Gå til innhold

Bildekritikk av "novembersol-bilder"

RandiA

Anbefalte innlegg

Det var et strålende vinterlig vær i dag. Tok en del bilder fra samme steder som jeg tok tidligere i høst. Har ikke gjort noe med dem, men tar gjerne imot veiledning om hva som kunne gjøres bedre, og hva jeg kunne gjøre i etterbehandling.

RandiA

1. 1.Gråkallen i det fjerne
  2. 2.Mose-istapper
  3. 3.Novembersol

post-92574-1194987358_thumb.jpg

post-92574-1194987389_thumb.jpg

post-92574-1194987418_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Bildene dine er helt greie, men det siste fenget meg mest. Fin stemning og en greit lys. De to andre - spesiellt det andre bildet du la ut - ble for flate for meg.

Jeg ser du har problemer med blåskjær i bildene dine. Kanskje det hadde vært en idé å rette opp i det?

Lenke til kommentar
Jeg ser du har problemer med blåskjær i bildene dine. Kanskje det hadde vært en idé å rette opp i det?

Ja, takk...hvordan det :yes: jeg er jo nybegynner da, og tar gjerne imot råd. Synes selv det mose-bildet var litt fint jeg....

Slettet en god del bilder tatt imot sol, som egentlig var fine, men tenkte å spørre: De hadde noen rare sirkler på seg, i rødt, ikke akkurat rundt solen, men de fleste på venstre side i bildet. Vet ikke hva det kom av. Jeg hadde ikke noe rødt på meg, og det var ikke noe rødt rundt omkring der...en merkelig speiling.

RandiA

Lenke til kommentar

Velkommen til strølyset's verden. De røde ringene oppstår som reflekser inne i objektivet - de er ikke til å unngå når du tar bilder mot solen; men noen objektiver er verre enn andre.

Når det gjelder blå kontra hvit snø, så kan det fikses lett i Photoshop eller andre egnete program. Er bildet i RAW format, kan du fikse det allerede ved import ved å endre hvitbalansen. Ellers så har Photoshop et valg som heter "remove color cast".

Edit: Nå er ikke jeg så opptatt av blåskjæret som Gissan, men synes at bildet er litt skjevt. Er usikker om det er bare et synsbedrag eller fakta.