Plecto Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Nå er det fjerde gangen på et halvt år at batteriet i bilen min er tom for strøm og jeg kan ikke fatte hvorfor, to av gangene hadde jeg brukt bilen dagen før mens de to andre gangene hadde den stått stille i en dags tid. Batteriet er nesten helt nytt og jeg har sjekket og det har aldri stått på noen form for lys i bilen, jeg har heller ikke noe form for anlegg heller som kan stjele strøm. Jeg har sjekket vannstanden i batteriet og jeg ser at det er litt lite vann i en av cellene, mens i de andre er vannstanden fint, men hvor mye vann skal det egentlig være? Er 0.5cm over cellene riktig? Og kan dette med vannstanden være grunnen til at batteriet lader seg ut? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Det mest vanlige er at en celle dør og tapper batteriet og da er det bare å kjøpe et nytt.. Normal levetid på et batteri er 5-6 år så du kan kakulere etter dette. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Batteriet er ikke mer enn ca et halvt år gammelt. Men jeg så nå at vannstanden er OK så det er ikke det som er problemet. Kan det være fordi batteriet ikke har blitt ordentlig ladet siden hver gang det har vært tomt har jeg kun dyttet igang bilen? Jeg bruker for det meste bilen til småturer til butikk og skole, hvor mange Ampere lader egentlig dynamoen? Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Batteriet er ikke mer enn ca et halvt år gammelt. Men jeg så nå at vannstanden er OK så det er ikke det som er problemet. Kan det være fordi batteriet ikke har blitt ordentlig ladet siden hver gang det har vært tomt har jeg kun dyttet igang bilen? Jeg bruker for det meste bilen til småturer til butikk og skole, hvor mange Ampere lader egentlig dynamoen? Virker som det er noe som stjeler strøm fra bilen din da men du kan ha en svak dynamo som lader for lite også men dette kan de fleste måle for deg. Kjør til en forhandler og ta med deg en mekaniker ut så måler han dette på 1 min "gratis" Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 En potensiell strømstjeler som ikke alle tenker over er såkalt krypestrøm. Dette er strøm som ledes i andre ting enn ledninger, f.eks fuktig saltlakedritt i motorrommet. En slik krypestrøm gjennom et skittlag på motoren eller batteriet kan utmerket tømme et batteri på relativt kort tid. Et reint motorrom er derfor ikke bare pent, men det er også nødvendig for å unngå uønskede krypestrømmer. Bilbatterier tåler dårlig å lades ut helt eller å lagres nesten utladet, da kan levetiden forkortes vesentlig. Et godt vedlikeholdt batteri som ikke misbrukes kan holde i et tiår, men det går helt greit å ødelegge et batteri på få uker også. Hvis bilen brukes mye til småkjøring rekker ladingen under kjøringen kanskje ikke å kompensere for strømtapet ved motorstart. Da bør man kjøpe seg en batterilader som brukes av og til for å vedlikeholde batteriet (les: holde det noenlunde oppladet). Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 En potensiell strømstjeler som ikke alle tenker over er såkalt krypestrøm. Dette er strøm som ledes i andre ting enn ledninger, f.eks fuktig saltlakedritt i motorrommet. En slik krypestrøm gjennom et skittlag på motoren eller batteriet kan utmerket tømme et batteri på relativt kort tid. Et reint motorrom er derfor ikke bare pent, men det er også nødvendig for å unngå uønskede krypestrømmer. Så en enkel motorvask er kanskje på sin plass? Dette burde vel kanskje gjøres uansett om jeg har problemer med batteriet eller ikke Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Har du sjekket ladespenningen? Dersom denne er litt for lav kan dette skje. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Du må få målt ladingen din, det er jo helt klart at noe annet en batteriet har feil, og da er det mast naturlig å sjekke ladingen.... du skal måle over 14v på batteriet med motoren igang synker det drastisk med feks lysene på, så kan det vare laderegulatoren som er dårlig Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Det testet jeg for noen uker siden. 12,5V uten motor og 14,5 når motoren var igang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå