johndoe144 Skrevet 3. februar 2003 Del Skrevet 3. februar 2003 Dette må vel være et godt tilbud?? (Dells februartilbud på Inspiron 8200) Pris: 15 357 Standardkomponenter Sound Blaster Pro kompatibel 3D Lyd Innebygd mikrofon og høyttalare 1 Modular Bay f.eks. DVD-ROM/FDD eller ZIP Smart Lithium Ion Batteri Inspiron 8200, Vekt fra 3,53 kg Mobile Intel® Pentium® 4 processor featuring Intel® SpeedStep technology 2 USB-ports & 1 S-video out Service 1 års henteservice. Standard på denne modellen Prosessor Detaljer Mobile Intel® Pentium® 4 processor - M 2.0GHz Minne 256MB DDR SDRAM/266MHz (1x256MB) Skjerm BT - 15'' TFT Enhanced UXGA (1600x1200) Harddisk 30GB UltraDMA/ATA 100 Skjermkort ATI Mobility Radeon 9000 64MB CD/DVD 24x/10x/8x/24x CD-RW/DVD Combo Modem Internal combo 56k modem / 10/100 network MS Windows XP Home MS Works 7.0 Lenke til kommentar
_xeon_ Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Personlig mener jeg dette er et svært bra tilbud, ihvertfall når det gjelder Dell. Noen som vet om andre og bedre tilbud til samme pris? Kommer forresten denne modellen med diskettstasjon? Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Er ikke helt sikker på det med diskettstasjon. Men jeg tror ihvertfall det vil være lurt å oppgradere til 40 GB harddisk. Da får man nemlig 5400 RPM mot 4200 på 30 GB'en. Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Du bør ta 3 års garantien. Koster litt ekstra, men det er som regel rundt den tiden at ting går gaiken. Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Når en PC er tre år gammel er den vel uansett klar for museum eller antikvitetssamlerne...? Lenke til kommentar
^MonEy^ Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 3 års garanti er tingen, Legger heller penga i en 3 års garanti, i stede for å gå opp i fra 256 til 512 MB minne. Etter at jeg begynte å jobbe som teknikker har jeg virkelig lagt om mine kriterier for en PC. Skal du ha bærebar er garanti i 3 år et must! Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 6. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2003 Ok. Hva er egentlig henteservice? Kommer de hjem til deg og henter PC'n hvis den kræsjer? Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Hei, Dell sine PC-er er helt OK. Men jeg synes at de er litt vel "plastikk fantastikk". De kommer og fikser PC-en på stedet hvis de har tid. Om det skal være hjemme hos deg eller jobben har ingenting å si. Lenke til kommentar
twb Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Diskettstasjon følger med som standard på Inspiron 8200. Ble positiv overrasket da jeg fikk min maskin levert på døra punktlig 10 dager etter bestilling. Har aldri før hatt en bærbar maskin uten feil, før nå. Har ikke funnet en eneste feil etter to måneders meget aktiv bruk. Har lagt inn to versjoner av Windows 2000, Windows 98 (for kompatibilitetstesting), i tillegg til XP. Linux blir lagt inn snart. Plastikken mange klager over, ser jeg ikke på som noe problem. Tvert imot virker denne maskinen mer solid enn den forrige bærbare. Skjermlokket virker kraftig, er stabilt og gir en god beskyttelse. Maskinens design er faktisk litt røff. Jeg synes den er mer enn grei. Henteservice trenger du bare dersom du må ha reparert maskinen innen en dag. Uten henteservice kan det ta noen ekstra dager. Forbruksloven gir deg uansett god beskyttelse mot fabrikkfeil i forventet levetid for maskinen. Lenke til kommentar
DellDude Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Henteservice betyr at Dell betaler frakt for maskinen - ikke at du får den tilbake innen en dag, så hvis du benytter maskina i jobb eller studier er det for de fleste uaktuelt med annet en på-stedet service slik at du slipper å være uten maskin i dagesvis. Og i motsetning til hva herr redaktør [L]337-Zonic ( )mener er på stedet service ikke avhengig av om Dell har tid - en av Dells servicepartnere skal komme neste arbeidsdag - og hvis de ikke dukker opp skal du som kunde klage til Dell slik at Dell kan forsøke å forhindre at det gjentar seg. (Det billigste og beste som finns er fornøyde kunder som får løst de problemene som oppstår snarest mulig!) Hvis du kjøper (betaler) privat er det forbrukerlovgivningen som gjelder, men i og med at dette er utenfor mitt kompetanseområde vil jeg bare henvise til tidligere tråder om dette. Forøverig mener jeg at I8200 er en topp desktoperstatter Lenke til kommentar
twb Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Jepp, det var "på-stedet-service" jeg mente. For mitt vedkommende er dette for dyrt i forhold til hvor viktig det er. Maskinen er mitt arbeidsverktøy, som benyttes 10 timer daglig, likevel kan jeg være den foruten noen dager skulle det bli nødvendig å sende den inn til reparasjon. I jobbsammenheng har vel de fleste backup, og en erstatningsmaskin å bruke i mellomtiden. Altså: Kan du unnvære maskinen noen få dager, så stryk "på-stedet-service". Forhåpentligvis får du uansett aldri behov for å sende den inn. Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Har sett flere som klager over at maskinene til Dell gir litt for mye "skrøpelig-plastikk-maskin" følelse. Det er derfor veldig synd at ingen butikker selger Dell, slik at man kunne gått inn i butikken og rett og slett "røska" litt i maskinene.... Lenke til kommentar
brajoh Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Selv om du velger 1 års henteservice har man vel fremdeles 3 års garanti på produktet. Dette har noe med kjøpsloven vel? Det har bare med servicen og ikke garantien? Dell setter altså en pris på hvor godt du skal bli behandlet:) Lenke til kommentar
[L]337-Zonic Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 DellDude: "Om Dell har tid" = Om Dell OG partnerene har tid. Fornøyd? :-) Lenke til kommentar
johndoe144 Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2003 Jeg lurer også på det brajoh skrev om. Dell kan vel ikke heve seg over kjøpsloven, og senke garantitiden til ett år for de som ikke er lystne på å bruke masse penger på en tre års "serviceavtale"? Lenke til kommentar
^MonEy^ Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Garanti og kjøpsloven er 2 vidt forskjellige ting. Har du garanti i et år, så har du det. Kjøpsloven er ment for å sikkre mot fabrikk, eller produksjonsfeil som avdekkes etter at garantitiden har gått ut.. Garantien går på alle komponent feil som oppstår i løpet av garantitiden. Ved reklamasjon er det du som kjøper som må sørge for dokumentasjon på at produktet er feilprodusert. 3 års garanti er et must. Alle burde hatt det! Lenke til kommentar
m-kane Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Garantien går på alle komponent feil som oppstår i løpet av garantitiden. Hvilket da vil si produksjonsfeil => Reklamasjon. Uansett om det er garanti eller ikke. Produsenten må ta ansvar for feil uansett, så lenge det ikke kan bevises at bruk/normal slitasje er grunnen. Produsentene er ofte mye mer medgjørlige i garantitiden dog. Ved reklamasjon er det du som kjøper som må sørge for dokumentasjon på at produktet er feilprodusert. 3 års garanti er et must. Alle burde hatt det! Jeg mener det er unødvendig. Alt som selges i Norge er beskyttet av lovverk, så de har minst 2 års reklamasjon. Ulempen er jo at reklamasjon tar lenger tid, men alle defekter som ikke er pga normal bruk/slitasje er selger ansvarlig for. Og du skal ikke betale for det. Igjen, i garantitiden vil nok selger ta inn og sjekke varen gratis uansett, mens du risikerer å måtte betale om du sender inn en vare på reklamasjon, og de finner ut at en av de små i huset har sølr cola oppi PCen. Forbrukerkjøpsloven: Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Lov om kontroll med markedsføring og avtalevilkår (markedsføringsloven).: § 9d. Krav til garantivilkår i forbrukerforhold Ytes det garanti, skal det på en tydelig og lettfattelig måte opplyses om følgende i garantivilkårene: a) garantiens innhold, herunder eventuelle begrensninger og særlige betingelser B) at forbrukerens rettigheter etter aktuell og nærmere angitt lovgivning kommer i tillegg til garantien, og at disse rettighetene ikke berøres av garantien c) hva som er nødvendig for å benytte garantien, herunder garantiens varighet og geografiske virkeområde samt garantigiverens navn og adresse d) lengstefristen for reklamasjon etter aktuell og nærmere angitt lovgivning, dersom den er lengre enn garantitiden e) at det uansett kan reklameres på ytelsen i sin helhet etter aktuell og nærmere angitt lovgivning, dersom garantien er begrenset, for eksempel ved at garantien kun gjelder en del av ytelsen eller bare deler av utbedringskostnadene dekkes av garantien. Der markedsføringen forut for avtaleinngåelsen er rettet til norske forbrukere, skal garantivilkårene være utformet på norsk. Før avtaleinngåelsen skal garantigiveren opplyse forbrukeren om garantien og at forbrukeren har rett til å få garantivilkårene utlevert. Når forbrukeren ber om det, skal han eller hun motta garantivilkårene lesbart og lagret på papir eller et annet varig medium som forbrukeren råder over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå