Theo343 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vurderer gå ned til en 24" selv... Og kanskje en CRT 17-19" til gaming? Kommer an på om Dell lar meg reklamere / heve kjøpet Ble det for stort? Lenke til kommentar
software Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 30" er vel ikke akkurat en skjerm laget for gaming, men når man blir vant til å arbeide med den til daglig så fungerer den som en drøm. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Vurderer gå ned til en 24" selv... Og kanskje en CRT 17-19" til gaming? Kommer an på om Dell lar meg reklamere / heve kjøpet Ble det for stort? Ja... En ulempe er at på grunn av størrelse og innsynsvinkel vil kantene på siden oppleves mørkere enn områdene på midten. Man får typisk "se LCD fra siden" syndromet selv om en sitter midt foran skjermen, hvis du skjønner hva jeg mener? En annen ulempe er å dra spill i 2560x1600 - det går med litt eldre spill, men de nyeste nytter ikke uten at man kjører ned på low/medium. Selv med 8800GTX og 3Ghz QuadCore. Jeg bruker vel min PC ca 50% til gaming og resten til annet "desktop" bruk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 En mulighet er å redusere oppløsningen med pene tall som 50% (lineært) til 1280x800 eller 25% (lineært) til 1920x1200. Da blir skaleringa relativt bra. Mye bedre enn ved ukurrante oppløsninger som som 1680x1050, 1440x900 eller 1366x800. (henholdsvis redusert 34,4%, 43,7% og 46,6%) Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Vurderer gå ned til en 24" selv... Og kanskje en CRT 17-19" til gaming? Kommer an på om Dell lar meg reklamere / heve kjøpet Ble det for stort? Ja... En ulempe er at på grunn av størrelse og innsynsvinkel vil kantene på siden oppleves mørkere enn områdene på midten. Man får typisk "se LCD fra siden" syndromet selv om en sitter midt foran skjermen, hvis du skjønner hva jeg mener? En annen ulempe er å dra spill i 2560x1600 - det går med litt eldre spill, men de nyeste nytter ikke uten at man kjører ned på low/medium. Selv med 8800GTX og 3Ghz QuadCore. Jeg bruker vel min PC ca 50% til gaming og resten til annet "desktop" bruk. Helt enig med deg her og synes 24" er maks desktop skjerm med tanke på avstand. 30" krever mer avstand. Simen1: Spill kan man alltids kjøre i lavere oppløsninger. Man merker ikke så godt at det evt. ikke er 100% like pent. Men på desktop er annet enn native uaktuellt. Endret 20. november 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Tro meg, Crysis ser grusomt ut i 1680x1050 på en 30". 1280x800 ser ut som lego. Ikke glem at non-native oppløsninger også gir litt mer prosesseringsforsinkelse enn den som er native, og den ekstra skarpheten man får i bildet ved å kjøre native er også heller ikke til å komme unna til spillbruk. Uansett vurderer jeg kanskje 27" til Dell, begynner bli så gammel at store pixler er en bra ting Lenke til kommentar
smy Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Har en Dell 3007WFP-HC skjerm her absouly sjefs å spill rts spill på den Dog er problem med stor skjerm med større oppløsing blir verre og verre å trekk spill på nativ oppløsing. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 (endret) Tro meg, Crysis ser grusomt ut i 1680x1050 på en 30". 1280x800 ser ut som lego. Ikke glem at non-native oppløsninger også gir litt mer prosesseringsforsinkelse enn den som er native, og den ekstra skarpheten man får i bildet ved å kjøre native er også heller ikke til å komme unna til spillbruk. Uansett vurderer jeg kanskje 27" til Dell, begynner bli så gammel at store pixler er en bra ting Må si meg enig med deg her også. Og glad for at vi fikk gode innlegg basert på virkeligheten og ikke synsing når det gjelder 30" og desktop bruk. Endret 20. november 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 For å være helt ærlig, har du behov for mye desktop; kjøp to 24" i steden for en 30" - koster det samme alt etter som og du får plass til mange flere vinduer Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Unntaket må være grafikere som trenger høy oppløsning for å jobbe med bildene og har fordel av å se mer av flaten i stort format. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 20. november 2007 Del Skrevet 20. november 2007 Når flaten er mørkere i kantene? Vel... La oss bare innse det, LCD-teknologien er for dårlig til å lage så store skjermer man sitter så nærme som en PC-skjerm. OLED FTW! (og plasma) Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Når flaten er mørkere i kantene? Vel... La oss bare innse det, LCD-teknologien er for dårlig til å lage så store skjermer man sitter så nærme som en PC-skjerm. OLED FTW! (og plasma) WORD! Kjedelig når en prøver å kose seg litt med Half-Life2 med lyset skrudd av, så sitter man å irriterer seg over sort-nivået til LCD... Med CRT var det motsatt, den ble bedre når lyset gikk av... Men... OLED blir nok tingen, bare lurer på når de kommer i 20"+ med 16x12 oppløsning. Kan dessverre bli en stund til. Hva skal man gjøre i mellomtiden? -Visjoner- Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Når flaten er mørkere i kantene? Vel... La oss bare innse det, LCD-teknologien er for dårlig til å lage så store skjermer man sitter så nærme som en PC-skjerm. OLED FTW! (og plasma) Ja det blir nok feil uansett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Når flaten er mørkere i kantene? Vel... La oss bare innse det, LCD-teknologien er for dårlig til å lage så store skjermer man sitter så nærme som en PC-skjerm. OLED FTW! (og plasma) OLED blir nok bra men påstanden om at plasma egner seg for store PC-skjermer er jeg uenig i. Det er vanskelig/umulig å lage plasmaskjermer med noe i nærheten så små pixler som LCD har. Dermed blir oppløsningen langt grovere. Det er ikke bra med tanke på sitteavstanden til PC-skjermer. Lyset fra plasmaskjermer flimrer slik som CRT. Det egner seg heller ikke bra for PC-skjermer selv om flimringen blir lite synlig ved 100Hz. LCD-skjermer har ikke slik flimring. Når det gjelder redusert lysstyrke i kantene så er det et problem med TN-baserte LCD-skjermer men umerkbart på de bedre panel-typene som S-IPS. Dvs. de paneltypene som 30" bruker nå og dyre 24" og eldre dyre 20" også brukte. OLED er en lovende erstatter for LCD om noen år, men plasma vil trolig aldri bli noen suksess til PC-bruk. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Siste utgave av Dell 2405 har vel et av de dyre 24" panelene fra Samsung. Jeg har ikke merket mørkere lys i kantene selv. Endret 28. november 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Lager Samsung 24" IPS-paneler?? Uansett, en 24" er for liten til at man merker mørkningen i kantene når man sitter midt foran skjermen. Plasma er TV-skjerm teknologi, for en høyoppløselig PC-skjerm, neppe... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Bla. PVA paneler lager Samsung. 2405 er basert på dette. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Samme panelet som sitter i Samsung 245B? Den har et TN-panel så vidt jeg vet. Lager Samsung noe annet enn TN-paneler? Dessuten er det ingen skjerm som heter 2405 fra Dell mer. De har 2 forskjellige 24" modeller i dag, den ene er 2407WFP-HC, som er basert på et VA-panel og den andre er E248WFP, som jeg tror baserer seg på et TN-panel og derfor er rimeligere. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Vet godt at Dell 2405 ikke er i salg mer. Den hadde et PVA panel såvidt jeg husker. Samsung har vel også et panel som heter S-PVA. 2405 hadde en veil. pris på 12.000,- Endret 28. november 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 De har 2 forskjellige 24" modeller i dag, den ene er 2407WFP-HC, som er basert på et VA-panel og den andre er E248WFP, som jeg tror baserer seg på et TN-panel og derfor er rimeligere. Jeg kan bekrefte at sistnevnte er TN. Akkurat for øyeblikket har dell.no kun én 24": E248WFP. Den andre og bedre modellen er ikke til salgs på sidene deres nå. Noen mener at de har et leveringsproblem på den og at den kommer tilbake i utvalget senere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå