Sewero Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Mener på 80*80 bilder, lagrer de vanligst som jpeg og highest men da viser PS at filen er på 8kb men når jeg ser på filen etterpå er den på 26 kb:/ Wtf? Burde jeg bruke ett annet format? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 JPEG taper masse kvalitet uansett hvordan du vrir å vender på det. Skal du beholde godkvaliteten, er PDF ofte veien å gå. Men filene kan bli veldig store. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Hva er en god mellomting da? Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hva med .png? Det har jeg hørt gjennom webdesign-folkan rundt omkring at gir best kvalitet og at de tar mindre plass...men jeg er ikke sikker, men kvaliteten har jeg sett pleier å bli bedre Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 PNG er bra greier det også, men jeg foretrekker ikke det når jeg skal spare på kvaliteten. Jeg bruker det mest til logoer o.l på webben fordi PNG støtter gjennomsiktighet. Nå vet jeg ikke hva trådstarter skal bruke dette bildet til da, men skal det til trykk bør du tenke PDF mener jeg. PDF, og 300 DPI minimum. For web funker 72 DPI's PNG, eventuelt JPEG. DPI endrer du når du oppretter bildet, eventuelt på egenskapene for det i Photoshop før du saver. Har du lagret i 72 kan du ikke få det opp i 300 dersom du har eksportert det til JPEG foreksempel. Andre veien funker riktignok. Men sier du hva du skal bruke det til, er et lettere å hjelpe deg her. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Jeg driver en del med avatarer på forumet her. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Avatarer til forumet vil altså si web. 72 DPI PNG vil holde i massevis Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Og som tillegsinfo: Det er ikke vits å bruke mer enn 72 PPI (DPI og PPI er to forskjellige ting) til skjermbruk. Skjermen din viser vel ikke mer enn 72 PPI uansett. Trykk er en annen historie. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 16. november 2007 Del Skrevet 16. november 2007 Jeg bruker mye .png, spesielt til webdesign-bruk. Det lagrer i en relativt lav filstørrelse og uten synlig tap av kvalitet. Støtter også gjennomsiktighet i alle nyeste nettlesere (Internet Explorer hang etter til 7.0 kom, doooh). Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Lagre med Save for web-funksjonen i PS (Alt+shift+ctrl+s) og prøv deg frem. På en avatar som er 80x80 vil GIF være mer enn nok i visse tilfeller, og disse blir veldig små. PNG er bra det, men spesielt PNG-24 tar mer plass en nødvendig i visse tilfeller. Men hvis det er gjennomsiktighet du er ute etter så er PNG-24 the one and only. JPG er et ganske gammelt format, men det er en grunn til at det er så utbredt, det er nemlig veldig god komprimering. I save for web-funksjonen kan du stille på quality, ofte får du et tilnærmet perfekt resultat selv med 60-80% på quality. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå