Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvilket prg står bak diskaktivitet?

Anbefalte innlegg

Etter boot (Win XP) har maskinen begynt å bruke enormt med ressurser på harddisken. Ett eller annet står "og går" konstant i mange minutter og maskinen blir veldig treg. Finnes det noe prg som overvåker hvilket prg som bruker disken (på samme måte som en kan overvåke hvilket prg som bruker minne/cpu)? Kan da finne synderen.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har koblet ut sideveksling for lenge siden. Det anbefales at man ikke gjør det. Men jeg har aldri hatt noen problem med det. Jeg har 2gig ram.

Indeksering "angriper" disken en del også. Den kobles ut i kjør -> msconfig -> tjenester

Endret av ArcTerjus
Lenke til kommentar

Litt problematisk hvis det er en "tjeneste" som forårsaker diskaktiviteten. Jeg vil tro at filemon (i likhet med Process Explorer) kun vil rapportere at det er "svchost.exe" som står for diskaktiviteten - og man er da altså like langt. Eneste man kan prøve er å disable enkelte tjenester man misstenker og se om disken roer seg ned.

I PE så kan man hente frem en (eller flere) kolonner som viser diskaktiviteten, og man kan da se hvilke prosess som aksesserer disken. Så kan man også sortere etter f.ex antall skrevne bytes slik at man over tid kan fastslå at "akkurat denne prosessen" skriver veldig mye til disk.

Men så er det jo den derre h....tes svchost.exe. Heldigvis så er det oftest flere instanser av denne kjørende, så man kan begrense utvalget av mulige syndere, men likevel må man gjette.

Og så skal man jo ikke glemme alle de tilfeller av Explorer.EXE. Men da har problemet som oftest vært knyttet til låste filer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...