Gå til innhold

Bildekritikk av "novembersol-bilder"

RandiA

Anbefalte innlegg

Det var et strålende vinterlig vær i dag. Tok en del bilder fra samme steder som jeg tok tidligere i høst. Har ikke gjort noe med dem, men tar gjerne imot veiledning om hva som kunne gjøres bedre, og hva jeg kunne gjøre i etterbehandling.

RandiA

1. 1.Gråkallen i det fjerne
  2. 2.Mose-istapper
  3. 3.Novembersol

post-92574-1194987358_thumb.jpg

post-92574-1194987389_thumb.jpg

post-92574-1194987418_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Bildene dine er helt greie, men det siste fenget meg mest. Fin stemning og en greit lys. De to andre - spesiellt det andre bildet du la ut - ble for flate for meg.

Jeg ser du har problemer med blåskjær i bildene dine. Kanskje det hadde vært en idé å rette opp i det?

Lenke til kommentar
Jeg ser du har problemer med blåskjær i bildene dine. Kanskje det hadde vært en idé å rette opp i det?

Ja, takk...hvordan det :yes: jeg er jo nybegynner da, og tar gjerne imot råd. Synes selv det mose-bildet var litt fint jeg....

Slettet en god del bilder tatt imot sol, som egentlig var fine, men tenkte å spørre: De hadde noen rare sirkler på seg, i rødt, ikke akkurat rundt solen, men de fleste på venstre side i bildet. Vet ikke hva det kom av. Jeg hadde ikke noe rødt på meg, og det var ikke noe rødt rundt omkring der...en merkelig speiling.

RandiA

Lenke til kommentar

Velkommen til strølyset's verden. De røde ringene oppstår som reflekser inne i objektivet - de er ikke til å unngå når du tar bilder mot solen; men noen objektiver er verre enn andre.

Når det gjelder blå kontra hvit snø, så kan det fikses lett i Photoshop eller andre egnete program. Er bildet i RAW format, kan du fikse det allerede ved import ved å endre hvitbalansen. Ellers så har Photoshop et valg som heter "remove color cast".

Edit: Nå er ikke jeg så opptatt av blåskjæret som Gissan, men synes at bildet er litt skjevt. Er usikker om det er bare et synsbedrag eller fakta.

Mosebildet tror jeg at jeg ville beskjært, slik at istappene kommer bedre frem.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Tom...gode råd å ta med seg...jeg bør vel investere i et annet objektiv enn det kit-objektivet? Men har liksom ikke fått helt forståelse for hvilket....Har den macro'n men egner seg ikke til landskap. Var i papirkurven og tok frem et slikt lysfenomen bilde.(Kan kanskje være et godt eksempel på det du nevner) Spøkelsesaktig. Hadde slettet det. Men her er det altså (Egentlig veldig grei den opplastingen her, jeg ser mange legger inn veldig store bilder, men det må da greie seg med litt små for slik nett-bruk.. RandiA

post-92574-1194991584_thumb.jpg

(PS Det bildet du nevner er skjevt, tror jeg er bare synsbedrag, for terrenget der er en svak helling nedover til høyre i bildet, og det ville jeg ikke rette opp.)

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Synes istappe bilde var stilig, hadde kanskje vært spennede å se hvordan det hadde vært hvis mosen hadde hatt en sterkere grønn farge?

:!: takk for kommentaren...ang, den grønnfargen...det var egentlig den grønnfargen i virkelighetn slik jeg så det, ganske lysende.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...