Nautique Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Hei, trenger litt hjelp til å få fiksa PC-en igjen jeg nå xD Mildt sagt! - Jeg oppdaterte BIOS'n, da PC-en hang seg fordi jeg har ustabil clock på CPU'n. - PC-en skrudde seg av med halv ferdig BIOS update, hjelp! - Jeg har prøvd å resette CMOS, funker ikke. - Har prøvd begge PCI-Express slottene, uten hell. - Har prøvd forkjellig RAM, i forkjellige slotter. - Har skjekka at alle kabler sitter i. - Har prøvd en annen skjerm. - Har prøvd en annnen CPU! Noen som kan hjelpe, eller er hovedkortet mitt dømt til døden? Hardware: - Asus A8N SLI Deluxe (939) - AMD 4000+ 2,4ghz @ 2,8ghz - Twinmos DDR400 Cas 2,5 Dual Channel - Corsair VX450W - Seagate Barracuda 250gb 7200rpm 8mb cache - Asus 7300GT Passivt kjølt Takker for alle svar ~ Mvh Nautique EDIT: Drepte noen Leifer! Endret 13. november 2007 av Nautique Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Du sier du flasha, og den hang seng. For det første flasher man ikke en ustabil pc. Når flashen har gått til helvete, så vil ikke maskinen/hovedkortet fungere. Men siden du har Asus har vel den crashfree om jeg ikke tar feil. Se i manualen for recovery av bios. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Takk for svar, glemte og resete BIOS før jeg oppdaterte den : / Skal skjekke nÅ Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Mmmh, det står at jeg må bruke driver CD-en som fulgte med til å loade default BIOS, men kan ikke det bli litt vanskelig når ikke engang tastatur funker, øh? Det geniet som finner en løsning på dette skal få årets nerde-premie :!: Endret 13. november 2007 av Nautique Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Sett CDen inn i drevet, om det lar seg åpne, så skal den automatisk kjøre en recovery. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Mmmh, ok.. Skal jeg bare vente da eller? Prøver nå ; )) EDIT: CD-Rommen går i hvertfall Bra tegn Endret 13. november 2007 av Nautique Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Bare la den kjøre og gå.... Men, du vil sikkert ha nyere bios installert etter recovery. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Skal jeg brenne en BIOS, eller bruke driver cd-en som fulgte med hovedkortet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Når du resatte bios, tok du ut stikkontakten fra PSU og lot jumperen stå i resett CMOS -posisjon en god stund? f.eks en time? Det hjelper noen ganger. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Tusen takk =D Skal prøve nå : )) Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Satt inn cmosen nå, har ikke gått en time, men tror de rekker å kortslutte på 20 minutter. Funket ikke.. Endret 13. november 2007 av Nautique Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Har du diskettstasjon? Muligens på en gammel PC og en ledig diskett? Det skal finnes et triks som muliggjør redding av feilede bioser ved hjelp av diskett. Det er snakk om å lage en spesiell boot-diskett med en grunneggende (sikkert første) versjon av biosen og starte opp PCen med den disketten i. Jeg vet dessverre ikke så mye mer siden det bare er et triks jeg har hørt om. Du kan jo søke litt rundt på f.eks "bios rescue floppy" og sånt og se om du finner noe. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Mener pappa snakka om noe sånn.. Jaja, google er din aller beste venn Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Finner ingen løsninger på nett, da de krever at jeg har skjerm og tastatur, noe jeg ikke har Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Har du skjermbilde nå? Det fine med Asus hovedkortcd er at du kan komme i DOS uten bruk av diskett, men du trenger alikevell en diskett for å flashe. EDIT: Jeg er usikker på om dette går på socet 939 kort, men det er verdt et forsøk. Uansett kan du prøve metode nr 2 som beskrevet under. Last ned awdflash og biosen du skal bruke. Formater en disket og pakk ut biosen slik at det står eks: 0904.BIN. Putt awdflash og Binfilen inn på disketten.(begge skal være utpakket) Boot med cd/dvd som first boot device og ha Hovedkort cd en i. I menyen som kommer opp får du 3 valg elns, velg starte fra dos. Når du er i dos, skriv inn A: enter. Når du får A: skriv : "awdflash"+enter. velg "no" på save bios og flash i vei. Dersom du ikke har skjermbilde, kan du flashe on the fly som jeg kaller det. Dvs at du tar et annet hovedkort, følg anvisningen på dette kortet til pungt og prikke, men med den aktuelle biosen på disketten. Når alt er klart for flash, tar du ut biosbrikken(ja mens hovedkortet er i gang), og setter i brikken fra ditt Asus A8n, og så flasher du. Når alt er flashet ferdig må du huske å bytte tilbake brikkene FØR du restarter maskinen. Denne metoden forutsetter antagelig at det andre hovedkortet har støtte for awdflash. Endret 13. november 2007 av guttorm Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Takk for hjelp, vet ikke om asrock dualsata støtter AWD flash.. men skal prøve : D Nei, har ikke skjermbilde.. Tastaturet funker ikke engang.. Inlegg 300 Dette er skrevet i en skoletime Endret 14. november 2007 av Nautique Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Vil PC-en funke igjen hvis jeg bytter ut BIOS-chippen med en ny en? Tenkte på å kjøpe en på www.badflash.com. Er det noe jeg må gjøre da, eller er det bare plug and play? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Bare å bytte den, så lenge den nye chioen er ferdig programert. Men, et stort MEN. Er du sikker på at BIOS chippen din sitter i socket? Slik at du kan dra den ut? Det var mer vanlig før, og jeg har til gode å se en du ikke må lodde av og så den nye på i den senere tid. Dette er ikke en jobb for hvermansen. Bare å bytte den, så lenge den nye chioen er ferdig programert. Men, et stort MEN. Er du sikker på at BIOS chippen din sitter i socket? Slik at du kan dra den ut? Det var mer vanlig før, og jeg har til gode å se en du ikke må lodde av og så den nye på i den senere tid. Dette er ikke en jobb for hvermansen. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Den satt ivertall løst på Dfi Nforce 4 korta. Den er også løs i mitt Asus croshair(am2). Er jo fort gjort å sjekke dette uansett. Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Ok, så slik jeg har forstått det er det bare og innstalere ny BIOS chip og sette den inn hvis den sitter i en socket, så er det plug and play og PC-en vil funke? Takk for alle svar jeg har fått i denne tråden ; )) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå