Gå til innhold

Hvordan få Linux?

Jobby

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke en dritt om Linux, men kunne gått hatt det på min cs 1.6 server, hørt det er bedre. Noen som har en guide på hvordan man kan få Linux? Altså, skal vær en server pc.

KAN NOEN GJØRE DET FOR MEG OVER FJERNHJELP?

MVH Fredrik G

Endret av Fredrik-datanerd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil jeg anbefale Debian

forholdsvis enkelt, og stotter masse pakker. Det er ogsa veldig stabilt.

Nar du er ferdig a konfigurere serveren (hvis du gjor det via GUI) sa kan du stoppe xtjeneren for a fa mer ressurser til serveren(e) dine med

"sudo /etc/init.d/gdm stop"

og starte den igjen med "startx"

Lenke til kommentar
burde ikke være noe spesielt vanskelig med en god guide , så lenge man kan lese og utføre det man leser så er jo alt mulig ;)

Hvis man skal ta utgangspunkt i kvaliteten på dokumentasjonen kunne man også anbefalt FreeBSD, OpenBSD og Solaris. Men jeg gjør det ikke i dette tilfellet likevel.

Lenke til kommentar
burde ikke være noe spesielt vanskelig med en god guide , så lenge man kan lese og utføre det man leser så er jo alt mulig ;)

Hvis man skal ta utgangspunkt i kvaliteten på dokumentasjonen kunne man også anbefalt FreeBSD, OpenBSD og Solaris. Men jeg gjør det ikke i dette tilfellet likevel.

Første gang jeg testet Debian, klarte jeg aldri å installere det. Dette var på slutten av 90-tallet, og jeg ønsket så inderlig å få til Debian siden jeg hadde hørt så mye bra om pakkesystemet. Jeg innbilte meg at bare jeg klarte å installere, ville alt bli fryd og gammen. Men det gikk dårlig! Så derfor ble det andre distroer, som RedHat og Caldera OpenLinux (nå kjent som SCO :mad: ), med tilhørende RPM dependency-hell.

Men i de siste par årene har Debian fått en kraftig facelift, og installeren er mye enklere enn den var. Fortsatt ikke like polert som Redhat/Fedora m.fl., men ganske så selvbeskrivende.

Så hvorvidt jeg vil anbefale Debian kommer nå mer an på bruken. Til en server mener jeg den er ypperlig, mens til desktop vil jeg oftest anbefale andre distroer. Husk at på de områdene Debian kanskje ligger bak på brukervennlighet ikke nødvendigvis merkes til et serveroppsett. Et eksempel er konfigurering av X.org, hvor andre distroer har mer fancy konfigurasjon, men på de fleste servere trenger man ikke installere X engang. Dermed er ikke dette noe problem.

Solaris er mye vanskeligere å sette opp, og kan ikke sammenliknes med Debian. FreeBSD er selvfølgelig en del enklere enn Solaris, og har den klart enkleste installeren av BSDene (sammenliknet med OpenBSD og NetBSD). Men visse ting er etter min mening mer tungvint i BSD. For eksempel er man mer "naken" etter default install, og mange ønsker nok å installere og svitsje til BASH, i tillegg til litt annet småplukk som må fikses på for å gjøre systemet triveligere. I tillegg kreves litt konfigurering for å sette opp CVS forå holde burken oppdatert. Med Debian er alt klart rett etter install, og det er bare å sette igang å apt-get'te :)

EDIT: Alt er jo ikke svart-hvitt, og BSD har også sine styrker. Spesielt hvis man liker å kompilere programmer selv, så er ports-systemet genialt :) Men hvis man bare installerer alle pakker binært likevel, så syns jeg de fleste linux-distroer gjør jobben enklere.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
var inne på ulike linker, satan det såg vanskelig ut. Går det ann at noen gjør dette for meg over fjernhjelp?

Jeg kan installere for den nette sum av...

dr_Evil.gif

...one million dollars!

Men seriøst, du må jo i hvertfall få inn linux og sette opp nettverket først, før noen evt. kan hjelpe deg over nett :)

Lenke til kommentar
var inne på ulike linker, satan det såg vanskelig ut. Går det ann at noen gjør dette for meg over fjernhjelp?

Jeg kan installere for den nette sum av...

...one million dollars!

Men seriøst, du må jo i hvertfall få inn linux og sette opp nettverket først, før noen evt. kan hjelpe deg over nett :)

Ikke nødvendigvis. Gentoo, vet kke om flere, har støtte for install via ssh.

Lenke til kommentar
"du må jo i hvertfall få inn linux og sette opp nettverket først" forstår ikke en dritt.

Hvis du ikke er i stand til å finne ut nok på egenhånd til å takle den biten der, eller i det minste gjøre et forsøk, så vil jeg anbefale deg å droppe hele greia. Linux krever, som alle andre operativsystemer/programmer/o.l, en viss innsats.

Den linja der ville jo i tillfellet Windows blitt : "du må jo ihvertfall få inn windows og sette opp nettverket først". Ville du forstått det da? Vel, linux er ikke noe vanskeligere, bare annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...