Leviath Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Vente i 2 timer? Er du klar over at ca. 5% av Norges befolkning nå står i helsekø? Jeg kan garantere at de må vente mer enn 2 timer. Folk dør faktisk i den køen fordi de ikke får operasjon i tide. Nå tenkte jeg mer på delvis akutte situasjoner, ikke helsekøen og planlagte operasjoner som kan vente en stund. men er det så mye som 5% som står i helsekø? det er ca 250 000 personer det, høres litt for høyt ut synes jeg... btw, når jeg hadde en planlagt operasjon tok det ikke mer enn ca 2 uker før jeg fikk ta den, og det var absolutt ikke kritisk, hadde hatt den skaden en god stund før jeg gikk til legen. 213000 cirka, og med gjennomsnittlig 88 dagers ventetid. http://www.nettavisen.no/innenriks/article1153092.ece (artikkelen lenker til norsk pasientregister nede på siden) Etter en nedgang i antall i kø og ventetid frem mot 2004 kan det se ut som det har flatet ut eller økt litt. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Ser ikke helt de store problemene i norge... Levestandarden og inntekten til folk er jo ikke noe å klage på og når folk bruker 3000 kroner på frisør og kjøper ny pc for 50k hvert år ser man kanskje ikke problemene som rår i Norge. Problemet er dårlig infrastruktur, veldig dårlig eldreomsorg, skoler/universiteter forfaller, sykehus mangler penger , poltiet er underbemannet og mangler penger slik at de må henlegge saker og dette skjer i 'verdens rikeste land'? Skyldes mer eller mindre av dårlig styring av landet. Endret 14. november 2007 av Pels Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hadde Norge vært like rikt eller rikere totalt sett om vi hadde hatt en mer høyrevridd regjering á la FrP de siste tiårene? Virker som alle er så stolte av at Norge er rikt, men samtidig stemmer de FrP. Det er jo Ap som har styrt de siste tiårene for det meste. Har alltid lurt på det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ser ikke helt de store problemene i norge... Levestandarden og inntekten til folk er jo ikke noe å klage på og når folk bruker 3000 kroner på frisør og kjøper ny pc for 50k hvert år ser man kanskje ikke problemene som rår i Norge. Problemet er dårlig infrastruktur, veldig dårlig eldreomsorg, skoler/universiteter forfaller, sykehus mangler penger , poltiet er underbemannet og mangler penger slik at de må henlegge saker og dette skjer i 'verdens rikeste land'? Skyldes mer eller mindre av dårlig styring av landet. enig. er mange steder der det er alt for mange sjefer som tjener alt for mye MASSE tid går også bort i papir-arbeid, tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at 50% av budsjettet i mange statlige firma går bort på papirarbeid. Ser f.eks her jeg jobber, noen skal bestille noe, dette må først bestilles, så godkjennes, så godkjennes en gang til, så sendes varen, så må det godkjennes at den betales, så kontrolleres det at riktig beløp er betalt, så kanskje det blir tatt en stikk-prøve av bestillingen senere. nå tas dette riktignok i bulker, men det er tungvint og alt for mye papirarbeid. Dette er noe som går igjen mange steder tror jeg. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Ser ikke helt de store problemene i norge... Problemet er dårlig infrastruktur, veldig dårlig eldreomsorg, skoler/universiteter forfaller, sykehus mangler penger , poltiet er underbemannet og mangler penger slik at de må henlegge saker og dette skjer i 'verdens rikeste land'? Skyldes mer eller mindre av dårlig styring av landet. Hvilke universer forfaller? Hvilke sykehus har mindre penger nå enn før? Hvor mange av sykehjemmene gir dårlig tilfredsstillelse til pasientene? Kan være enig i at mye skulle vært annerledes, men overdriver du ikke litt nå? Endret 14. november 2007 av Majestixx Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ser ikke helt de store problemene i norge... Problemet er dårlig infrastruktur, veldig dårlig eldreomsorg, skoler/universiteter forfaller, sykehus mangler penger , poltiet er underbemannet og mangler penger slik at de må henlegge saker og dette skjer i 'verdens rikeste land'? Skyldes mer eller mindre av dårlig styring av landet. Hvilke universer forfaller? Hvilke sykehus har mindre penger nå enn før? Hvor mange av sykehjemmene gir dårlig tilfredsstillelse til pasientene? Kan være enig i at mye skulle vært annerledes, men overdriver du ikke litt nå? Tror ikke han overdriver nei. Sykehusene går med gigantunderskudd. Sykehjemme her i Tromsø har nesten ikke folk på jobb. Er kun nok folk på jobb til å dekke de mest grunnleggende behovene. Ofte steller nattevaktene pasientene grytidlig på morgenen, legger dem i igjen fullt påkledd og der må de ligge til dagpersonalet fåt tid til å hjelpe dem å stå opp. Vet ikke hvor vanlig dette er, men vet ihvertfall at det flere kommuner som praktiserer det. Og på toppen av det hele skal det ikke leies inn ekstra personell selv om noen er syke, til tross for at bemanningen i utgangspunktet er lav. Er dette en verdig måte å behandle de eldre på? Og på universitetssykehuset kuttes det over lav sko. Kulturtilbudet er kuttet kraftig i, og blir kanskje fjernet helt fra neste år. Noe som rammer de som er lenge innlagt ganske hardt. Men hvor probleme ligger skal jeg ikke uttale meg om. Mulig det er lite penger, kanskje dårlig organisering eller for mange papirflyttere på ledernivå er problemet. Hvem vet? Og politiet, tjah.. De henlegger nå saker over en lav sko, om dem i det hele tatt har penger\personell til å rykke ut. Men der har dem vel problemer med å rekruttere folk. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hadde Norge vært like rikt eller rikere totalt sett om vi hadde hatt en mer høyrevridd regjering á la FrP de siste tiårene? Virker som alle er så stolte av at Norge er rikt, men samtidig stemmer de FrP. Det er jo Ap som har styrt de siste tiårene for det meste. Har alltid lurt på det. Forskjellene fra regjeringene utgjør så lite at over tid er det uviktig hvem som har styrt i de forskjellige periodene. Grunnen er at regjeringen ikke kan kontrollere økonomiske konjunkturer, og alle samfunnsøkonomene som sitter i finansdepartementet er skolert i å utgjevne disse og jeg vil nok tro at de har mye mer makt enn det politikerene har. Grunnen til at Norge gjør det så bra i dag, mhp arbeidsledighet og vekst er fordi vi er på toppen av en høykonjunktur. Om noen år kommer vi til å gå ned mot en lavkonjunktur igjen, hvor arbeidsledigheten vil øke (ikke noe drastisk), renta falle og den marginale veksten avta. Det er stor enighet i finanspolitikken generelt på stortinget mellom partiene, og det de krangler om et egentlig bare "bagateller" som blir blåst opp av media og politikerene selv som har mange stemmer på å polarisere de andre fra sitt eget parti. Det er jo nettopp derfor det stort sett er sosialpolitikk som blir diskuert, og ikke økonomisk politikk. Et par tusen fra og til på skatten har liten makroøkonomisk effekt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 kjøper ny pc for 50k hvert år Og det kommer jo godt med når ungene må sitte inne med asma de har fått pga. den helseskadelige luften på skolen. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det er stor enighet i finanspolitikken generelt på stortinget mellom partiene, og det de krangler om et egentlig bare "bagateller" som blir blåst opp av media og politikerene selv som har mange stemmer på å polarisere de andre fra sitt eget parti. Det er jo nettopp derfor det stort sett er sosialpolitikk som blir diskuert, og ikke økonomisk politikk. Et par tusen fra og til på skatten har liten makroøkonomisk effekt. Og det er først og frems middelklassen som skriker høyest er det ikke? Det er de som har mest å tape på at det blir dyrere å ha bil, at vi forbruker mye etc. De som vinner på sosialpolitikken er vel i første rekke de som har lite penger og de som har mye penger? Dette kan vel også forklare velgertilstrømningen til FRP? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 snipsnap Det jeg tenkte på var egentlig at dersom et parti som FrP hadde vært i regjering i den tiden vi fant olje og i tiden etterpå, ville de sannsynligvis ha solgt ut oljen til private om jeg ikke tar feil? Ville ikke dette hatt noen påvirkning på hvordan økonomien vår hadde utviklet seg i det hele tatt? Staten har vel tjent grovt på å ta hånd om oljen selv, eller? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 snipsnap Det jeg tenkte på var egentlig at dersom et parti som FrP hadde vært i regjering i den tiden vi fant olje og i tiden etterpå, ville de sannsynligvis ha solgt ut oljen til private om jeg ikke tar feil? Ville ikke dette hatt noen påvirkning på hvordan økonomien vår hadde utviklet seg i det hele tatt? Staten har vel tjent grovt på å ta hånd om oljen selv, eller? Staten hadde nok tjent fett nok på oljeinntekter Om det hadde vært like mye, eller mer, eller mindre skal jeg ikke synse i. Det er stor enighet i finanspolitikken generelt på stortinget mellom partiene, og det de krangler om et egentlig bare "bagateller" som blir blåst opp av media og politikerene selv som har mange stemmer på å polarisere de andre fra sitt eget parti. Det er jo nettopp derfor det stort sett er sosialpolitikk som blir diskuert, og ikke økonomisk politikk. Et par tusen fra og til på skatten har liten makroøkonomisk effekt. Og det er først og frems middelklassen som skriker høyest er det ikke? Det er de som har mest å tape på at det blir dyrere å ha bil, at vi forbruker mye etc. De som vinner på sosialpolitikken er vel i første rekke de som har lite penger og de som har mye penger? Dette kan vel også forklare velgertilstrømningen til FRP? Siden det er middelklassen som bærer den store skattebyrden her i Norge så er det kanskje ikke så rart at de roper høyest når det er snakk om enda flere avgifter og skatter Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Siden det er middelklassen som bærer den store skattebyrden her i Norge så er det kanskje ikke så rart at de roper høyest når det er snakk om enda flere avgifter og skatter Så de vil ha fler og bedre tjenester og lavere skatter? Hvordan får man det regnestykket til å gå opp? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Siden det er middelklassen som bærer den store skattebyrden her i Norge så er det kanskje ikke så rart at de roper høyest når det er snakk om enda flere avgifter og skatter Så de vil ha fler og bedre tjenester og lavere skatter? Hvordan får man det regnestykket til å gå opp? Hvem snakker om flere og bedre tjenester? "Bedre" tjenester koster nødvendigvis ikke mer penger. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) smoothie Norge har langt i fra verdens beste legeordninger. Snakker vi om kvalitet er USA et av de landene hvor hvert individ er mest fornøyd med kvaliteten på sin egen lege og lokale sykehus (spør man derimot om de er fornøyd med helsevesnet generelt er det ganske laber stemning, men slik er det overalt fordi media nesten kun drar frem negative saker). Nå var påstanden at Norge har en av verdens beste legeordninger. Ikke at vi har verdens beste. Jeg vet ikke hvordan man måler dette, men vi har i hvertfall blant verdens laveste spedbarnsdødelighetsrate, har flere leger per innbygger enn USA, selv om vi kom ganske dårlig ut her. Vi gjør det også godt med sykepleier per innbygger og høy forventet levealder. Edit: Kommer godt ut på sykehussenger per innbygger Samtidig er det greit å huske på at USA er de som bruker mest på helsevesenet http://www.nationmaster.com/graph/hea_inf_...rate&int=-1 http://www.nationmaster.com/graph/hea_phy_...er-1-000-people http://www.nationmaster.com/graph/hea_nur-health-nurses http://www.nationmaster.com/graph/hea_nur-health-nurses http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...life_expectancy http://www.nationmaster.com/graph/hea_hos_...h-hospital-beds * Defenisjonen på lege som brukes DEFINITION: Physicians are defined as graduates of any facility or school of medicine who are working in the country in any medical field (practice, teaching, research). Endret 14. november 2007 av Snillingen Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Samtidig er det greit å huske på at USA er de som bruker mest på helsevesenet USA er vel eksempelet på at systemet er vel så viktig som pengebruken. I USA er det store legemiddel- og forsikringsfirmaer som tjener seg rike på helsesektoren og de har kjøpt opp alt av politikere for å hindre systemendringer. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Samtidig er det greit å huske på at USA er de som bruker mest på helsevesenet USA er vel eksempelet på at systemet er vel så viktig som pengebruken. I USA er det store legemiddel- og forsikringsfirmaer som tjener seg rike på helsesektoren og de har kjøpt opp alt av politikere for å hindre systemendringer. Ja det er vel få i USA utenom i legemiddel- og forsikringsbransjen som er fornøyd med pengebruken. Spesielt med tanke på de store problemene de har med de fattiges helse. Endret 14. november 2007 av Snillingen Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Det er noe som skurrer i pengefordelingen her til lands, det er det ingen tvil om. Jeg har lenge lurt på hvem som egentlig har skylda når man hører om eldrehjem der folk blir omtrent like overlatt til seg selv som om de skulle ha sitti fast i kjelleren hjemme istedet. Er det staten og regjeringen som er for inkompetente til å fordele ressursene på en tilfredsstillende måte? Eller er det de lokale kommunene som kutter i sitt helsebudsjett fordi de har "viktigere" ting å bruke pengene på? Svaret er vel formodentlig litt av begge. Vi har et utrolig bra utviklet helsesystem her i landet, sånn i snitt, for all del. Allikevel skjer de samme glippene om og om igjen, og det er spesielt eldre og andre pleietrengende, for eksempel handikappede, det går ut over, hver bidige gang. Når det gjelder fordeling av statlige ressurser - hva pokker skal vi f.eks. med den fulle barnehagedekninga? "Barn er vår fremtid blahblah". Javel, det er vanskelig å argumentere mot det, men det sprøytes så ufattelig mye penger inn i dette som kunne ha fått andre retninger å fly i. Dagens middelklasse i Norge har jevnt over råd til å betale barnehage selv. Sånn som noen partier kjørte på dette nå før valget i høst skulle man tro at hver kvinne bare kan få 10.000 kroner i måneden pr. barn. Blir nok kjapt baby-boom her i landet da. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Er det staten og regjeringen som er for inkompetente til å fordele ressursene på en tilfredsstillende måte? Eller er det de lokale kommunene som kutter i sitt helsebudsjett fordi de har "viktigere" ting å bruke pengene på? Det er det jeg vil kalle systemfeil. Istedenfor å la brukerne ha lovfestede rettigheter og la pengene følge brukeren lar man pengene følge kommuneøkonomien og kommunepolitikernes prioriteringer. Det er altså minst 2 unødvendige usikkerhetsmomenter her. Sosialistenes løsning på dette er å bedre kommuneøkonomien og håpe at det vil medføre bedre kår for eldre. Systemendringer er disse folkene som vanlig mot. Noe mer konservativt enn norske sosialister skal man lete lenge etter. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 stonebro: En kan ikke forvente at det vil bli noen radikal endring i hvor mange som jobber i helsesektoren, bare fordi en kaster masse penger dit. Mye penger er ikke det samme som mye ressurser. Norge har masse penger, men veldig lite arbeidskraft, noe som er grunnen til at vi lider "ressursmessig" i helsesektoren. Lenke til kommentar
femftifem Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Ikke bare at det mangler politibetjenter her i Norge, men det har seg slik at det skal være en viss vanskelighetsgrad å bli betjent også. Men når det gjelder oljefondet, så tror jeg ikke at Norge hadde vært et av verdens beste land og bo i uten plattformene i nordsjøen som høster inn olje til oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå