Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

trøtthet om morgenene

Schnell

Anbefalte innlegg

Jeg er enormt trøtt om morgenene. Jeg vet jo at de fleste er det, men det er faktisk ett stort problem for meg. Jeg våkner som regel ikke av vekkerklokke, og viss jeg en sjelden gang våkner så sovner jeg med en gang, noen ganger har jeg prøvd å legge den litt legner vekke slik jeg må opp å skru den av, men jeg må ha skrudd den av i søvne, for når jeg har forsovet meg ser jeg at vekkerkloka ligger på siden av meg og alarmen er av. Dessuten er det som sagt ikke alltid jeg våkner av lyden en gang. Som regel på mora mi fysisk riste i meg for å få meg til å våkne.

jeg har vert hoss legen, de tok altslags tester, men fant ikke noe feil, han sa bare jeg måtte "legge meg tidligere på kvelden" (jeg legger emg ganske tidlig, som regel i 10-11 tiden).

Når jeg kommer meg opp om morgenene er jeg kjempetrøtt, og greier ikke bli "meg selv" før det har gått minst en time.

Noen andre som sliter med det samme, og som har noen tips til hvordan det blir lettere å stå opp om morgenene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sånn omtrent det samme problemet. Vekkerklokka ringer, jeg våkner. 5 min etterpå kommer ringing nummer 2.

5 minutter etterpå igjen, og jeg er tilbake i drømmeland...

Hver tirsdag når jeg (egentlig) skal på skolen, så våkner jeg litt før mamma og pappa drar på jobb, og så har jeg ikke kommet meg ut av senga innen dem drar og da er det ingen vekkerklokke som ringer mer, eller noen som roper på meg og da sover jeg igjen.

Det skjedde seinest i dag (siden jeg skal på skolen på tirsdager)..våkna igjen halv 12, og timen min begynte kvart på 9 så jeg gadd ikke dra, for jeg skal bare ha matte noen ganger framover, ellers orker jeg ikke komme pga for lang dag :p

Lenke til kommentar

Jeg har det samme problemet, slår av vekkerklokken i søvne. Men det jeg har gjort for å stå opp er å ta å "snooze" vekkerklokken hele tiden, hører på radio sånn jeg får konstant update hva klokken er og på et vist tidspunkt vet jeg at jeg må stå opp ellers rekker jeg ikke skolen.

Lenke til kommentar

Prøv å ha et skarpt lys som du kan ha på når du skal våkne, grunnen til at mange sliter så mye på denne tiden av året er at vi er "programerte" til å sove når det er mørkt. Derfor å stå opp når det er mørkt blir ofte vansklig for oss (meg spesiellt). Er dette et sessong problem eller har du det hele året?

Lenke til kommentar

Jeg har allerede en veldig høylytt vekkerklokke, men problemet er som sagt at jeg enten skrur den av i søvne, eller sover over den for det om, og at jeg er så sykt trøtt når jeg endelig våkner..

Er dette et sessong problem eller har du det hele året?

Da prøver jeg å sette inn en lampe med skarpt lys i kveld som jeg bare kan skru på :).

Det er vel egentlig året rundt, men om sommerene er det jo ferie så da kan jeg jo sove så lenge jeg vil, men jeg merker det ekstra godt nå hvor trøtt jeg er.

Lenke til kommentar
Nei nei, ikke mer en vanlig i alle fall tror jeg, problemet er bare morgenene, og opptil 1-2 timer etter jeg har stått opp.

I helger og ferier når jeg ikke er nødt å stå opp, pleier jeg å sove helt til klokka 4-5

Hadde trøttheten vært aktivitetsbetinget kunne det tydet på andre ting som utmattelsessyndrom m.m., men da er det vel neppe det du har. Sover du seriøst over 17 timer i døgnet om du ar mulighet? I tifelle bør du a deg en tur til til legen for en grundigere utredning og søvnobservasjon. Mulig du aldri sover dypt nok/småvåkner i løpet av natten og at dette gjør at du ikke får din dose REM-sævn.
Lenke til kommentar

Høres ut som om det her er noe for deg:

Philips Wake Up Light

Har selv bestilt den etter å ha lest en del om den på, eh, kremt kvinneguiden, host, og et svensk forum hvor alle som hadde kjøpt den virket storfornøyd. På linken står det litt om hvordan den fungerer. Vet den er dyr, men jeg har i hvert fall troen! Foreldrene dine er sikkert rimelig lei av å bruke hele morgenen på å vekke deg også, så de kan jo være med og spleise litt.

Lenke til kommentar
Kan være et tips å stå opp relativt tidlig i helgene også. Tror det fucker med døgnrytmen å sove så lenge i helgene.

det sier mora mi også, og tro meg, jeg prøver hver helg men *vips* så er klokka plutselig blitt mange før jeg kommer meg opp... så det funker ikke :mad:

Philips Wake Up Light

Har selv bestilt den etter å ha lest en del om den på, eh, kremt kvinneguiden, host, og et svensk forum hvor alle som hadde kjøpt den virket storfornøyd. På linken står det litt om hvordan den fungerer. Vet den er dyr, men jeg har i hvert fall troen! Foreldrene dine er sikkert rimelig lei av å bruke hele morgenen på å vekke deg også, så de kan jo være med og spleise litt.

heheh kvinneguiden er bra :!:

Det så faktisk jævli bra ut :D Mora mi har faktisk gnålt lenge om at hun snart ikke gidder å bruke all sin energi på å få meg opp om morgenen, og har kjøpt uttallige vekkerklokker til meg uten hell, så hun var med på å prøve denne også,viss jeg betalte en del selv ,og det er jeg villig til å prøve viss det kan løse problemet :D

men jeg skal først prøve det der lampetipset tideligere i tråden å se om det funker...

Lenke til kommentar

eg skrev i fyrsteposten eg har prøvd det, men anten søv eg over den eller så skrur eg den av i søvne,,., har prøvd det tusen gonger, og det funkar ikkje.. viss eg ein sjeldan gong skulle vakne av den, så kjem det andre problemet, at eg er så trøytt at eg skal ebrre kvile meg eitt par minutt før eg står opp også sovnar eg igjen....

Lenke til kommentar
Sett en høylytt vekkerklokke litt ifra sengen slik at du må ut av sengen for å skru den av. Vil tro det skal fungere bra. :)

Det fungerer bra en liten stund helt til du automatisk går og henter klokka i søvne og skrur den av.

Har flere ganger våknet lenge etter jeg skulle vært på jobb med mobilen i hånda...

Lenke til kommentar
Kan være et tips å stå opp relativt tidlig i helgene også. Tror det fucker med døgnrytmen å sove så lenge i helgene.

det sier mora mi også, og tro meg, jeg prøver hver helg men *vips* så er klokka plutselig blitt mange før jeg kommer meg opp... så det funker ikke :mad:

Philips Wake Up Light

heheh kvinneguiden er bra :!:

Det så faktisk jævli bra ut :D Mora mi har faktisk gnålt lenge om at hun snart ikke gidder å bruke all sin energi på å få meg opp om morgenen, og har kjøpt uttallige vekkerklokker til meg uten hell, så hun var med på å prøve denne også,viss jeg betalte en del selv ,og det er jeg villig til å prøve viss det kan løse problemet :D

men jeg skal først prøve det der lampetipset tideligere i tråden å se om det funker...

dyr dimmer, men det er kanskje verdt det...

Lenke til kommentar

Jeg hater å stå opp tidlig! Jeg hater det virkelig.Vil ikke forlate den varme, lune senga!. Spesielt ikke nå som det er så mørkt. Og jeg kan ikke stole på meg selv når det gjelder vekkeklokker, mobiler med alarm etc. "Bare fem minutter til". Åh, neida du. Jeg må ha mamma til å vekke meg. Og morgengretten? Alle som snakker til meg får et dryppende syrlig svar tilbake.

På skolen vandrer jeg hvileløst rundt som en halvdau zombie. Klarer ikke konsentere meg i timen og jeg sovner hele tiden. Pleide å legge meg tidlig, jada. Men det er tydeligvis ikke godt nok. Må jeg virkelig legge meg klokka ni for å være opplagt? "Skal du legge deg allerede Oo?". Oh yeah.

Den lampen så fiffig ut. Kanskje det kunne være noe?

Endret av KittyCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...