Fineschmecker Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Heisann, sitter og skal bestille meg DVD-plater nå, men er veldig usikker på hva den praktiske forskjellen på +/- er? Dette kunne jeg helt sikkert googlet/sjekket på wikipedia, men er ute etter det praktiske, ikke 5 sider teori (håper dere forstår "problemet" mitt). DVD-brenneren min støtter forøvrig alle tre formatene, men hva er forskjellen på + og -? RW er vel bare at de er "rewriteble". Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Q: Hva er best av DVD+R og DVD-R?A: Det er det ikke noe fasit svar på, men la meg poste mine erfaringer. Kompatibilitet: DVD+R med DVD-ROM bitsetting er best. Krever en brenner som støtter bitsetting (F.eks BenQ, Plextor, Lite-On...) DVD-R kommer på andreplass. DVD+R uten DVD-ROM bitsetting kommer på sisteplass. (F.eks Pioneer og NEC DVD-Brennere med offisiell firmware). Kvalitet: DVD+R er best. Dette er dog kun en generell regel grunnet: 1: Philips (hovedutvikler av DVD+R) er mye strengere på kvalitetskrav enn Pioneer (Hovedutvikler av DVD-R) og det finnes derfor færre lavkvalitetsprodusenter av DVD+R. 2: DVD+R er et mye mer gjennomtenkt utviklet design og er derfor mye enklere å implementere for DVD-Brenner produsentene. Noe som gjør at brennerne er bedre kalibrert for å brenne DVD+R i de fleste tilfellene. Tekniske data: DVD+R er best og mest gjennomtenkt. Og enklest for DVD-brenner produsentene å implementere. Les gjerne: http://www.cdfreaks.com/article/113 Konklusjon: Har du DVD+R og DVD-R fra samme produsent, f.eks Verbatim vil plate kvaliteten nok være ganske lik, men flertallet av brennerne på markedet vil allikevel gi best resultat (minst PIE/PIF feil) med DVD+R platene grunnet det jag har skrevet over. Sakset fra > OC-Freak sin DVD-Brenner/DVD-plater og FAQ tråd her på forumet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=416960 Lenke til kommentar
Fineschmecker Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Hjertelig takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå