Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

passat 1.9tdi som plutselig stoppet, og var vanskelig å starte igjen


hfthomas

Anbefalte innlegg

Hei.

når jeg ga på i går, så kom det helt sinnsykt mye røyk fra potta.

har aldri sett så mye røyk før.

 

Så fylte jeg DIESEL, som bilen min bruker.. mao ikke feil drivstoff.

etter jeg fylte, så virket bilen rar å kjøre, og etter 50 meter med kjøring, så stopper motoren. Helt uten ulyd, bare stoppet.

jeg hiver meg om nøkkelen uten å tenke meg om for å starte igjen, og det gikk bra.

 

men, 200 meter til, så stopper den igjen.

jeg stopper bilen helt, og tenker på om jeg kunne ha fylt feil drivstoff.

Hadde heldighvis kvittering, og jeg fylte riktig.

Så jeg startet igjen, og kjørte til jobben hvor jeg skrudde av bilen i 2 min. når jeg skulle starte da, så puttet jeg som vanlig inn startsperrenøkkelen, og vrei nøkkelen for at glødelampa skulle gløde, men den glødet ikke

da startet selvfølgelig ikke bilen heller.

 

etter jobb startet den som vanlig og i dag morges startet den også helt fint. har ikke hatt noe mer feil.

 

hva kan ha vært problemet?

tanken har ikke vært så tom siden jeg kjøpte bilen for ett halvt år siden, og bilen har gått 205.000 km, men godt vedlikeholdt.

siste oljeskift var for 8.000km siden.

olje har blitt byttet hver 5.000km før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan tenke meg at det kan være et motorstyringrele eller gløderele siden glødelampa ikke lyser. Da vil også motoren starte,stoppe osv helt uten videre. Hvor den røyken kommer fra skremmer meg litt. Hva slags farge hadde den? Var den kølsvart eller hvit?

 

Hadde du fylt bensin hadde du hørt lyden av titusner som rakkler under panseret.

Endret av Skagen
Innlegget siterte et usaklig innlegg som er fjernet.
Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang lignende problemer med en 98 mod Golf 1,9 tdi 90 hk.

Ikke mye hjelp å få når jeg spurte om råd hos Møller, men mitt verksted i Strømstad anbefalte meg å bytte et gløderelé som var montert bak sikringene inne i bilen. Kostet i underkant av kr 200,- og det løste alle problemene.

Det er koblet slik på disse bilene at hvis noe går galt med glødingen, virker heller ikke den elektroniske moorstyringen. Det er årsaken til at motroren stopper/du ikke fikk startet (manglende gløding er ikke noe probem ved varm motor)

Endret av a_s_
Lenke til kommentar
  a_s_ skrev:
Jeg hadde en gang lignende problemer med en 98 mod Golf 1,9 tdi 90 hk.

Ikke mye hjelp å få når jeg spurte om råd hos Møller, men mitt verksted i Strømstad anbefalte meg å bytte et gløderelé som var montert bak sikringene inne i bilen. Kostet i underkant av kr 200,- og det løste alle problemene.

Det er koblet slik på disse bilene at hvis noe går galt med glødingen, virker heller ikke den elektroniske moorstyringen. Det er årsaken til at motroren stopper/du ikke fikk startet (manglende gløding er ikke noe probem ved varm motor)

 

Høres kjent ut. Vanligvis når disse dieselbrakkene stopper sånn er det relefeil. Du kan enkelt sjekke når bilen ikke vil starte : Får du 12 volt på den ene ledningen som sitter på dieselpumpa? Du skal ha 12 volt på den!

 

Du kan også hente + på batteriet og sette rett på "innslaget" på pumpa. Da skal kjerra starte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...