1King Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Heisann. jeg får ikke lagt inn informasjone fra skjema ved hjelp av dette PHP scriptet. Hva har jeg gjort gale? <?php require($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/test/pri.php"); // her ligger koder osv... $db = mysql_connect($host, $user, $pass) or die("<center><H1>Beklager!</H1> <br> Tilkobling til database programmet kunne ikke opprettes.<br><br> Hver vennlig og prøv igjen senere..</center>"); mysql_select_db($dbna, $db) or die ("<center><H1>Beklager! Klarer ikke å velge database.</H1></center>"); $name = $_POST['ma_name']; $ph = $_POST['ma_ph']; $mph1 = $_POST['ma_mph1']; $mph2 = $_POST['ma_mph2']; $fax = $_POST['ma_fax']; $mail = $_POST['ma_mail']; $sql = "INSERT INTO fmc_ma (`ma_name`, `ma_ph` `ma_mob1`, `ma_mob2`, `ma_fax` `ma_mail`) VALUES ($name, $ph, $mph1, $mph2, $fax, $mail)"; $test = mysql_query($SQL, $db); IF($test > 0) { echo 'ja'; } Else { echo 'nei'; } ?> Håper noen kan hjelpe meg til å få dette til. På forhånd takk Endret 13. november 2007 av 1King Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Bytt ut denne $test = mysql_query($SQL, $db); med denne $test = mysql_query($SQL, $db) or die('error: ' . mysql_error()); så skal det komme opp en feilmelding (om det er noe feil i koden) Pleier ikke å skrive selve querien sånn, og så gjøre querien, så det kan hende at or die koden kom inn litt feil der...er ikke helt sikker Du bør forresten validere input litt bedre. Her er det åpent for sql-injections. Se på f. eks mysql_real_escape_string Lenke til kommentar
-morten Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 For det første er variabelnavn i PHP case-sensitive. Du bruker både $sql og $SQL, så scriptet prøver å kjøre en tom spørring. Men hvis du fikser det, så vil du få en ny feil, siden du ikke har anførselstegn rundt strengverdiene. Du må altså ha VALUES ('$name', '$ph') osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå