Gå til innhold

Playstation 3 får DivX (Bekreftet m. press release)


Fritz0r

Anbefalte innlegg

Hva betyr "støtte for DivX"? Er det DivX5 som er ganske lik XviD eller er det DivX6 som skal være endret og som jeg aldri har sett en eneste fil av? Jeg håper det de mener når de sier "DivX" er MPEG4 Part2 Advanced Simple Profile eller ASP. De har allerede støtte for MPEG 4 Part 2 SP så jeg for et par dager siden, så ASP burde være det neste. XviD og DivX er implementasjoner av denne profilen med et par endringer her og der, men for det meste kompatibel.

Aha, så MPEG4 Part 2 ASP beskriver faktisk hvordan filmen skal komprimeres? Jeg hadde det for meg at MPEG4-standarden beskrev hvordan filmen lagres, og at DivX og XviD var to uavhengige kodeker for ytterlige komprimering avhengig av hver sin dekoder for å avspilles i MPEG4-format.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Most of the video compression schemes standardize the bitstream (and thus the decoder) leaving the encoder design to the individual implementations. Therefore, implementations for a particular profile (such as Xvid, DivX or Nero Digital which are implementations of Advanced Simple Profile) are all technically identical on the decoder side. A point of comparison would be that an MP3 file can be played in any MP3 player, whether it was created through iTunes, Windows Media Player, LAME or the common Fraunhofer encoder.

Den beskriver hvordan bitstrømmen skal struktureres og container beskriver hvordan den skal lagres. En strøm komprimert med en ASP-kompatibel encoder uten noen særegne funksjoner aktivert kan avspilles av en annen ASP-kompatibel dekoder.

 

Det er derfor du ikke trenger å installere et hav av dekodere på maskinen din, men at f.eks ffdshow holder for det aller meste av formater da den har dekoder for en rekke MPEG-4 Part 2 profiler, MPEG4 Part 10 og MPEG1/2 (samt andre ikke like relevante) og kan med disse spille av video selv om det er DivX Networks, Nero, Elcard, Canopus eller en nederlender med en pingvin på t-skjorta som har laget encoderen.

Lenke til kommentar

Johndoe, ikke alle encoder programmerere bruker linux... Jeg håper på at diskrimineringen av stakkars Windows brukere en dag skal komme til en ende, og starter korstoget mitt ved å påpeke dette for dem!

 

For øvrig finner jeg det nesten irriterende at Sony gang på gang unnlater å gjøre noe med ting ps3 eiere virkelig vil ha utbedret, og videreutvikler ps3 som en psp server / multimedia server. Er ikke dette egentlig en SPILLkonsoll ?

Lenke til kommentar
Det er derfor du ikke trenger å installere et hav av dekodere på maskinen din, men at f.eks ffdshow holder for det aller meste av formater da den har dekoder for en rekke MPEG-4 Part 2 profiler, MPEG4 Part 10 og MPEG1/2 (samt andre ikke like relevante) og kan med disse spille av video selv om det er DivX Networks, Nero, Elcard, Canopus eller en nederlender med en pingvin på t-skjorta som har laget encoderen.

 

Da er det med andre ord ikke usannsynlig at vi får mulighet til å spille av Xvid-filmer på PS3? Om de går for den "rette" profilen, vel og merke..

Lenke til kommentar

Et par tanker og spm her.

 

Det snakkes om DivX versjon 6 som mulig codec for ps3. Er denne bakoverkompatibel med tidligere versjoner? Hva med framtidige versjoner av DivX? De fleste formater er alltid i en eller annen form for utvikling. Kan vi regne med oppdaterte versjoner av denne codec'en releases etterhvert på ps3?

 

Så gjelder det andre codec'er. Mange av oss har digitalkameraer og andre videoopptakere som ikke brukes i piratvirksomhet. For oss så hadde det vært interessant å fått mulighet til å spille av være videosnutter. Kan vi håpe at det etterhvert lanseres flere offisielle codec'er for Ps3?

 

Sony er nok redd for at ps3 skal bli en multimediapiratavspiller slik som Xbmc er, men det er jo det alle som leser og skriver i denne tråden vil ha. Hva satser vi på? At sony kommer med skikkelig multimediastøtte eller at "noen" klarer å få tilgang til ps3 hypervisor og lanseres en ny oppdatert versjon av Xbmc for ps3?

 

JohndoeMAKT. Du ser ut til å særdeles god kunnskap om videoformater codec'er og containere. Er DivX6 å regne som en container som kan ha støtte for flere lydformater og undertekster og gjøre disse valgbare via menyer?

Dette burde være i sony's interesse da de på sikt kan lansere sine egne filmer eller Tv'serier som nedlastbart materiale via Playstation Netwok. Resultatet er dog at de da blir en konkurrent til sin egen Blu-Ray Disc som ikke akkuratt selger bra for tiden i forhold til vanlig DVD. På den annen side så vil det jo kanskje få noen flere til å kjøpe en Ps3 som kan bundles med Blu-Rayfilmer for å få opp salgsstatistikken.

Lenke til kommentar
JohndoeMAKT. Du ser ut til å særdeles god kunnskap om videoformater codec'er og containere. Er DivX6 å regne som en container som kan ha støtte for flere lydformater og undertekster og gjøre disse valgbare via menyer?

Jeg kan nok litt mer enn gjennomsnittet, men jeg er langt fra en ekspert på noen måte. Jeg har til og med glemt hva QPEL, GMC og bi-frames er, så ikke se på meg som en autoritet på området.

 

Når det gjelder DivX og containerformat spørs det hvor spesifikt de har gått i implementasjonen. DivX Inc. har laget sitt eget containerformat (DMF, DivX Media Format, .divx filendelse ) som egentlig er AVI med en rekke hacks. Dette støtter flere lyd-, video-, undertekstspor, menyer og annet, men har også en viss grad for bakoverkompabilitet mot dekodere som ikke kan lese hackene. Om PS3 vil få en DMF/DivX6-only dekoder eller om den vil få en generisk MPEG4 ASP/AVI-dekoder vil tiden vise, men jeg regner med det siste gjelder og at alle XviDs (muligens encodet uten de mest avanserte egenskapene aktivert) vil nok spilles av helt flott.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...