Gå til innhold

Ødelagt harddisk?

Anbefalte innlegg

Vel, jeg har en KG-7-raid, med to WD 60GB. Når jeg først skulle bruke RAID-kontrolleren, fikk jeg ikke til å installere operativsystem, fordi den ene harddisken kneppet (mer som når Sony-skjermen min skifter oppløsning). Dette treget ned installasjonen veldig, og det var kjedelig.

Etterpå installerte jeg dem hver for seg, som C og D-disk, og det viste seg at lyden kommer fra D-disken. Nå kan jeg ikke kopiere filene mine fra D til C, men motsatt går det helt fin. Alle programmer som bruker D-disken kan henge seg i mange sekunder etter at den knepper, men ikke alltid. Jeg har E-posten min der, og mp3-ene mine. Plutselig låser Outlook seg, og det samme med Winamp.¨

Jeg tror det er noe råttent med den harddisken, men så får jeg ikke tatt noen backup av filene på den heller på en grei måte, så nå er jeg bare lei meg. Skal prøve skifte til IDE-kontrolleren, men ikke akkurat nå. Tror dere at det kan ha noe for seg da, at det er RAID-kontrolleren det er noe galt med, ikke harddisken?

Hmm?

Har noen opplevd noe lignende? Jeg har aldri hørt noe lignende fra en harrdisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd det ja! To ganger :sad:

Begge gangene var det power'et.

Den ene gangen var det for svakt (250W), da hadde jeg 3 stk. 40gb 7200rpm IBM, og kanskje litt for mange vifter i maskina :wink:

Den andre gangen var power'et ødelagt og leverte for lite spenning, men da hadde jeg oxo problemer med at maskina restartet når jeg brukte for mange disker samtidig. Hvor stort power har du? Hvis du har et multimeter kan det være lurte å måle spenningene ved diskene mens maskina er igang.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke et multimeter, og jeg har en 340w strømforsyning. Men det kan jo hende dette er årsaken, men kanskje ikke for det funket fint med ibm-harddisken min (på ide1)+ den ene wd-en (på raid i ikkeraidmodus). Men du har altså også opplevd knepping, og foreslår at det kommer av manglende strøm? Hmm.

Jan Frode

PS: Hvorfor forsvinner innleggene fra katalogene når vi har lest dem, det er veldig dårlig!

Lenke til kommentar

Jeg har feilsøkt alt nå, og funnet at det er noe feil med harddisken. Ser ut som om det skjer på lesing. Først installerte jeg meg i RAID-oppsettet mitt, og ble veldig lei meg da det ikke virket. Men så var det bare harddisken, og det er jo bare litt irriterende, ingen katastrofe. Får vel ny snart.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-09-29 13:21, Maroder_S skrev:

Jeg har feilsøkt alt nå, og funnet at det er noe feil med harddisken. Ser ut som om det skjer på lesing. Først installerte jeg meg i RAID-oppsettet mitt, og ble veldig lei meg da det ikke virket. Men så var det bare harddisken, og det er jo bare litt irriterende, ingen katastrofe. Får vel ny snart.

Dette er et helt vanlig problem på WD-disker. Broren min fikk den kneppinga, og etter noen måneder sa disken definitivt takk for seg (knapt et år gammel). Har også hørt om mange andre som har hatt disse problemene (i tillegg til diverse andre problemer) med WD-disker. Du bør ikke ha noen problemer med å få en ny disk

Nei, hold dere langt unna WD-disker, det er mitt råd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...