Gå til innhold

Spam fra Mobilfiksern


Anbefalte innlegg

Jeg er stadig ikke kreditert. Litt usikker på hvem som står for krediteringen da jeg har NoExtras (med Netcoms nett). Blir å sende en e-mail til NoExtras i løpet av dagen. Regner med det ordner seg ganske fort da.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Makan til sleiphet... Har selv fått noen av disse meldingene uten at jeg har sjekket ut om vi har blitt belastet for dem (bedriftsabonnement), men det skal sannelig sjekkes ut nå.

Hvis du har et NetCom-abonnement skal du ha blitt kreditert allerede. Hvis du ikke har blitt det ennå, er det bare å kontakte operatøren din :)

Lenke til kommentar
Her ser vi jo at det er kun de som har "kjempet" for det, som har fått pengene tilbake. Så da er det jo åpenbart massevis av folk som har blitt belastet uten å vite det, eller uten å gidde å gjøre noe med det. Så her har nok mobilfiksern tjent rått.

Vianett tok saken videre med NetCom og Telenor på eget initiativ, så det er ikke så mange som har måttet "kjempe" for det ennå.

Når det er sagt, så er det om ikke annet enn veldig merkelig, at Vianett kun melder saken til NetCom og Telenor, og ikke til alle operatører i landet når de først skal se fra. De sitter vel med oversikt over hvem som har blitt belastet, og burde ikke ha et fnugg av problem med å ta saken videre til de operatørene det skulle gjelde.

 

Jeg håper vi får svar fra forbrukerombudet snart :)

 

Dette er jo på lik linje med slike fakturaer som blir sent til store firmaer, små beløp som ingen merker, og et fåtall klager på.

Ingen overraskelse det, virker som om nesten alle SMS-tjenester om dagen er lagt opp sånn. Når traff du sist noen som faktisk ville ha en abonnementstjeneste for ringetoner som belastet deg 15 kroner uken? Svindel satt i system, kalles det - og så lenge de to store operatørene tjener godt på det, skjer det nok lite.

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

Jeg var en av de som fikk den mld(Netcom) ble kreditert beløpet etter å ha tatt konatkt med Netcom, sendte rundt den tiden også mail til forbruekrråedet, fikk svar den 29.11.07

 

Mailen jeg fikk:

 

 

Klage på uønska tilsending av SMS

 

Forbrukerombodet fører tilsyn med at næringsdrivandes marknradsføring og avtalevilkår er i samsvar med marknadsføringslova. Meir informasjon om Forbrukarombodet finn du på våre internettsider http://forbrukerombudet.no.

 

Vi viser til din klage av 17.11.07 vedrørande SMS-reklame frå Mobilfikser’n til kr 35,-.

 

Vi har fått fleire klagar frå forbrukarar som har blitt fakturert kr 35,- for SMS-reklame frå Mobilfikser’n via kortnummer 1963. Det viser seg at det vart sendt ut eit større tal slike meldingar frå Mobilfikser’n i perioden rundt 12. november 2007.

 

Denne utsendinga reiser spørsmål etter marknadsføringslova § 2a som forbyr næringsdrivande å levere og krevje betaling for tenester utan etter avtale. Saka reiser vidare spørsmål etter § 2b som mellom anna forbyr næringsdrivande å rette marknadsføring via SMS til fysiske personar utan at det er innhenta samtykke på førehand.

 

Forbrukarombodet vart gjort kjent med saka kort tid etter at utsendingane hadde skjedd, og tok saka opp med mobiloperatørane og innehavar av kortnummer 1963. Vi har også tatt saka opp med selskapa Smart Consult AS og TM – Telecom Management AS som står bak butikken Mobilfikser’n og utsendinga av meldingane.

 

Vi har fått tilbakemelding frå mobiloperatørane om at dei vil refundere beløpa til kundane som vart belasta for kr 35,- i samband med denne utsendinga. Forbrukarombodet har dessverre ikkje myndigheit til å hjelpe deg med å rette eventuelle krav om refusjon mot mobilselskapet ditt eller mot selskapa som stod bak utsendinga. Ved spørsmål om refusjon av beløpet ber vi deg difor om å ta kontakt med mobilselskapet ditt.

 

 

Med vennleg helsing

for Forbrukarombodet

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bra jeg så denne tråden. Har også fått 2 meldinger fra mobilfiksern. Hver på 35 kr. Har ikke fått noe kreditert fra OneCall enda.

Er ikke allverdens penger, men dirrer innvendig av sinne når jeg tenker på prinsippet bak dette. Er det B2C som er på ferde igjen. Har ikke B2C noe eierskap inne i mobilfiksern?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...