ha som er OK. Prøv med 1/50s til 4-5 sekunder i første omgang. Hvis kamera klarer å fokusere, så kan du bruke autofokus; hvis ikke - sett detpå manuellt og fokuser på uendelig (ligggende 8 tall). Tom Ikke helt uendelig. Må litt tilbake. Bruk automatisk hvitbalanse. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Nå har det seg sånn at hvis du skal ha skarpe bilder av månen, må du ha lukkertider på ca 1/100 og kortere ... altså 1/160 etc pga månen er ganske kjapp (tro det eller ei, men den har en hastighet på 1.022 kilometer pr SEKUND!). Bruk gjerne ISO-200 som foreslått, men du kan åpne blenderen litt. Er månen stor, vil AF kunne fange denne inn. Prøv deg frem med blender for å finne det som gir best resultat slik at månen ikke bare blir en hvit ball..., men så du faktiks kan se noe krater etc på den Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Husk månen er opplyst av sola, så vil man se definisjonen av utbrent er det bare å skyte i vei med flere sekunders ekponeringer. Tommelfingerregelen: Bruk ISO 200-400 og sett lukkertiden lik 1/ISO og blenderen på f/11. Eks ISO 400 gir f/11 og 1/400s på kameraet. Evt kan man legge på en EV for å få månen så lys som mulig, men ikke utbrent (dvs forsøke å gå ned på f/8) Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 et tips hvis månen er stor kan jo være å bruke spotmåling, slik at eksponeringen kun tar hensyn til månen - da unngår man at månen blir utbrent og alt annet blir mørkt. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Har hørt at på månebilder er det best å bruke samme lukkerhastighet som ISO-hastighet, så viss du f.eks har ISO 200 så vil lukkerhastighet 200 bli best. (skal ikkje sei det sikkert, men prøvde det sjølv, og du kan sjå resultatet i "den store månetråden" HER. Viss bildene blir lyse/mørke, så er det bare å leike seg litt med blender! Håper dette fungerer for deg også! PS: Du har ein skrivefeil i posten din.. Du har skrive at du har 700-300mm + Eg har brukt samme objektiv som deg på det månebildet mitt! Sigma APO DG 70-300 F 4.0-5.6 Endret 14. november 2007 av cv-trial Lenke til kommentar
da Gauss Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Er enig i at det er vanskelig med stjernebilder. Ikke kan man se noe i søkeren, og ikke kan man bruke særlig lange lukketider. Mener at jeg tok bilde med 1 minutt lukketid, og da ble alle stjernene striper siden jorden hadde rotert et stykke på den tiden. Kjapt regnestykke viser at med 150mm på 4/3 sensor (8,2° diagonal FOV), og vi antar 12 timer for 180° rotasjon, beveger stjernen seg 0,25° på 1 minutt. Det tilsvarer 1/32 av diagonalen i bildet (ved ekvator?). Nå beveger jo stjernene seg ikke rundt jordens akse sett fra Norge, men det ble en god strek allikevel. Nå finnes det jo rigger for stjernekikkerter etc som kompenserer for dette, men jeg aner ikke hva de koster. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Denne siden inneholder mye troverdig info. Har ikke kommet meg igang med astrofoto selv - for 150mm er ikke nok og digiscoping virker ganske dyrt.. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Et eksempel på månebilde tatt med: Canon EOS 20D EF 70-300 f/4-5.6 II Iso 100 Lukkertid 1/125 Blender F/5.6 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå