Justin Sane Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hei. Altså, jeg er helt ny innen politikk og slikt, så dere må unnskylde meg om jeg kommer med noen dumme spørsmål. en ting jeg har lurt på lenge er: - Hvorfor kan vi ikke bruke mer av de milliardene vi har til og forbedre vår levestandard? Er det ikke bedre og leve godt og ha det bra istedenfor og beholde tittelen som verdens rikeste land? Mye av grunnen til at vi ikke har helsepersonell i Norge er fordi lønna er så lav. Det er latterlig at de viktigste yrkene er dårligst betalt. Altså, hvorfor skal f.eks politimenn få dårligere lønn, den en sjef som jobber men ventilasjon? er virkelig luft gjennomstrømmninger viktigere den å beholde ro og orden i samfunnet? Ikke forstå meg feil, vi skal ikke bruke opp all den formuen vi har på bok. men vi kan da bruke opp litt for og forbedre livskvaliteten til våre landsmenn, for vår helse og for vår trivsel. Hilsen en tankefull ung mann. Lenke til kommentar
Ama-gi Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Det du sier er delvis riktig, men husk på at nordmenn er helt i verdenstoppen nå det gjelder alle slags skatter og avgifter og at vi allerede i dag bruker usannsynlig mye penger på de tingene du snakker om her. Det er hele tiden snakk om prioriteringer og hva man skal velge å bruke pengene våre og i min mening har dårlig prioritering og ideologisk tankegang en stor del av skylda for at ting ikke er enda litt bedre. Endret 13. november 2007 av Ama-gi Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Anbefaler deg å lese "Alt du vil vite om samfunnsøkonomi, men aldri har våget å spørre om" av Erling Røed Larsen. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...4062&rom=MP "Fra bokomslaget Hvorfor er det så dyrt i Norge? Hvem bestemmer renta? Hvorfor kan vi ikke bruke oljepengene? I denne boka får samfunnsengasjerte en lettfattelig forklaring på sentrale spørsmål i samfunnsøkonomien, uten at noen form for forkunnskap kreves. Forfatteren har skrevet boka på en engasjerende måte og for... Les mer Hvorfor er det så dyrt i Norge? Hvem bestemmer renta? Hvorfor kan vi ikke bruke oljepengene? I denne boka får samfunnsengasjerte en lettfattelig forklaring på sentrale spørsmål i samfunnsøkonomien, uten at noen form for forkunnskap kreves. Forfatteren har skrevet boka på en engasjerende måte og forklarer kompliserte ting på en måte som kan få alle til å forstå. " Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 - Hvorfor kan vi ikke bruke mer av de milliardene vi har til og forbedre vår levestandard? Er det ikke bedre og leve godt og ha det bra istedenfor og beholde tittelen som verdens rikeste land? Vel, jeg kan ikke si at jeg har noe særlig peiling på økonomi selv, men sånn jeg har forstått det hadde oljepenger som ble pumpet inn i Norsk økonomi ført til en overoppheting av markedet, med medfølgende nedgangstider på grunn av at man bruker penger over evne. Norge er forøvrig ikke verdens rikeste land. Lenke til kommentar
diskoduck Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Vi har kun tilgjengelig et visst antall arbeidstimer i Norge pr budsjettår og disse skal være med på å dekke alle kostnadene våre, dvs hva regjeringen prioriterer eller ikke prioriterer (barnehage, forsvar, industri etc.). Uansett hvor mye penger de pumper inn i norsk økonomi, øker ikke det antallet arbeidstimer vi kan maksimalt produsere (forutsatt at det ikke kan gjøres bedringer for å få ned sykefraværet). Du kan tenke deg følgende ligning, som alltid må være i balanse Sum arbeidstimer = Sum kostnader 100% = 100% Du kan ikke øke den ene for å få en økt levestandard. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Man bruker jo allerede av avkastningen til Oljefondet, men prøver å begrense det av flere grunner. Den viktigste begrunnelsen er vel for å unngå å ødelegge økonomien, som det allerede er forklart i denne tråden. For øvrig heter det vel egentlig Pensjonsfondet (byttet navn for en tid siden), som signaliserer at politikerne vil at fondet skal brukes til å finansiere pensjoner i fremtiden etter hvert som andelen eldre i samfunnet kommer til å øke kraftig. Og da er det kanskje ikke så lurt å bruke for mye av det allerede? Jeg leste nettopp at Pensjonsfondet var på 1 939 milliarder kroner ved utgangen av juni 2007. Det er ikke så mange årene siden den nådde 1 000 milliarder, og nå har den vel passert 2 000 000 000 000 kroner allerede, hvis ikke så er det ikke så lenge til. Så vi kan i alle fall være trygge på at fondet vil vare lenge så lenge vi bruker det fornuftig. Oljefondet er vel for øvrig det største pengefondet i Europa og USA, tenk på det... Lenke til kommentar
Xtend Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Altså, hvorfor skal f.eks politimenn få dårligere lønn, den en sjef som jobber men ventilasjon? er virkelig luft gjennomstrømmninger viktigere den å beholde ro og orden i samfunnet? Politiyrket er dårlig betalt, ikke bare i Norge, men over hele verden. De aller fleste som velger politiyrket er idealister, og det vet selvfølgelig staten og dermed kan lønningene holdes nede. Har en venninne som har jobbet som politibetjent i 7 år, og hun forteller meg at lønningen er mindre viktig. Så lenge hun har muligheten til å hjelpe mennesker, så er hun fornøyd. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Inntekt:Gjennomsnittsinntekt 2006 er kr 304.000.- for Politibetjent 1, og kr 359.000.- for politibetjent 3. Politiførstebetjent har gjennomsnittslønn kr 423.000.- og politioverbetjent 429.000.-. Syns ikke det var så ille. Tallene er hentet ifra http://www.jobbfeber.no/ Vi snakker 3 års utdannelse. Men som sagt flere ganger her, man er ikke politi for å bli rik. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Det er litt urealistisk å tro mennesker kun velger yrke etter lønn. Da hadde vi ikke hatt mange ansatte i helsesektoren.. Se heller på opptakskrav på politi og sykepleierskolen, så skjønner man kanskje hvorfor det er for få folk i disse yrkene.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Opptakskrav? Politi har alltid hatt mange flere søkere enn plasser, selv etter at de er har vært dyktige nok i diverse tester. Medisin er det studiet med høyest poengkrav for å komme inn på. Selv vanlig sykepleier ligger på over 4 i snitt. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Penger er ikke det samme som ressurser. Selv om vi har mye penger på bok er det begrenset hvor mange som kan utføre alle jobbene vi ønsker å få utført. Spesiellt i disse tider hvor arbeidsledigheten er svært lav. Selv om vi har råd til å ansette 10,000 sykepleiere som skal ta vare på oss når vi er gamle, så har vi rett og slett ikke 10,000 personer å ansette (såklart et helt overdrevent eksempel). Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det er litt urealistisk å tro mennesker kun velger yrke etter lønn. Da hadde vi ikke hatt mange ansatte i helsesektoren.. Se heller på opptakskrav på politi og sykepleierskolen, så skjønner man kanskje hvorfor det er for få folk i disse yrkene.. Jobber nå i helsesektoren selv. Lønna er ikke bra, men mulighetene for overtid er tilstede. Enkelte av de jeg jobber sammen med har nesten fordoblet lønna med å jobbe overtid. Selv hadde jeg en 65000,- ekstra i fjor pga overtid, og jeg er ufaglært. Men hva mente du med opptakskravene egentlig? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 angående levestandarden, så er vel den egentlig høy nok. Norge er faktisk en av de beste landene å leve i. Tror det var på toppen for ett par år siden. Er høy levestandard å ha en 50" skjerm istedet for den gamle 32" man kjøpte i fjor? Det de ser på for å finne levestandarden er jo hovedsaklig ting som går på helse og livskvalitet(legeordning, sanitet, strøm, skole o.l.). Vi kan jo se på legeordningen i USA(som vi liker å sammenligne oss med), blir du akutt syk der og må ha behandling går dette enten på din forsikring eller ut fra din lomme. i norge betaler du en egenandel på ca 250kr, og får dekket dette hvis du har behov for det(sosial-kontoret) Hva er det norge egentlig gjør det så dårlig på? det kan jo så klart bli bedre, men det er jo ikke inntektene til folk det står på som oftest. Det er ihvertfall 2 yrker med mangel på folk, det er helsepersonell(dårlig betalt) og IT-bransjen(bra betalt), hadde folk valgt yrke etter lønn ville jo IT-bransjen vært overbemannet og den store mangelen på helsepersonell går jo ikke ut over folk i veldig stor grad, bare at du kanskje må vente i 2 timer for saker som ikke er så kritisk istedet for 30min... Ser ikke helt de store problemene i norge... Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 angående levestandarden, så er vel den egentlig høy nok.Norge er faktisk en av de beste landene å leve i. Tror det var på toppen for ett par år siden. Denne listen blir ofte brukt feil. HDI er ikke et mål på hvor det er best å leve, men i hvilken grad fattige land utvikler seg over tid i forhold til de rike. Den viser i grunn bare hvordan u-landene i Afrika utvikler seg. Vi kan jo se på legeordningen i USA(som vi liker å sammenligne oss med), blir du akutt syk der og må ha behandling går dette enten på din forsikring eller ut fra din lomme.i norge betaler du en egenandel på ca 250kr, og får dekket dette hvis du har behov for det(sosial-kontoret) Det er flust av gratise offentlige sykehus i USA, og ved akutte alvorlige illebefinnende har ingen sykehus lov til å nekte noen behandling, ei kreve betaling for det. Hva er det norge egentlig gjør det så dårlig på? Norge gjør det svært dårlig på utdanning. Vi er kanskje det mest utdannede landet, men vi er ikke det smarteste fordet. Norge har også en veldig syk befolkning i forhold til andre OECD-land, skal vi tro antall egenmeldinger, sykemeldinger og hvor ofte vi er hos legen. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det er litt urealistisk å tro mennesker kun velger yrke etter lønn. Da hadde vi ikke hatt mange ansatte i helsesektoren.. Se heller på opptakskrav på politi og sykepleierskolen, så skjønner man kanskje hvorfor det er for få folk i disse yrkene.. Jobber nå i helsesektoren selv. Lønna er ikke bra, men mulighetene for overtid er tilstede. Enkelte av de jeg jobber sammen med har nesten fordoblet lønna med å jobbe overtid. Selv hadde jeg en 65000,- ekstra i fjor pga overtid, og jeg er ufaglært. Men hva mente du med opptakskravene egentlig? Jeg mener det er for få plasser på sykepleierhøyskolene og politihøyskolen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Norge gjør det svært dårlig på utdanning. Vi er kanskje det mest utdannede landet, men vi er ikke det smarteste fordet. Norge har også en veldig syk befolkning i forhold til andre OECD-land, skal vi tro antall egenmeldinger, sykemeldinger og hvor ofte vi er hos legen. ok, utdanning kunne vi gjort det bedre på. Men ang sykdom så må vi se på grunnen til hvorfor vi går til legen og er syke. Mange tar seg en dag eller to fri grunnet festing dagen før, eller de er i litt dårlig form og gidder ikke gå på jobb. Dette kan de gjøre fordi man ikke taper noe på å ta en dag fri. ang lege kan dette komme av at man har dårlig imunforsvar grunnet høy renhold, eller delvis hypokonderi, er mange som drar til legen for filleting, dette fordi det koster lite å dra til legen de har dermed råd til det. Skal ikke uttale meg om HDI, da jeg ikke vet veldig mye om det. Men det er mulighet for gratis lege i f.eks USA, men er mange andre land det ikke er det, norge har en av verdens beste lege-ordninger, selv om man satser litt lite på alternativ behandlig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det er "gratis" legeordning i USA. Men må du ha en avansert operasjon som koster mye, er det ikke sikkert du får den, hvis du ikke har penger, eller forsikring. Men en sykebil i statene har ikke lov til å kjøre fra en pasient. Da skal pasienten skrive under på et skriv før ambulansepersonellet kan reise uten vedkommende. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Men ang sykdom så må vi se på grunnen til hvorfor vi går til legen og er syke.Mange tar seg en dag eller to fri grunnet festing dagen før, eller de er i litt dårlig form og gidder ikke gå på jobb. Dette kan de gjøre fordi man ikke taper noe på å ta en dag fri. ang lege kan dette komme av at man har dårlig imunforsvar grunnet høy renhold, eller delvis hypokonderi, er mange som drar til legen for filleting, dette fordi det koster lite å dra til legen de har dermed råd til det. Men er dette noe særlig positivt? Jeg vet i alle fall at min arbeidsgiver aldri blir noe særlig glad for å ringe rundt og bruke masse tid på å finne folk som kan jobbe, når noen ringer inn og sier de er syke fordi de rett og slett ikke orker å dra på jobb eller har vært ute dagen før på byen og slike ting. Det er mange som taper, og få som vinner på denne trenden. Skal ikke uttale meg om HDI, da jeg ikke vet veldig mye om det.Men det er mulighet for gratis lege i f.eks USA, men er mange andre land det ikke er det, norge har en av verdens beste lege-ordninger, selv om man satser litt lite på alternativ behandlig. Norge har langt i fra verdens beste legeordninger. Snakker vi om kvalitet er USA et av de landene hvor hvert individ er mest fornøyd med kvaliteten på sin egen lege og lokale sykehus (spør man derimot om de er fornøyd med helsevesnet generelt er det ganske laber stemning, men slik er det overalt fordi media nesten kun drar frem negative saker). Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Hva er det norge egentlig gjør det så dårlig på? Veier for eksempel. Selv om vi brukte hele oljeformuen ville vi ikke klart å få Norske veier opp på svenske standard. Og så er ca halvpartene av skolebygningene i Norge i så dårlig tilstand at det faktisk er ulovlig å bruke dem. og den store mangelen på helsepersonell går jo ikke ut over folk i veldig stor grad, bare at du kanskje må vente i 2 timer for saker som ikke er så kritisk istedet for 30min...Ser ikke helt de store problemene i norge... Vente i 2 timer? Er du klar over at ca. 5% av Norges befolkning nå står i helsekø? Jeg kan garantere at de må vente mer enn 2 timer. Folk dør faktisk i den køen fordi de ikke får operasjon i tide. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Vente i 2 timer? Er du klar over at ca. 5% av Norges befolkning nå står i helsekø? Jeg kan garantere at de må vente mer enn 2 timer. Folk dør faktisk i den køen fordi de ikke får operasjon i tide. Nå tenkte jeg mer på delvis akutte situasjoner, ikke helsekøen og planlagte operasjoner som kan vente en stund. men er det så mye som 5% som står i helsekø? det er ca 250 000 personer det, høres litt for høyt ut synes jeg... btw, når jeg hadde en planlagt operasjon tok det ikke mer enn ca 2 uker før jeg fikk ta den, og det var absolutt ikke kritisk, hadde hatt den skaden en god stund før jeg gikk til legen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå