akkapakka Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg slutter arbeid i Desember. Men har opptjent feriepenger siden jeg startet i arbeid august. Og beløp er på ca 15k. Det var en som anbefalte meg om å ikke ta de ut nå, men heller ta de ut neste år da slipper jeg å betale skatt! Men jeg skjønte ikke helt hvorfor. Slipper jeg å betale skatt hvis jeg tar de ut til sommeren? Noen som har forklaring, noen gode på dette området? Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Mnja, spurte lønnsdama om dette da jeg byttet jobb for en stund siden. Husker ikke helt hele regla, men den slutta med "Skatt må du betale på de uansett". Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Skatten på feriepengene blir fordelt på skattetrekkene som blir gjort resten av året, men totalt sett må du skatte av alt du får utbetalt i det aktuelle året, inkludert feriepenger. Det kan derfor lønne seg å få dem utbetalt i år hvis du regner med den totale lønnsutbetalingen blir høyere til neste år enn i år, og til neste år hvis det er omvendt. Det gjelder spesielt hvis du er nær toppskatt-grensen. Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 14. november 2007 Forfatter Del Skrevet 14. november 2007 Betaler lite skatt fordi jeg har gjeld. Kommer til å tjene de neste 6 månedene mer enn det jeg har tjent disse ~ 6 månedene. Da kan det kanskje lønne seg for meg å få det utbetalt i år. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 17. november 2007 Del Skrevet 17. november 2007 Skatt må du betale uansett. Forskjellen går på om du får det som forskuddstrekk (altså, at det trekkes skatt av pengene når de utbetales) eller om det skjer ved ligningen. Endrer skatteprosenten din seg, slik at den blir høyere neste år, kan det jo dermed være lurt å få dem utbetalt nå.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå