Gå til innhold

Hvordan går jeg frem for å reklamere?


mild

Anbefalte innlegg

Kjøpte min bærbare laptop HP pavilion dv5000 på deal.no i mars 2006. Etter to måneder ble den veldig treg/hang seg, gikk ikke an å høre på musikk eller se film uten at det hakket eller stoppet opp, dessuten skrudde den seg av når som helst. Har vært på reperasjon 2 ganger. Etterpå har den vært i ok i 2-3 uker før det er blitt det samme gamle. Så ga jeg opp. Jeg har bare brukt den til lette ting som skrive i dokumenter, se film, høre på musikk eller surfe på nettet. Ikke lastet ned noen spill eller noe særlig av programmer. Har i det siste bare brukt samboerns stasjonære, siden jeg bare hadde 1 års garanti. Men nå har jeg hørt at kjøpsloven sier 5 år? Kjøpte den for ca. 12 000. Hvor mye kan jeg få igjen? Og hvordan går jeg frem? Hjelp?

Endret av mild
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du går i butikken å sier jeg ønsker å reklamere på (produktet du har kjøpt), så sier du at du har opplevd samme feil to ganger og fått det dekket på garanti/reklamasjon da og at du dermed ønsker å heve kjøpet og få igjen pengene.

 

vis butikken ønsker å kutte ned på pengene kan du forlange renter av penger betalt fra kjøpsdato. butikken kan vel og eventuelt omlevere.

 

har du forsøkt reinstallasjon av maskinen? blir den bedre da?

Lenke til kommentar
du går i butikken å sier jeg ønsker å reklamere på (produktet du har kjøpt), så sier du at du har opplevd samme feil to ganger og fått det dekket på garanti/reklamasjon da og at du dermed ønsker å heve kjøpet og få igjen pengene.

 

vis butikken ønsker å kutte ned på pengene kan du forlange renter av penger betalt fra kjøpsdato. butikken kan vel og eventuelt omlevere.

 

har du forsøkt reinstallasjon av maskinen? blir den bedre da?

 

Butikken kan kreve å sende maskinen inn til verksted og få konstantert at det er samme feil. Er det ikke samme feil kan de i teorien reparere den i det uendelige

Lenke til kommentar
Butikken kan kreve å sende maskinen inn til verksted og få konstantert at det er samme feil. Er det ikke samme feil kan de i teorien reparere den i det uendelige

nei, samme feil vil si hvordan feilen oppleves av kunden. det kan ikke kreves av en kunde at han har kunnskap om oppbygningen eller virkemåte til et produkt. så vis kunden får svart skjerm tre ganger på maskin, første gang død strømforsyning, andre gang dødt skjermkort og tredje gang dødt hovedkort så oppleves dette av kunde som samme feil.

i alle fall sånn jeg har forstått det og som jeg har forstått er tolkningen til endel andre her på forumet, og forbrukerrådet vis jeg husker riktig. husker ikke det som står i loven ord for ord.

 

men ja er jo mye enklere vis det er helt samme feil av helt samme grunn.

Lenke til kommentar

Jaha? Og den tolkningen der begrunner du med hvilken kilder?

 

Edit: Stitch_it var litt rask, var ment til Loko.

 

Edit2: Stitch_it: Det står nevnt i forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at de ikke har mulighet til å reparere gang på gang, her står det utrykkelig. Men også lovens krav om at det ikke skal føre til vesentlig ulempe å rette mangelen er helt klart ikke oppfyllt når samme vare er sendt inn på reparasjon for f.eks. 6 gang.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Det stemmer at en HP-maskin har 1 års garanti. Men vi i Norge har også 5 års reklamasjon, som gir oss en bedre sikkerhet.

Men om mye av feilene er softvarefeil, så går ikke slikt på garanti eller reklamasjon, tror jeg.

 

Som sagt, de har 3 forsøk på å rette opp samme feilen. Og da må enten butikken gi deg ny vare, eller heve kjøpet.

Men det må da være samme feilen.

 

Har du noen kjente som har greie på pc, som har sett på den?

Lenke til kommentar

Igjen så vil jeg gjerne spørre etter hjemmel eller kilde for slike påstander, fordi det er helt klart ikke det som gjelder.

 

Gjelder selvfølgelig for følgende påstand:

 

Som sagt, de har 3 forsøk på å rette opp samme feilen. Og da må enten butikken gi deg ny vare, eller heve kjøpet.

Men det må da være samme feilen.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Fra lovdata: Lovdata

 

§ 27 Reklamasjon

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Her gjelder 5 års reklamasjonsfrist.

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Lenke til kommentar

software messig så opereres det vel med at kunden skal ta en reinstallering før maskinen sendes på verksted, vis ikke kan ikke produsent/importør/selger garantere at det er HW feil(kan vel ikke det uansett men håper dere skjønner hva jeg mener), hvis reinstallasjon gjøres og feil er der enda sendes maskinen vanligvis inn til verksted. med mindre det er helt klart noe feil med den forhåndsinstallerte softwaren som ligger på maskinen(tenker på image her, men gjelder også installasjon fra CD-er). i så tilfelle bestilles det ofte opp CD-er til kunden fra produsenten.

 

dette er grunnet at man kan ikke si at softwarefeil på maskin ikke er grunnet kundes bruk, uansett å lite/mye porno/nedlasting/kjedemail/spam/banners det klikkes på/åpnes/kikkes på.

 

så vis du starter maskinen og den er helt på trynet du reinstallerer og den fremdeles er på trynet, det ikke finnes noen fysisk feil og en ny installasjons cd/dvd løser problemet ditt og maskinen må inn på verksted for å finne ut dette så vil jeg si det er en reklamasjonssak.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Det jeg ville fram til at det er dette som er hovedreglen:

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Hvis tingen har vært inne på reparasjon fem ganger, så er man utenfor det som er "uten vesentlig ulempe" etter den gamle reglen for forbrukerkjøp i kjøpsloven.

 

Feilen kan fysisk være forskjellig, det er hva symptomene er som er det sentrale. Om en TV går i svart to ganger, foreligger det helt klart et hevingsrett den tredje gangen. Men kanskje feilen første gang var noe med bilderøret, andre gangen sikringen og tredje gang transformatoren.

 

Det er hva forbrukeren opplever som mangel som er det sentrale.

 

Står forresten vedlig mye interessant om dette i forarbeiden som jeg har linket til i stickyen over.

Lenke til kommentar

takk for svar :)

 

glemte jo også å si at ALT med denne PC-en tar tid. tar 10-15 minutter å skru den på. og vi har reinnstallert en gang selv, og de på verkstedet har gjort det begge gangene den var inne..

 

men hvordan regner man ut hvor mye man kan få igjen ca.? nå er den jo 20 mnd gammel. kostet som sagt 12.000, kjøpte på deal.no. MEN hvordan går jeg frem?

Endret av mild
Lenke til kommentar
takk for svar :)

 

glemte jo også å si at ALT med denne PC-en tar tid. tar 10-15 minutter å skru den på. og vi har reinnstallert en gang selv, og de på verkstedet har gjort det begge gangene den var inne..

 

men hvordan regner man ut hvor mye man kan få igjen ca.? nå er den jo 20 mnd gammel. kostet som sagt 12.000, kjøpte på deal.no. MEN hvordan går jeg frem?

hvis du hever kjøpet på et produkt med bakgrunn i forbrukerkjøpsloven så er det vanlig å gå ut ifra kjøpesummen, hvis selgeren vil ha bruksfradag kan du heve renter av kjøps beløpet, den renten ligger vel nå på 3.5% hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...