Entity extraction Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg leker mye med ubuntu\kubuntu om dagen, og blir bare mer og mer overbevist om at jeg en vakker dag har frigjort meg fra M$. Men en ting holder meg tilbake, hardware support. Hvordan er hw supporten nå, er det mulig å få ubuntu\kubuntu på nær sagt et hvert system? Jeg fikk f.eks en pc på jobben i dag som jeg tenkte å bruke som en slags server. PRECISION 340 MINITOWER - P4 2.66GHZ/533 1 1, 024MB PC800 RDRAM MEMORY, (4X256MB) 1 36GB SCSI U/320M (15, 000RPM) HARD DRIVE 1 U320 SCSI CONTROLLER CARD 1 16X DVD-ROM + 48X CD-RW + SOFTWARE DECOD 1 FP / MG - EUROPEAN - 20IN (2000FP) ULTRA 1 64MB NVIDIA QUADRO4 700 XGL GRAPHICS CAR 1 ADAPTEC - USB 2.0 PCI CARD Vil ubuntu\kubuntu kjøre uten problem? (bytter ut skjermkort med noe annet da) Takk for svar Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hardwaresupporten er svært god, på mange måter bedre enn i Windows. Det som oftest skaper mest hodebry, er splitter ny hardware. Her får stort sett de som lager drivere til Windows innsyn i spesifikasjoner o.l først, så linux blir ofte hengende litt etter. På hardware som er et år gammel eller mer, er stort sett alt støttet, og når det gjelder eldre hardware er linux milevis bedre enn Windows. Et unntak som ofte skaper litt trøbbel, er trådløse nettverkskort. Her er produsentene som regel svært gjerrige når det gjelder å frigi spesifikasjoner o.l, så det er vanskelig å få laget open source-drivere som virker, samtidig som mange ikke gidder å lage closed source-drivere til linux. Velger man riktig produsent, går det stort sett bra her også. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Du kan laste ned Ubuntu, brenn den ut på en cdplate og start maskinen din med den. Ubuntu vil da starte(så fremt bios er satt til å boote fra cdrom), og du kan teste ut om alt fungerer(nett, lyd osv.). Det er en live-cd, så den bruker bare ram, så snart du starter maskinen på nytt uten cdplaten er windows tilbake som før. Skulle noe ikke fungere så kan det tenkes at det finnes en løsning som fikser det, så da burde du spørre, sikkert noen som vil hjelpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå