Gå til innhold

Forby bio-drivstoff NÅ!

Anbefalte innlegg

Eller gjør som meg :

Ikke ta lappen / kjøre bil

Gå så mye som mulig ( Jeg går gjerne flere mil i uka)

Ta buss vist nødvendig

Ta fram sykkel på sommeren

Andre ting som er mer miljøvennlig:

Bytt til energibesparende pærer

Kjøp Oppladbare batteri

Bruk minst mulig varmovner( jeg kjøper inn 5 - 600 telys og bruker mellom 15 - 25 telys per oppvarming alt etter hvor mange av rommene jeg skal varme opp, utrolig billig oppvarming) Veldig varierende brennlengde på de billigste 100 pack posene, lurt og kjøpe diverse merker i en sleng og tenne alle typene samtidlig . slik får man vite de som brenner lengst

Slå av lys i de rommene du ikke oppholder deg

Slå av PC-en så ofte som mulig( Alle har den jo på 24/7 nå for tiden)

Slå av andre elektroniske produkter som går i standby modus helt!

Sorter Papir/Papp fra annet avfall

Skyll og brett melkekartongene ( Utrolig hvor mye ressurser som spares)

Ikke kast elektronisk avfall rett i den vanlige søppla/Naturen! Som fks Mobiler, Mp3 Spillere , Lommeradioer, Batteri,pc deler ,Kamera osv osv

Unngå mat/snacks/godteri og generelt andre produkter med for mye embalasje (fks : Porsjonspack med lefser , Godteriposer med flere poser inni)

Pant alle flaskene som kan pantes

Kast blikkbokser og Klart/farget glass i de rette containerne

Det er nok en haug andre ting som også kan hjelpe, dette er noe jeg prøver å få en vane på. Jo flere som gjør mye av dette, jo bedre.

Om du føler deg bedre med å gjøre alt dette er fint for deg, men du gjør ikke noe annet enn å skyte deg selv i foten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste er det nok ikke, denne lista hentet fra www.mapnorge.no er vel bevis nok :

MAP NORGES RETURPAPIR

UBESTRØKET

Citat Returoffset

Kvistpapir

FARGET

Keaykolour Recycled

PAPP OG KARTONG

Eminent GC

Bilucido

Brun board

Kraft board

Kraftkartong

Grå board

Blokkepapp

Venoplex

KONVOLUTTER

Cirkel

Citat

Keaykolour Recycled

Merkur

TØRKEPAPIR

Saga toalettpapir

Saga kjøkkenruller

Saga papirhåndklær

Saga industri tørkepapir

KONTORPAPIR

Hp Office Recycled

Så et eller annet skjer rundt om i Norges land. Tviler sterkt på at alt er en illusjon slik du skal ha det til.

En ting til:

Om vi mennesker på et senere tidspunkt skal begynne og syte oss over at vi ikke gjorde nok , eller at vi gjorde alt feil. Så hvertfall ikke syt til meg, for jeg har gjort det jeg har blitt bedt om siden klima og natur praten begynte for alvor.

Hører jeg et eneste pip om 30 - 40 år at det ikke ble gjort nok, kommer jeg til å banke personen med en tjukk telefonkatalog anno 2007.

Lenke til kommentar
Om du føler deg bedre med å gjøre alt dette er fint for deg, men du gjør ikke noe annet enn å skyte deg selv i foten.

Synes det er for sterkt å si at han skyter seg selv i foten.

-Noen av forslagene har ingen miljøgevinst

-Noen av forslagene gir mere forurensing

-Noen av forslagene gir mindre forurensing

Og å klare seg uten bil er ikke så enkelt om man ikke bor i et urbant strøk.

Lenke til kommentar
Siste er det nok ikke, denne lista hentet fra www.mapnorge.no er vel bevis nok :

Ingen der som gjenvinner melkekartonger.

Ja, det er steder hvor andre typer papir blir gjenvunnet, men ikke alle steder hvor forbrukerne tror.

Om vi mennesker på et senere tidspunkt skal begynne og syte oss over at vi ikke gjorde nok , eller at vi gjorde alt feil. Så hvertfall ikke syt til meg, for jeg har gjort det jeg har blitt bedt om siden klima og natur praten begynte for alvor.

Så det er viktigere for deg å føle at du har gjort noe enn at det faktisk har en effekt? Om jeg ukritisk skulle fulgt rådene dine ville flere av dem gjort at jeg ville generert mere forurensing.

Lenke til kommentar

Hva er det han gjør som ikke har effekt eller fører til merforurensning da?? Foruten at om du slutter å varme med elektrisitet så skrur du opp oljefyren.

Det kan jo også hende at elektisiteten som går til å drive dine elektriske apparater kommer fra kullkravtverk, den har da mindre effekt og forurenser mer enn din oljefyr.

Synest mange av forslagene hans var bra, kan ikke bare si at ett par ting kan diskuteres, dette betyr at det ikke har noen effekt, som igjen gjør at alle tiltakene er virkningsløse??

Lenke til kommentar
Blåst i hue ditt eller? hvor mange firmaer mennesker vil ikke gå konkurs om man dobler utgiftene inne trafikk? enkelte folk er avhengig av bil... om du har hjemmekontor så er det ikke problem for deg, men jeg som kanskje må til oslo fra drammen(lite stykke) for å komme på jobb, ville hatt minus på lønninga, altså ville vært bedre for meg å være trygda... alt ville gått dass om bensinprisen skulle dobles, da måtte alt annet dobles, og vi hadde hatt får lite penger, ikke noe hadde vært løst...

Er helt enig i problemene du nevner her, men eksemplet ditt ble rimelig skivebom. Jeg har selv jobbet i Oslo og pendlet fra Drammen i noen år og det fungerer helt fint uten bil. Ulempen er dog når du bor utenfor byene. Der jeg bor nå er det en bussavgang hver vei pr. dag (ukedager). Den korresponderer IKKE med buss/tog videre inn til Trondheim hvor jeg jobber.

Så hva vil effekten av en dobling av bensinprisene i Norge bli? (hva jeg tror)

Positivt.

En mye større andel av de som har et kollektivtilbud vil bruke det til daglig.

Det vil i større grad bli samkjøring (dvs flere enn 1 person i bilen)

Negativt

Det vil bli et mye større press på byområdene da det ikke lønner seg å bo utenom byområdene (Man får alle ekstrakostnadene og ingen av fordelene).

Det vil i større grad lønne seg å kjøre langt for å fylle bensin (Løser seg hvis vi får sverige med på prisøkningen)

Kraftig fraflytting fra distriktene. 90% av alle mindre butikker i distriktene vil gå konkurs for de deres kostnader vil øke kraftig. Kjøpesenterne for enda større kundemasse da kundene vil kjøre minst mulig mellom butikkene.

Lenke til kommentar
Dette er en bløff mange tror på. Melkekartonger blir ikke lengere gjennvunnet i Norge og mange steder går forskjellige typer avfall rett i samme søppelbil når det samles sammen. I mitt borettslag hadde de før forskjellige søppelbokser for forskjellige typer avfall, men de har nå sluttet bløffen og fjernet merkingen for forskjellig type avfall.

At kartongretur er en bløff, er en bløff mange av en eller annen uforståelig grunn elsker å spre.

Faktum er at 14 107 tonn eller 70,6% av drikkekartongene i fjor ble gjenvunnet. 10 071 tonn eller 50,4% ble gjenvunnet som nytt papir/kartong, og 4 036 tonn, 20,2% ble energigjenvunnet, brukt til fyring. Kilde: http://www.emballasjeretur.no/go/drikkekartong

Dersom du bor i en kommune der kartong ikke sorteres som en egen fraksjon før du kaster det, er det mye sannsynlig at den brukes til å produsere energi, varme, ved at den brennes sammen med restavfall.

Lenke til kommentar
Faktum er at 14 107 tonn eller 70,6% av drikkekartongene i fjor ble gjenvunnet. 10 071 tonn eller 50,4% ble gjenvunnet som nytt papir/kartong, og 4 036 tonn, 20,2% ble energigjenvunnet, brukt til fyring. Kilde: http://www.emballasjeretur.no/go/drikkekartong

Ikke i Norge. De sendes til EU.

Fra et miljøsynspunkt er det selvsagt ikke ideelt å bruke diesel på å sende avfall fra Tromsø til Kiruna for at svenskene skal brenne det i et fjernvarmeanlegg, det er heller ikke ideelt å sende melkekartonger til papirfabrikker i Frankrike eller hvor de nå havner. Men, de kommer til nytte, de blir resirkulert. Det er sannsynligvis bedre enn å la melkekartongene råtne langsomt på en tradisjonell søppelfylling?

Har du noen bedre forslag til hva vi skal gjøre med melkekartongene våre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...