Gå til innhold

kan en laptop kortslutte pga for høy luftfuktighet?

Archeron

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Afrika over nyttår og blir borte i to mnd'er. Nærmere bestemt Tanzania. Det er sommer der i januar, og det blir vel knapt varmere her i verden enn der vi skal :ermm:

Siden jeg skal nedover for å skrive bacheloroppgave skulle jeg gjerne hatt med meg PC-en. I tillegg fordi jeg tar med speilrefleksen og nok kommer til å ta så mye bilder at minnekortene fylles fort. Er det fare for at maskina, og evt mobil og ipod, konker fullstendig, evt kortslutter, der nede?? Luftfuktigheten blir jo ganske høy, og det kan jo ikke være helt sunt? Jeg vet jo de har PC-er og mobiler og sånt i Afrika, men...

Jeg har en Asus A6Ja, om det spiller noen rolle. Samt en SE k810i og en ipod 60gb video :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan jo evt. bli kondens inni PC-en når den blir varm..

Meiner det var en post om dette for en stund siden, men er ikke helt siker.

Sempron.

Det blir i alle fall ikke kondens i PC-en når den blir VARM. Kondens dannes når du har et kaldt objekt i varm luft.

Forøvrig gjetter jeg på at de har testet laptoper der før :-)

Lenke til kommentar

Mobil/Ipod: disse er designet for å bæres på kroppen hvor det er vesentlig høyere luftfuktighet. Dette bør ikke være et problem.

I forhold til laptop er det to problemer: Når du tar den med ut fra et airconditionert rom, oppbygging av støv som kan samle opp fuktighet.

De aller fleste laptoper kommer med spesifikasjoner på hvor mye luftfuktighet de tåler, vil anta at dette også dekker normale forhold i afrika. Det vil nok uansett øke sjansen for kortslutninger osv. men tror det skulle gå bra så lenge du er litt forsiktig med det ut og inn av av-fenomenet og ikke lar det bygge seg opp voldsomme mengder støv.

Lenke til kommentar

Som andre her sier, problemet er når maskinen har vært kald altså evt ut av aircondition rom, ikke i varm (fuktig) luft, men selv det skulle være lite problem.

Dessuten er ikke luftfuktigheten oppe på steppene i høylandet avskrekkende. Når jeg var i nabolandet Kenya i des var det en tørr meget behagelig varm norsk sommer. Tipper forholdene ofte er verre i Miami en Tansania.

Lenke til kommentar
Som andre her sier, problemet er når maskinen har vært kald altså evt ut av aircondition rom, ikke i varm (fuktig) luft, men selv det skulle være lite problem.

Dessuten er ikke luftfuktigheten oppe på steppene i høylandet avskrekkende. Når jeg var i nabolandet Kenya i des var det en tørr meget behagelig varm norsk sommer. Tipper forholdene ofte er verre i Miami en Tansania.

i høylandet kan det bli direkte kaldt på nettene ja, og lite fukt, men dit skal ikke jeg. har hørt skremselshistorier om at det knapt er vits å tørke seg etter å ha dusjet der jeg skal, men det er kanskje noe overdrevet :p

takk for svar ihvertfall. det med inn-ut av AC-rom blir et minimalt problem, da vi neppe kommer til å se mye av den luksusen der vi skal. jeg tenker å sende en liten mail til Asus også, bare for å gjøre det liksom, og ellers bare backup-kopiere og være generelt forsiktig. takk uansett! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...