Gå til innhold

BSD/UnixSATA kontroller som støtter Solaris og hotswap

Anbefalte innlegg

Prøver å finne en rimelig sata-kontroller som støtter hotswap og Solaris. Dette viser seg å ikke være så enkelt. Har sett på sunsway sin 4p kontroller, den bruker Sil3112 brikken, men jeg klarer ikke å finne ut om den brikken støttes i Solaris. Klarer heller ikke å finne ut om den støtter hotswap.

Noen forslag?

-C-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Prøver å finne en rimelig sata-kontroller som støtter hotswap og Solaris. Dette viser seg å ikke være så enkelt. Har sett på sunsway sin 4p kontroller, den bruker Sil3112 brikken, men jeg klarer ikke å finne ut om den brikken støttes i Solaris. Klarer heller ikke å finne ut om den støtter hotswap.

Noen forslag?

-C-

Styr unna de biligste SATA-kontrollerne. De har ofte bugs i hardwaren, og er generelt kjent for å fungere litt dårlig. Spytt inn et par hundrelapper ekstra, så kan du få de billigste Promise-kontrollerne, evt. litt til så får du noe som fungerer greit. Men sunsway har jeg hørt mye stygt om.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Styr unna de biligste SATA-kontrollerne. De har ofte bugs i hardwaren, og er generelt kjent for å fungere litt dårlig. Spytt inn et par hundrelapper ekstra, så kan du få de billigste Promise-kontrollerne, evt. litt til så får du noe som fungerer greit. Men sunsway har jeg hørt mye stygt om.

Helt enig i å styre unna de billigste kontrollerene, men ikke helt enig ellers. Sunsway pleier å virke omtrent så bra som chipsettene de bruker, på godt og vondt.

Når det gjelder Promise er jeg ikke heeelt enig. Det har vært en god del problemer med Promise kontrollere på FreeBSD. Ikke helt sikker på hvordan disse har det under Solaris, men dersom problemet er kontrolleren i seg selv, så tviler jeg på bytte av OS løser noe.

Dersom man har en dårlig kontroller, så heller ZFS enn UFS.

Lenke til kommentar
Hva med en pent brukt SAS-kontroller fra ebay? Har sett 8-ports SAS-kontrollere på ebay til rundt $100 av og til. Og såvidt jeg har fått med meg er SAS-kontrollere SATA-kompatible... (?)

-C-

Det er kanskje det beste alternativet, spesielt hvis du får tak i f.eks. en Adaptec RAID 3805, som jeg vet er fullt støttet i Solaris 10.

Lenke til kommentar

Men for å få utnyttet kapasiteten 100% bør du helst ha et hovedkort med PCI-X porter, og at PCI-X kontrolleren er tilkoblet sørsiden over PCI-E. Bare da får du full lese- og skriveytelse i forhold til hva kontrolleren kan tilby. Setter du opp en del disker i Solaris i et ZFS-pool med RAID kan du vente deg høy ytelse, særlig med en slik kontroller. Da blir PCI-bussen fort en flaskehals, for alternativet til en PCI-X port er standard PCI. Da er du begrenset til 133 MB/s. Og jeg vet at 6 SATA-disker i et ZFS-pool med RAID-funksjonalitet gir skriveytelse på over 200 MB/s og leseytelse på nærmere 300 MB/s. Kontrolleren jeg nevnte, Adaptec RAID 3805 benytter PCI-E x4. Kjøper du deg et SAS/SATA diskskap som går over SAS trenger du kontrolleren Adaptec RAID 3085. Denne benytter PCI-E x8.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...