kakesjef Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 som tittel sier lurer jeg på hvordan jeg kan få foreks. nav. linken, "bilder" til å åpne en ny hoveddel(der ting står) med nytt innhold.. kan noen hjelpe? Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Det du bør gjøre er å bruke et php-include script. Først lager du en index-fil med all layout pluss <div id="content"></div> Inne i den skriver du: <?php if(isset($_GET['id'])){ $id = $_GET['id']; if(file_exists('filer/'.$id.'.php')){ include_once 'filer/'.$id.'.php'; } else echo '<p>Page does not exist, please try again</p>'; } else include_once 'filer/index.php'; ?> Så lager du en mappe med php-filene som innholdet i de andre sidene ligger, inkludert også en fil med innholdet til forsiden. Husk at du da må endre på linkene i navlinken din til ?id=forside, ?id=om etc. og at alle sidene må være lagret som .php Endret 13. november 2007 av bjorshol Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 takker så meget, skal prøve. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Det du bør gjøre er å bruke et php-include script. Først lager du en index-fil med all layout pluss <div id="content"></div> Inne i den skriver du: <?php if(isset($_GET['id'])){ $id = $_GET['id']; if(file_exists('filer/'.$id.'.php')){ include_once 'filer/'.$id.'.php'; } else echo '<p>Page does not exist, please try again</p>'; } else include_once 'filer/index.php'; ?> Så lager du en mappe med php-filene som innholdet i de andre sidene ligger, inkludert også en fil med innholdet til forsiden. Husk at du da må endre på linkene i navlinken din til ?id=forside, ?id=om etc. og at alle sidene må være lagret som .php Sorry as, men jeg har litt problemer med å forstå dette :/ for det første skal jeg altså lage en <div id="content"></div> i index.html fila til siden min..? og navlinkene.. nå har jeg bare slik at de går til en nettside ved href="link" skal jeg nå skifte det til ?id=forside, ?id=om ? Så lager du en mappe med php-filene som innholdet i de andre sidene ligger, inkludert også en fil med innholdet til forsiden. ... dette forstod jeg heller ikke :/ sry at jeg er så surrete, men er helt ny på feltet Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Altså... Der du har all tekst i "content", "innhold" hva du nå enn har kalt den div'n, inne i den, legger du php-koden jeg nevnte over. Ikke noe annet enn akkurat den, så lager du en mappe kallt "filer" der du legger en .php-fil med alt som du normalt hadde skrevet innenfor <div id="content/innhold/anus, hva du nå enn kaller den"</div>. For hver side du ønsker. Altså en for forsiden, en for neste side, en for neste side og en for neste side. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Takk nå forstod jeg mer Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 <div id="nav"> <a href="link"> hjem </a> <a href="link">bilder </a> <a href="link">kontakt </a> </div> sånn har det sett ut til nå, med en link som fører klikkeren til en helt annen siden... Hva her skal jeg skifte ut med ?id=forside, ?id=om ? Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 <div id="nav"> <a href="?id=index"> hjem </a> <a href="?id=bilder">bilder </a> <a href="?id=kontakt">kontakt </a> </div> Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 <?php dette er forsiden ?> Slik ser Index.php filen ut som ligger i "filer" mappa.... Er det riktig eller skal jeg ha noe mer? Jeg har aldri brukt php før, må jeg ha noe nedlastet på maskinen for å bruke det? Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Slik skal det se ut. Ikke noe <?php her. :) Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 det skal ikke være noe koder? Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Nei, bare de kodene du vanligvis har hatt innenfor <div id="content"></div> Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Nå tror jeg alle koder skal være på plass, men jeg får bare opp denne: Page does not exist, please try again'; } else include_once 'filer/index.php'; ?> .. Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 kan du gi link så jeg får sett på det? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 (endret) jeg har ikke noe sånn domene eller hva det kalles til den enda... må eventuelt gi deg html fila osv... <div id="nav"> <a href="?id=index.php"> hjem </a> <a href="?id=bilder.php">bilder </a> <a href="">kontakt </a> </div> <div id="index"> <?php if(isset($_GET['id'])){ $id = $_GET['id']; if(file_exists('filer/'.$id.'.php')){ include_once 'filer/'.$id.'.php'; } else echo '<p>Page does not exist, please try again</p>'; } else include_once 'filer/index.php'; ?> </div> filer mappa: <div id="index"> forside </div> Endret 13. november 2007 av kakesjef Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 I filer mappa så skal det ikke stå <div id="index"></div>. Bare det du har inne i den. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 skal den filer mappa ligge et spesielt sted i forhold til index.html fila og css fila? Og skal det ligge noe annet i den enn index.php, bilder.php osv.? Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 skal den filer mappa ligge et spesielt sted i forhold til index.html fila og css fila? Og skal det ligge noe annet i den enn index.php, bilder.php osv.? Den skal jo også være .php Og ja, mappen kallt "filer" skal ligge ved siden av index.php og css-filen. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 argh irriterrende at jeg ikke fisker det :/ <link rel="stylesheet" type="text/css" href="web.css" /> skal det stå noe annet her nå siden jeg bruker php? slik ser mappene ut, den nederste er innholdet i filer mappa. Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Ser jo ikke ut som om du har lagret index-filen riktig da. Ser ut som den er lagret som index.php.html. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå