Naranek Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Postjobben betaler pluss minus 42000 i året etter skatt. Nye jobben vet jeg ikke hvor mye jeg tjener i året fordi jeg er i en prøveperiode, men første lønninga nå ble på 12000 på en mnd etter skatt og da har jeg jobbet 30 timer for lite tror jeg. Du er litt sparsom med hva forutsetningene er. Hvis du har jobben allerede er det tydeligvis ikke kritisk at du har bilen for å kunne utføre den. Lønningen virker også ganske grei sammenliknet med de 42 000 du har oppgitt til nå. Hvis du tar med lønnslipp og arbeidskontrakt til en lokal bank (de vil vanligvis helst ha lønnslipp for tre måneder) burde det være mulig å få et lån som ikke har altfor høy rente. 5-7% er nok i overkant optimistisk på et slikt lån etter alle rentehevingene i det siste, men kanskje 7-10. Siden du er fersk sjåfør kan det nok lønne seg med et lån som ikke krever at du har full kasko, selv om renten er en del høyere. Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Hvorfor må du sikte så høyt som 120.000? De forutsetningende du legger på bordet er ikke akurat gode, så hvis jeg var deg ville jeg enten ventet noen mnd. eller kanskje kjøpt noe til 50.000. Har du forresten avtjent værneplikten? Hvis vi regner litt på det så skjønner jeg veldig godt at bankene er skeptiske til og låne ut penger til deg: Punkt 1. Hvis en tar høyde for intekt som du har hatt tidligere så: Årsintekt 06/07 = 42.000 netto. Noe som betyr ca. 3500 utbetalt pr. mnd. Ett lån på 120.000 vil vel bety ca 2300,- pr. mnd. hvis du kan ta dette over 7 år. Å forsikre bilen med annet en full kasko vil være fullstendig idioti, så da snakker vi vel fort om +/- 10.000 i året, Altså rundt en 800,- i mnd. Eller kanskje enda mer. Da er vi allerede oppe i ca. 3100 pr. mnd. I tillegg så skal du betale for deler, service, drivstoff etc. Så med andre ord, du går i minus bare på bilen med det inntektsgunlaget du har hatt. Punkt 2. Du er under prøvetid i ny jobb og du har kun jobbet der i én mnd(?) Det skal veldig mye til for at banken støtter seg fult ut på denne intektsøkningen. Punkt 3. Du er kun 19 år. Mange nekter konsekvent lån til kunder som er så unge uten at det stilles med sikkerhet. Hvis du heller ikke har avtjent verneplikten så vil dette i tillegg slå meget negativt ut. Punkt 4. Du sier bilen er over 10 år gammel. Dette kan slå ut negativt hvis verditap er for stort i forhold til lånebeløp osv. Så, slik jeg ser det så har du fire alternativer. 1 = Kjøp en mye billigere bil. Da kan du også vurdere dårligere/billigere forsikring. 2 = Skaff deg noen som kan stille med sikkerhet 3 = Jobb noen måneder til i den nye jobben, slik at du blir ferdig med prøvetiden + litt til. Da har kanskje bankene større "tro" på deg og intektsgrunlaget. 4 = Hvis det er slik at du MÅ ha bilen for å beholde jobben, så kan det hende at NAV kan hjelpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå