Gå til innhold

Nissin speedlite Di-28 Canon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en grunn til at den er billig...

Og det er ikke fordi den er bra!

Jeg har ennå til gode å se en test av denne blitsen. Og det pleier å være dårlige nyheter.

Tom

Jeg fant en test her. Ubrukelig test egentlig. Men den gir en liten indikasjon på egenskapene. Har ikke funnet noe ledetall på blitzen, så jeg tror jeg styrer unna den.

Lenke til kommentar
Blitzen har et ledetall på 28, såvidt jeg kunne se ut ifra testen du linket til. Men dette er ikke en blitz jeg vil anbefale, da det ikke er mulig å vippe eller vinkle blitzhodet.

Tom

Tullete av meg, blitzen heter tross alt Di28... Er det GN som betyr ledetall? Som du sier så er det en stor svakhet at det ikke går an å justere retningen på blitzlyset. Hva betyr "I failed to trigger the flashlight via single contact"?

Lenke til kommentar
Jeg tolket det som om testeren egentlig ikke vet hva han driver med.

Tom

:D Henger meg på blitze-tråden jeg hvis jeg får lov, Tom...nå har jeg neste kjøp i tankene. Kikket på ektern blitz i dag da jeg var hos Japan foto, kostet noen tusen ja, til Canon EOS 400D. Ser på nettsiden deres at de har flere, bare to i butikken. På nett koster de fra 1500 til 6000 tror jeg... det er da så mye å velge i. Anbefalinger? Erfaringer?

RandiA

Lenke til kommentar
430 EX gir mest for pengene. Du trenger en såpass bra blits, og du trenger ikke noe dyrere. Da er jo valget enkelt, Randi.

Slenger meg på anbefalingen av 430EX.

Sigma lager også noen blitser som har fått mye skryt. Men jeg synes de blir for store, og virker billige i forhold til Canon sine blitser.

TOm

Lenke til kommentar
430 EX gir mest for pengene. Du trenger en såpass bra blits, og du trenger ikke noe dyrere. Da er jo valget enkelt, Randi.

Takk skal dere ha, da blir det et enklere valg enn objektivet. Dere mener altså Canon Speedlite 430EX, tror det var ca 2200 for den.

RandiA

Det er den jeg tenkte på, ja. Du får ønske deg den til jul :xmas:

Tom

Lenke til kommentar
Det er den jeg tenkte på, ja. Du får ønske deg den til jul :xmas:

Tom

Nei, nå må jeg le :!: :!: tankeleser du Tom... før jeg så den der siste meldingen har jeg nettopp sendt av gårde en mail med rette spesifikasjoner til noen som jeg tror kunne tenke seg å gi meg den i julegave, den var morsom. Da får jeg vente og se.....ga i hvert fall adressen til foto-forretningen som har den...Takk igjen for hjelpen

RandiA

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha, da blir det et enklere valg enn objektivet. Dere mener altså Canon Speedlite 430EX, tror det var ca 2200 for den.

RandiA

Egentlig er begge valgene en no-brainer. Blitsen fordi det er en bunnsolid modell, som er sikret fremtidig kompabilitet med nye kameramodeller. Det er faktisk ikke de uoriginale, fordi Canon har en tendens til å skifte kodene i firmwaren fra tid til annen, og det har de lagt inn høyde for i alle sine produkter. De som er uavhengige kan bare gjette seg frem til hva Canon finner på i fremtiden, hence problemer med gammel Sigma-optikk og moderne dSLR i Eos-serien. 430 EX er nok også mer treffsikker, uten at jeg har noe grunnlag for å hevde det.

Optikken du valgte er også en no-brainer, fordi vil man ha det beste i klassen så stikker det objektivet seg ut, sammen med Sigmas tilsvarende zoom (og kanskje Sigmas 17-70, hvis man tar hensyn til at det i større grad må blendes ned for å få skikkelig skarpe bilder). Jeg vil hardnakket hevde at Canon ikke har noe alternativ som kan måle seg med de tre modellene i prisklassen under 6000. Jeg har ikke testet så mange, men en periode så brukte jeg Canon EF 28-105/3,5 til 4,5. Det imponerte ikke meg, og var klart mindre skarp enn min billige Sigma. Uansett så finnes det ingen objektiver som kan sammenlignes i kvalitet, som også går like langt ned i vidvinkel. Til ditt bruk tror jeg ikke du bør ha noe smalere enn 18mm.

Det er derfor lett å konkludere at du har valgt rett i begge tilfeller. Det er nemlig fort gjort å gå seg vill i jungelen av tilbud, men hvis man skjærer ned til de som er virkelig gode, så sitter man igjen med få alternativer.

Lenke til kommentar
Ja, jeg stoler på dere... :yes: PMnormal, men da er det bare å lære seg å bli en bedre fotograf da...famler en god del med det ja...

RandiA

God fotograf, det kommer med trening. Ta en masse bilder, og bruk oss som prøvekaniner i bildekritikken.

Har du boken til Magne Fjørtoft ? Eller en annen en ? En god foto-bok er alltid nyttig.

Tom

Lenke til kommentar
God fotograf, det kommer med trening. Ta en masse bilder, og bruk oss som prøvekaniner i bildekritikken.

Har du boken til Magne Fjørtoft ? Eller en annen en ? En god foto-bok er alltid nyttig.

Tom

:!: :!: Har nok et helt bibliotek med fotobøker nå, kjøpt "alt" jeg har kommet over....bare et spørsmål om å få lest alt ved siden av en del andre hobbyer jeg har. Men kjempefint at jeg kan bruke noen her ja, til billedkritikk.

RandiA

Øvebilder

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...