Wichmann Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hehe! Jeg fant idag en gammel haug av en Compaq data bak expert (Innlevering av elektriske varer) . Den har hele 16mb og en prosessor på 133mhz. (Tror jeg). Det jeg lurer på er om jeg kan bruke denne til "lett" surfing på nettet? Kan jeg på noen måte få koblet den til internett? Lurer også på hvor jeg kan skaffe en rambrikke til denne? Den skal tåle opp til 80mb leste jeg på en side... :!: Wichmann! Lenke til kommentar
Wichmann Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Ingen som har peiling på slike gamle ? :!: Lenke til kommentar
Bols Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ingen som har peiling på slike gamle ? :!: Syltynt. 16MB holder ikke til windows 2000 eller Vista. Det er vel en liten sjanse for at windows95 klarer seg, men sannsynligvis har du best mulighet til å få det til med en eller annen Linux. Og en veldig snill browser. Jeg har en compaq 4220T med 64MB, og det holder hårfint til firefox i windows 2000. Lenke til kommentar
Wichmann Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Hva visst jeg får fatt i en rambrikke? Eller holder det ikke med 133mhz CPU? Lenke til kommentar
StåleB Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Tror denne kom med Windows 95, så kanskje smart å installere det igjen. Så må du sikkert prøve å få tak i ett nettverkskort som har windows 95 drivere. Du kan jo prøve en linux distro også. Lenke til kommentar
JAPCU Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Kan prøve damn small linux Hvis du får tak i mer ram kan du teste MenuetOs. "Hjemmelaget" OS skrevet 100% i assembly. Passer på en 1.44MB diskett. Har nettleser. Usikker på om nettleser virker da.... Men. Er fort gjort å teste. Win95 er kanskje det beste... Synes Linux med GUI bruker mye ram... Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Stikk innom Biltema og kjøp et nettverkskort basert på Realtek RTL8139. Dette koster bare 89 kr, og kan brukes med så og si alle operativsystemer. Link til driverside. Link til Biltemas produktside. Windows 95 kjører knirkefint på bare 16 MB minne, men det skader ikke å oppgradere litt, selv om SIMM-moduler er vanskelig å få tak i. Stikk innom el-returen bak forskjellige elektrokjeder å se om du finner en PC med slike minnebrikker. Men husk, de må installeres i par. Endret 13. november 2007 av Diverse Lenke til kommentar
Wichmann Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Kan jeg bruke vanlig netverkskort i en bærbar pc da? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Hehe, det var jeg ikke klar over Da blir det vanskelig å få den på nettet, samt å oppgradere den. Har forrsten en harddisk du kan få. Kommer fra en annen gammel bærbar. Bare send meg en PM hvis du er interessert. Står forresten på denne siden at den støtter opptil 144 MB minne. Sett inn en annonse på bruktmarkedet der du spør etter EDO SODIMM. Endret 13. november 2007 av Diverse Lenke til kommentar
Wichmann Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Ja, er det mulig å bruke slikt "kort" som man skyver inn i siden på den? Det er en slik port men jeg vet ikke om det er for slike kort? Dro ut begge kortene, det ene var Compaq Netelligent 10/100 PC CARD Og det andre var Compaq 33,6 TElephony moden.. Er dette noe jeg kan bruke? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Netelligent-kortet kan du bruke. Det er nettverkskortet Har Windows 95 OSR2.5 (aller siste utgave) som du kan få på CD hvis du betaler frakt (15 kr). Lenke til kommentar
Wichmann Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 HVordan bruker jeg dette Netelligent kortet?? Er dette trådløst? Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hvis det ikke er en standard RJ-45-inngang på det, må du bruke en adapter. Hvis det ikke "fulgte med", vet jeg ikke va du kan bruke kortet til. Link til driver her. Lenke til kommentar
Wichmann Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Er dessverre ikke slik, er et slikt tynt kort som man skyver ut, på enden er det noen små kontakter som jeg ikke har ledninger til.. Men slike trådløse kort koster vel ikke mye? Når jeg tenker meg om har kanskje far et jeg kan prøve med.. Fungerer drivere å slikt på Win95 eller må jeg kanskje oppgradere til 98? Eller takler ikke maskinen dette? :!: Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Windows 98 støtter ikke mindre enn 16 MB minne, så det går nok. Men er ikke å anbefale. Uten at jeg tør å garantere, finnes det ikke trådløse kort som støtter Windows 95 i dag, men du kan prøve bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Wichmann Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Hei igjenn! Har begynt litt igjenn med denne dataen nå. Har nemlig lyst å lage en kartmaskin ut av den. Men jeg har litt problemer med PCMCIA. Hvor kan jeg få fatt på drivere til det? Skal det ligge i windows 95? Når jeg putter inn et trådløst kort lyser ingen av lysene. Har også litt lyst å oppgradere til 98. Vil maskinen gå ekstremt tregt da eller vil det gå? Hva er kravene for 98? Men viktigste : Visst jeg legger inn nytt system, må jeg ha drivere da eller ligger disse i Windows? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå