Gå til innhold

Trenger hjelp med ei løkke

Anbefalte innlegg

Okay, jeg har en for-løkke som utfører metoden settNySaldo (som regner ut saldo med renter for hvert år) fra telleren er 1698 til den er 2003. Det jeg ikke får helt til er skrive ut metoden finnSaldo() hver 25 løkkeomgang. Jeg tenker at jeg kanskje må ha en nøsta løkkestruktur, men får det ikke helt til....som dere ser på koden.

Kan noen hjelpe?

for (int år = 1698; år < 2003; år++) {
		indianer.settNySaldo();
			for (int i = 1968; i < 2003; i+=25)
			System.out.println(indianer.finnSaldo());
					 }

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fortsatt ikke god programeringsskikk da bare en liten brøkdel av verdens befolkning for det første har det på tastaturet, og for det andre veldig få da vil forstå hva variabelen skal gjøre. Egentlig burde en bruke engelske variabelnavn isteden, siden en større del av befolkningen vil forstå meningen med variablene, klassene osv. Selvsagt kan det hende programmet vil kompilere og kjøre med æøå i programmet, men ved prosjekter med flere deltakere, gjerne med ulik nasjonalitet, kan det skape store problemer. Derfor burde en ikke bruke æøå i programmet, annet enn ved utskrift selvsagt, og helst bruke engelske variable, klasse og metodenavn slik at mennesker utenfor Norge skal kunne lese og forstå koden din like lett som deg.

Lenke til kommentar
Java støtter unicode i kildekode, men ikke som klassenavn. Så lenge du ikke bruker æøå i klassenavn, burde du ikke støte på problemer.
Han støter nok ikke på noen problemer før han skriver kode som andre skal lese, nei ...

Man bør følge konvensjonene, skriv metodenavn, klassenavn og feltvariabler, på engelsk. Helst også dokumentasjon og kommentarer, men det er ikke like viktig.

Jeg er helt enig med NevroMance.

Lenke til kommentar

Selv om det kanskje virker helt tullete på små oppgaver som uansett du skal lese og debugge er det greit å starte med å følge konvensjonene fra starten av. Selv gjorde jeg ikke det, og merker at jeg iblant bruker ett norskt variabelnavn mens jeg koder, noe jeg retter så fort jeg merker det. Dette var etter 6 obliger på UiO med "norsk kode", altså ikke veldig mye erfaring, før jeg hadde lagt meg til en uvane som er ganske automatisk. Begynner heldigvis å bli borte igjen nå.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet+1374861

Trenger ikke lete langt for å få problemer med "æøå" i variabelnavn. Var studentassistent i ett grunnkurs i programmering ved NTNU, og siden jeg benyttet ett annet tegnsett enn de som laget tingene sine og sendte det inn til meg nektet det umiddelbart å kompilere.

...og modulus er fine greier i denne oppgaven ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...