Gå til innhold

forskjell på sli 8x og 16x?


vesleengen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stusset i dette selv når jeg kjøpte mitt forrige hovedkort.

Valget falt på ett med 8X SLi p.g.a det ytelseforskjellen var så utrulig liten. Det var snakk om samme differensial som Lenny25 sier. Veldig lite.

Gikk forresten fra ett kort med PCI-E 4X over til PCI-E 16X og det var NULL forskjell.

 

Ingen grunn til å ikke velge 8X, det er min erfaring. Jeg synes ikke 0.5% dårligere ytelse i enkelte spill er noe å gråte over.

 

Håper dette har til hjelp.

Lenke til kommentar

Vel rent teknisk så er jo den teoretiske båndbredden dobbelt så høy.

 

Tingen er at selv et 8800GTX ikke bruker 8x fullt ut i 99,9% av tilfelle. Dermed er det lite ekstra man egentlig tjener på å gå opp til det dobbelt på 16x PCI-e, men det gir altså et bittelite utslag for små spikes så det er derfor vi kan es en liiiten forskjell i favør til 16x.

 

Hovedpoenget med 16x er dog at du da er sikret for også neste generasjon av skjermkort som (på high-end nivået) sansynligvis vil begynne å overstige 8x så smått. Generasjonen etter det igjen vil utvilsomt gå over 8x.

 

Selvfølgelig, inne nden tid er det godt mulig du har kjørt deg nytt hovedkort uansett, men 16x er altså greit å ha dersom du skal ha hovedkortet 1-2 fremover, og innen samme periode også kan tenke deg å oppgradere til et av de feteste skjermmkortene.

 

Utover det er 16x og 8x så og si like i bruk med de heftigste skjermkortene som vi har tilgjengelig i dag.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...