Gå til innhold

Compaq Armada 1520D, ja den er gammel!

Wichmann

Anbefalte innlegg

Hehe!

Jeg fant idag en gammel haug av en Compaq data bak expert (Innlevering av elektriske varer) . Den har hele 16mb og en prosessor på 133mhz. (Tror jeg). Det jeg lurer på er om jeg kan bruke denne til "lett" surfing på nettet? Kan jeg på noen måte få koblet den til internett? Lurer også på hvor jeg kan skaffe en rambrikke til denne? Den skal tåle opp til 80mb leste jeg på en side... :!:

Wichmann!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har peiling på slike gamle ? :!:

Syltynt.

16MB holder ikke til windows 2000 eller Vista. Det er vel en liten sjanse for at windows95 klarer seg, men sannsynligvis har du best mulighet til å få det til med en eller annen Linux. Og en veldig snill browser.

Jeg har en compaq 4220T med 64MB, og det holder hårfint til firefox i windows 2000.

Lenke til kommentar

Stikk innom Biltema og kjøp et nettverkskort basert på Realtek RTL8139. Dette koster bare 89 kr, og kan brukes med så og si alle operativsystemer. Link til driverside.

Link til Biltemas produktside.

Windows 95 kjører knirkefint på bare 16 MB minne, men det skader ikke å oppgradere litt, selv om SIMM-moduler er vanskelig å få tak i. Stikk innom el-returen bak forskjellige elektrokjeder å se om du finner en PC med slike minnebrikker. Men husk, de må installeres i par.

Endret av Diverse
Lenke til kommentar

Hehe, det var jeg ikke klar over :blush: Da blir det vanskelig å få den på nettet, samt å oppgradere den.

Har forrsten en harddisk du kan få. Kommer fra en annen gammel bærbar. Bare send meg en PM hvis du er interessert.

Står forresten på denne siden at den støtter opptil 144 MB minne. Sett inn en annonse på bruktmarkedet der du spør etter EDO SODIMM.

Endret av Diverse
Lenke til kommentar

Ja, er det mulig å bruke slikt "kort" som man skyver inn i siden på den? Det er en slik port men jeg vet ikke om det er for slike kort?

Dro ut begge kortene, det ene var Compaq Netelligent 10/100 PC CARD

Og det andre var Compaq 33,6 TElephony moden.. Er dette noe jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Er dessverre ikke slik, er et slikt tynt kort som man skyver ut, på enden er det noen små kontakter som jeg ikke har ledninger til.. Men slike trådløse kort koster vel ikke mye? Når jeg tenker meg om har kanskje far et jeg kan prøve med.. Fungerer drivere å slikt på Win95 eller må jeg kanskje oppgradere til 98? Eller takler ikke maskinen dette? :!:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei igjenn!

Har begynt litt igjenn med denne dataen nå. Har nemlig lyst å lage en kartmaskin ut av den. Men jeg har litt problemer med PCMCIA. Hvor kan jeg få fatt på drivere til det? Skal det ligge i windows 95? Når jeg putter inn et trådløst kort lyser ingen av lysene.

Har også litt lyst å oppgradere til 98. Vil maskinen gå ekstremt tregt da eller vil det gå? Hva er kravene for 98?

Men viktigste : Visst jeg legger inn nytt system, må jeg ha drivere da eller ligger disse i Windows?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...