dagbjerk Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ett skritt frem og to (eller flere) tilbake... Miljøvern kan være kompliserte greier. Nå har myndighetene bestemt at våre biler skal kjøre på bensin iblandet en viss prosent bio-drivstoff. Dette er ikke miljøvennlig, men tvert imot svært miljøskadelig. Selv om CO2-utslippene synker litt her i Norge på grunn av dette bio-drivstoffet, ØKER det i andre land av samme grunn! Brasils miljøvernminister mener at dette er en av grunnene til at skogene hogges ned i hennes land. Hun er forøvrig en tøff dame, som faktisk kanskje kan klare å stoppe huggingen av regnskogen. Det samme er tilfelle i Indonesia og flere andre land som har store skoger. Skogene i verden er noe vi må ta vare på, av mange grunner: 1) De representerer oksygenproduksjon og CO2-fangst. 2) De er biologiske genbanker for fremtiden. 3) De stabiliserer klimaet - lokalt bremser de vind og flom og jordras - globalt fører de til en utjevning av klimaforskjeller. De kjøler ned der det er varmt, de luner opp der det er kaldt. Myndighetene her i Norge påstår at bio-drivstoff lages av avfall, slik at ikke matjord brukes til drivstoffproduksjon. Dette er en farlig tanke, som vi må betvile! Det gjelder muligens her i Norge, men slett ikke globalt. Jeg skriver muligens også om Norge, for hvilke garantier har vi for dette? Ingen. Matjord er nettopp matjord og skal brukes til mat. Bedre forslag: Doble bensinprisen nå! Lokalt i Norge først, men selvfølgelig globalt i neste omgang! Kutt ut årsavgift og bompenger og alle slike byråkratiske skrivebordsløsninger som bare fører til mer plunder og heft. Vi må doble bensinprisen, både for vanlig bensin, diesel, flybensin og fyringsolje og parafin. Da vil alle kutte ned på bilbruken sin og kanskje gå og sykle mer. Dette er virkelig miljøvern. Sunt er det også. Transport er for billig! Bruk heller mer penger til å lage ordentlige gang- og sykkelveier i våre byer og tettsteder. Distriktsfiendtlig? Tvertom! - da vil det jo lønne seg å bruke nærbutikken istedenfor kjøpesenteret! Da vil det jo lønne seg å produsere ting lokalt istedenfor å frakte råvarene fram og tilbake gjennom hele landet. Eller verden, for den saks skyld. Hva koster det forresten i CO2-utslipp den logistikk som kreves for å behandle bio-drivstoffet? Kanskje det heller ikke lokalt her i Norge er miljøvennlig med bio-drivstoff? Det haster - det koster - det nytter! NÅ! Linker (både pro et contra) til temaet: http://www.news.cornell.edu/st...costly.ssl.html http://www.transportation.anl....pdfs/AF/265.pdf http://www.wetlands.org/news.a...a9-5db67c2f1bb8 ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/010/a1094e/a1094e00.pdf http://www.turnuptheheat.org/ http://news.softpedia.com/news...els-50885.shtml http://www.bio-power.co.uk/leaflet.doc Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hmm, jeg har ikke god kunnskap på dette området, men det høres ikke ut som om du er i det blå. Jeg er enig med deg om det med å øke bensinprisene, men hvis det skal gjennomføres må det legges til rette for bedre kollektivtrafikk. Dette er ikke mulig i alle distrikter, så økning av prisene må nesten begrenses enkelte plasser. Dessverre vil det nok ikke skje, for vi er nok litt for egoistiske til å gi avkall på vår kjære bil. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Trær er da i det minste en fornybar ressurs. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ett skritt frem og to (eller flere) tilbake... Miljøvern kan være kompliserte greier. Nå har myndighetene bestemt at våre biler skal kjøre på bensin iblandet en viss prosent bio-drivstoff. Dette er ikke miljøvennlig, men tvert imot svært miljøskadelig. Selv om CO2-utslippene synker litt her i Norge på grunn av dette bio-drivstoffet, ØKER det i andre land av samme grunn! Brasils miljøvernminister mener at dette er en av grunnene til at skogene hogges ned i hennes land. Hun er forøvrig en tøff dame, som faktisk kanskje kan klare å stoppe huggingen av regnskogen. Det samme er tilfelle i Indonesia og flere andre land som har store skoger. Skogene i verden er noe vi må ta vare på, av mange grunner: 1) De representerer oksygenproduksjon og CO2-fangst. 2) De er biologiske genbanker for fremtiden. 3) De stabiliserer klimaet - lokalt bremser de vind og flom og jordras - globalt fører de til en utjevning av klimaforskjeller. De kjøler ned der det er varmt, de luner opp der det er kaldt. Myndighetene her i Norge påstår at bio-drivstoff lages av avfall, slik at ikke matjord brukes til drivstoffproduksjon. Dette er en farlig tanke, som vi må betvile! Det gjelder muligens her i Norge, men slett ikke globalt. Jeg skriver muligens også om Norge, for hvilke garantier har vi for dette? Ingen. Matjord er nettopp matjord og skal brukes til mat. Bedre forslag: Doble bensinprisen nå! Lokalt i Norge først, men selvfølgelig globalt i neste omgang! Kutt ut årsavgift og bompenger og alle slike byråkratiske skrivebordsløsninger som bare fører til mer plunder og heft. Vi må doble bensinprisen, både for vanlig bensin, diesel, flybensin og fyringsolje og parafin. Da vil alle kutte ned på bilbruken sin og kanskje gå og sykle mer. Dette er virkelig miljøvern. Sunt er det også. Transport er for billig! Bruk heller mer penger til å lage ordentlige gang- og sykkelveier i våre byer og tettsteder. Distriktsfiendtlig? Tvertom! - da vil det jo lønne seg å bruke nærbutikken istedenfor kjøpesenteret! Da vil det jo lønne seg å produsere ting lokalt istedenfor å frakte råvarene fram og tilbake gjennom hele landet. Eller verden, for den saks skyld. Hva koster det forresten i CO2-utslipp den logistikk som kreves for å behandle bio-drivstoffet? Kanskje det heller ikke lokalt her i Norge er miljøvennlig med bio-drivstoff? Det haster - det koster - det nytter! NÅ! Linker (både pro et contra) til temaet: http://www.news.cornell.edu/st...costly.ssl.html http://www.transportation.anl....pdfs/AF/265.pdf http://www.wetlands.org/news.a...a9-5db67c2f1bb8 ftp://ftp.fao.org/docrep/fao/010/a1094e/a1094e00.pdf http://www.turnuptheheat.org/ http://news.softpedia.com/news...els-50885.shtml http://www.bio-power.co.uk/leaflet.doc Blåst i hue ditt eller? hvor mange firmaer mennesker vil ikke gå konkurs om man dobler utgiftene inne trafikk? enkelte folk er avhengig av bil... om du har hjemmekontor så er det ikke problem for deg, men jeg som kanskje må til oslo fra drammen(lite stykke) for å komme på jobb, ville hatt minus på lønninga, altså ville vært bedre for meg å være trygda... alt ville gått dass om bensinprisen skulle dobles, da måtte alt annet dobles, og vi hadde hatt får lite penger, ikke noe hadde vært løst... Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 hmmm....mere hester...eller renere miljø... nei, jeg holder meg til Biobrennsel Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Blåst i hue ditt eller? hvor mange firmaer mennesker vil ikke gå konkurs om man dobler utgiftene inne trafikk? enkelte folk er avhengig av bil... om du har hjemmekontor så er det ikke problem for deg, men jeg som kanskje må til oslo fra drammen(lite stykke) for å komme på jobb, ville hatt minus på lønninga, altså ville vært bedre for meg å være trygda... alt ville gått dass om bensinprisen skulle dobles, da måtte alt annet dobles, og vi hadde hatt får lite penger, ikke noe hadde vært løst... Jeg er veldig enig med trådstarter, men jeg ønsker også at folk som deg (som pendler mellom storbyer) skal kunne få reise til/fra jobb for en slikk og ingenting. Kollektivtrafikken MÅ bli billigere! Tenk om det kostet deg 400 kroner å reise Drammen/Oslo i måneden! Det er hva det koster i bompenger å komme inn i Oslo! Da kunne du lest aviser, sovet litt, drukket kaffe, sluppet å stå timevis i kø for å komme hjem hvis det har falt 2cm snø.. Det ville vært noe, det! Og samtidig hadde du; - Spart penger på forsikringa - Sluppet slitasje på bil - Sluppet kø Dessuten kan jeg tenke meg at det er mange som heller ville tatt tog istedenfor å kjøre til jobb, og vips.. Så ville behovet for å utvide E18 være borte :> Og DA hadde flerfoldige milliarder kroner vært spart! Disse pengene kan man praktisk talt bruke til å subsidiere tog i all evighet fremover SATS PÅ TOG! NÅ! Sist gang jeg satt i kø, var forresten når jeg satt på med en kamerat.. for 3 måneder siden.. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ikke alle bor i byen, mange bruker flere timer til jobb hver eneste dag! Å sette opp prisene vil ikke minske bilkjøringen det vil bare gjøre livet for mange nordmenn mye vanskligere. Sett heller ned bensinprisene. Begynner å bli lei av nordmenn som tror at slike tiltak vil forandre verden. Tørr jeg å si "hjernvasket"? Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Blåst i hue ditt eller? hvor mange firmaer mennesker vil ikke gå konkurs om man dobler utgiftene inne trafikk? enkelte folk er avhengig av bil... om du har hjemmekontor så er det ikke problem for deg, men jeg som kanskje må til oslo fra drammen(lite stykke) for å komme på jobb, ville hatt minus på lønninga, altså ville vært bedre for meg å være trygda... alt ville gått dass om bensinprisen skulle dobles, da måtte alt annet dobles, og vi hadde hatt får lite penger, ikke noe hadde vært løst... Jeg er veldig enig med trådstarter, men jeg ønsker også at folk som deg (som pendler mellom storbyer) skal kunne få reise til/fra jobb for en slikk og ingenting. Kollektivtrafikken MÅ bli billigere! Tenk om det kostet deg 400 kroner å reise Drammen/Oslo i måneden! Det er hva det koster i bompenger å komme inn i Oslo! Da kunne du lest aviser, sovet litt, drukket kaffe, sluppet å stå timevis i kø for å komme hjem hvis det har falt 2cm snø.. Det ville vært noe, det! Og samtidig hadde du; - Spart penger på forsikringa - Sluppet slitasje på bil - Sluppet kø Dessuten kan jeg tenke meg at det er mange som heller ville tatt tog istedenfor å kjøre til jobb, og vips.. Så ville behovet for å utvide E18 være borte :> Og DA hadde flerfoldige milliarder kroner vært spart! Disse pengene kan man praktisk talt bruke til å subsidiere tog i all evighet fremover SATS PÅ TOG! NÅ! Sist gang jeg satt i kø, var forresten når jeg satt på med en kamerat.. for 3 måneder siden.. Som tømrer kan jeg ikke ta tog fram og tilbake rundt til byene, hva skal jeg gjøre med alt av verktøy? gjerdesak, kappsag, materialer, osv.. kanke ta med det på toget, skulle en tømmerfrakter ta med 3 hengerlass med tømmerstokker på toget? Det er ikke så enkelt, men ja togbanen og kollektiv trafikk burde bli utbygget og bli billigere å dra rundt med, men bensinprisen kan ikke settes opp til helvette, fordi folk er avhengig av den til å tjene penger. Hvis bensinprisen skal være dobbelt så høy, vil snekker,murer,elektrikker blir dobbelt så dyrt å ha, altså det vil bli dobbelt så dyrt å bygge ett hus, dobbelt så dyrt å kjøpe hus, ville det funket for deg? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Myndighetene her i Norge påstår at bio-drivstoff lages av avfall, slik at ikke matjord brukes til drivstoffproduksjon. Dette er en farlig tanke, som vi må betvile! Det gjelder muligens her i Norge, men slett ikke globalt. Jeg skriver muligens også om Norge, for hvilke garantier har vi for dette? Ingen. Matjord er nettopp matjord og skal brukes til mat. Det stemmer i alle fall at biodrivstoff kan lages av avfall, og annet biologisk materiale som ikke kan brukes som mat. Sagflis, uspiselige deler som aks og stengler av spiselige planter, kompost, møkk, alger som kan dyrkes uten at man legger beslag på matjord, brukt frityrolje og mye annet. Det blir dermed feil å kreve generelt forbud mot bio-drivstoff. Men man kan godt være skeptisk til biodrivstoff laget av mais, sukkerrør etc. dersom det fører til at matproduksjonen utkonkurreres, maten blir dyrere, eller at skog som er nyttig både for å binde CO2 og til å gi gunstige mikroklima. National Geographic som er i salg i kiosken nå har en ganske bra artikkel som bl.a. tar for seg energiutbytte og andre fordeler og ulemper med forskjellige typer biodrivstoff. Endret 13. november 2007 av Svinks Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 ... Mye riktig i det du sier, og er enig i en del. Men det vil ikke føre noe godt med seg å fordoble bensinprisene, da folk er avhengige av bil, og kollektivtrafikken er langt ifra god nok. Den er rett og slett helt rævva. De har vel allerede satt opp div avgifter på bil alt, men kan ikke se at kollektivtrafikken har forbedret seg. Heller det motsatte. Bygg opp et ordentlig og bra kollektivtrafikk tilbud, slik at folk ikke trenger å bruke bil, og så kan man begynne å tenke på å sette opp bensinpriser og avgifter på bil. Folk kjører ikke noe mindre hvis de ikke har andre tilbud å benytte seg av. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Bedre forslag: Doble bensinprisen nå! Lokalt i Norge først, men selvfølgelig globalt i neste omgang! Kutt ut årsavgift og bompenger og alle slike byråkratiske skrivebordsløsninger som bare fører til mer plunder og heft. Vi må doble bensinprisen, både for vanlig bensin, diesel, flybensin og fyringsolje og parafin. Da vil alle kutte ned på bilbruken sin og kanskje gå og sykle mer. Har du slått deg? prisen på drivstoff er høy som den er, man må ikke straffe alle, men de som kjører unødvendig, eller med et kjøretøy med unødvendig høyt forbruk. Selv jobber jeg som elektriker lærling og bor litt utafor allfarvei, dette gjør at jeg er AVHENGIG av bil for å komme meg til/fra jobb. Selv om jeg kjører en relativt gjerrig VW vento 90 hk er bensin en av mine største utgifter, en betydelig økning av bensinprisen ville for meg, og jeg er sikker på mange andre med meg være et stort slag mot privatøkonomien. Lenke til kommentar
Keegar Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Bedre forslag: Doble bensinprisen nå! Lokalt i Norge først, men selvfølgelig globalt i neste omgang! Kutt ut årsavgift og bompenger og alle slike byråkratiske skrivebordsløsninger som bare fører til mer plunder og heft. Vi må doble bensinprisen, både for vanlig bensin, diesel, flybensin og fyringsolje og parafin. Da vil alle kutte ned på bilbruken sin og kanskje gå og sykle mer. Har du slått deg? prisen på drivstoff er høy som den er, man må ikke straffe alle, men de som kjører unødvendig, eller med et kjøretøy med unødvendig høyt forbruk. Selv jobber jeg som elektriker lærling og bor litt utafor allfarvei, dette gjør at jeg er AVHENGIG av bil for å komme meg til/fra jobb. Selv om jeg kjører en relativt gjerrig VW vento 90 hk er bensin en av mine største utgifter, en betydelig økning av bensinprisen ville for meg, og jeg er sikker på mange andre med meg være et stort slag mot privatøkonomien. Rektig, norsk lov så vidt jeg veit sier at man har lov til å kjøre bil fra a til b om nødvendig... unødvendig kjøring er ikke lov, om jeg har fått emd meg det riktig da... noen som vet mner sikkert? Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Fjern avgifter helt eller delvis, sett opp bensin-/diesel-prisene. La næringsdrivende som er avhengig av kjøretøy (transportfirma, drosjer, håndverkere) få egne ordninger. Jeg vil ikke forby bio-drivstoff men trådstarter bringer absolutt opp noen gode poenger. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 mener det er en regel på det ja, men den blir jo i praksis umulig å håndheve, det jeg mener bør gjøres for å få folk til å kjøre mindre er å utvide og forbedre kollektiv alternativene, senke prisen på kollektivtransport og straffe "store stygge bensinslukere" Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Bedre forslag: Doble bensinprisen nå! Lokalt i Norge først, men selvfølgelig globalt i neste omgang! Kutt ut årsavgift og bompenger og alle slike byråkratiske skrivebordsløsninger som bare fører til mer plunder og heft. Vi må doble bensinprisen, både for vanlig bensin, diesel, flybensin og fyringsolje og parafin. Da vil alle kutte ned på bilbruken sin og kanskje gå og sykle mer. Dette er virkelig miljøvern. Sunt er det også. Transport er for billig! Bruk heller mer penger til å lage ordentlige gang- og sykkelveier i våre byer og tettsteder. Distriktsfiendtlig? Tvertom! - da vil det jo lønne seg å bruke nærbutikken istedenfor kjøpesenteret! Da vil det jo lønne seg å produsere ting lokalt istedenfor å frakte råvarene fram og tilbake gjennom hele landet. Eller verden, for den saks skyld. Hadde forsåvidt vært greit å droppe årsavgift og bompenger mot litt høyere bensinpris, dobbel er jeg ikke enig i, men kunne for min del algt på noen kroner. Når du snakker om distriktene så vet du ikke hva du snakker om. Har du bodd i et distrikt? Det har jeg og når man f.eks må forholde seg til at det er 13 km hvorav 4 km med smale tunneler uten mulighet for gående\syklende for å komme seg til f.eks legen sin\komme seg i klesbutikk\kjøpe byggevarer\til nærmeste aetat\trygdekontor, jobben KREVER at du har bil pga elendig offentlig kommunikasjon (uten bil, ingen jobb). Det er så mange forutsetninger som gjør deg totalt avhengig av bil og som vil ramme de svakeste om man skal lempe på prisene så ekstremt som du foreslår. Lenke til kommentar
Peter_Lynch Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hmm, jeg har ikke god kunnskap på dette området, men det høres ikke ut som om du er i det blå. Jeg er enig med deg om det med å øke bensinprisene, men hvis det skal gjennomføres må det legges til rette for bedre kollektivtrafikk. Dette er ikke mulig i alle distrikter, så økning av prisene må nesten begrenses enkelte plasser. Dessverre vil det nok ikke skje, for vi er nok litt for egoistiske til å gi avkall på vår kjære bil. Problemet er at kollektivtrafikk er mer forrusensende, spesielt busser som kjører tomme mange ganger om dagen, bruker over dobbelt så lang tid som biler på kjøring og veier mye mere og er aldri full. Lenke til kommentar
Ponzi Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Burde vært mulig med høyere fradrag på reiseutgifter for dem som er avhengig av bil til jobben, (evnteuellt refusjon av avgifter) uten mulighet for kollektivt. Da kan de heve bensinprisen masse og de som bor i distriktene kan fremdeles bruke bilen på jobb. Og selvfølgelig en maksgrense per km slik at man ikke kan få mer refusjon om man kjøper bensinsluker. Og gjør det dyrere å bruke bil, ikke å eie. Og bygg ut og gjør kollektivt billigere, er svinedyrt å ta toget. Når man først har bil tjener man på å bruke denne. Dårlige greier Til og med om jeg reiser alene tjener jeg både tid og penger på å kjøre bilen, sånn bør det ikke være. Lenke til kommentar
Sonsol Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Problemet er at kollektivtrafikk er mer forrusensende, spesielt busser som kjører tomme mange ganger om dagen, bruker over dobbelt så lang tid som biler på kjøring og veier mye mere og er aldri full. Bussene vil ikke kjøre tomme hvis folk bruke dem istedenfor å kjøre selv. Jeg er enig i at kollektivtransport må bli billigere, men en av grunnene til at den er så dyr er fordi det er så få som bruker den. Lenke til kommentar
notinuseanymore Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hadde bensinprisen vært konsumpris justert hadde bensinprisen allerede vært dobelt så høy som den er i dag. På bensin og energi kommer vi nok til å se minst en dobling av prisene innen 5 - 10 år. A Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Som tømrer kan jeg ikke ta tog fram og tilbake rundt til byene, hva skal jeg gjøre med alt av verktøy? gjerdesak, kappsag, materialer, osv.. kanke ta med det på toget, skulle en tømmerfrakter ta med 3 hengerlass med tømmerstokker på toget?Det er ikke så enkelt, men ja togbanen og kollektiv trafikk burde bli utbygget og bli billigere å dra rundt med, men bensinprisen kan ikke settes opp til helvette, fordi folk er avhengig av den til å tjene penger. Hvis bensinprisen skal være dobbelt så høy, vil snekker,murer,elektrikker blir dobbelt så dyrt å ha, altså det vil bli dobbelt så dyrt å bygge ett hus, dobbelt så dyrt å kjøpe hus, ville det funket for deg? Jeg er elektriker selv og vet godt hvor innigranskauen godt betalt håndverkere tar pr km Hvertfall der jeg er ansatt Det er mange som er avhengige av bil i jobbsammenheng, det er jeg med på.. Jeg er av samme oppfatning, men det er utallige mennesker som kunne tatt tog/buss (og gjerne ville gjort det óg, om det ikke var for grisedyre kollektivpriser!) Selv kan jeg gjerne bruke tilnærmet dobbel tid til skole/jobb ved å reise kollektivt - om jeg finner det fornuftig. Jeg tror ikke det skader å gjøre bensin litt dyrere, på bekostning av det å kutte ned litt på avgifter. Norge har tross alt billigst bensin i Europa, sett i forhold til lønn. Forskjellen er at i Norge har vi avgifter oppihuetogræva Dyrere bensin fører til et system der de som bruker bilen mest betaler mest. Akkurat som med bompenger. De som bruker veien betaler for den. *Drar frem sympatikortet* Jeg skulle gjerne hatt en bil selv som jeg kunne bruke til å besøke familie et par ganger i måneden, men jeg har rett og slett ikke råd til å i det hele tatt ha en stående. Så for min del kan jeg heller betale noen kroner ekstra når jeg er på besøk ;p Uansett: Min drøm er et "universalt" kollektivkort man betaler f.eks. 3-5000kroner året for. Deretter kan man reise gratis med alt av kollektivtrafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå