uranus Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hei! Jeg er 19, snart 20 og har to jobber men får ikke tatt lån p.g.a noe kredittsjekk greier. Foreldrene mine nekter å stå som kausjonist og jeg må nødt til å ta lån på rundt 120 000 kroner. Er det noen her som har noe forslag i det heletatt på hvordan jeg kan gjøre det? Har kun hørt hos Nordea.n Lenke til kommentar
colakork Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Har du betalingsmangler, vil du slite med å få lån.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Siden denne posten var på villspor, dirigerte jeg den inn på rett spor igjen. MVH KVTL Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg er 19, snart 20 og har to jobber men får ikke tatt lån p.g.a noe kredittsjekk greier.Foreldrene mine nekter å stå som kausjonist og jeg må nødt til å ta lån på rundt 120 000 kroner. Hvorfor er du nødt til å ta opp et lån på 120'000? Du antyder at du tidligere har fått betalingsanmerkninger, dermed er du kanskje ikke så attraktiv i bankene. Bankene vil jo gjerne vite hva du skal ha pengene til. Hus? Bil? Fest og morro? Narkogjeld? Det første gir de gjerne lån til, det andre ofte, de siste aldri. Ettersom foreldrene dine nekter å være kausjonister er det kanskje ikke hus? Hvis du virkelig vil havne i grøfta kan du jo ta et slikt forbrukslån hos disse som reklamererer på baksiden av VG -- det ligger vel på rundt 20% rente, men selvfølgelig ingen kredittsjekk eller vanskelig spørsmål. Du får en gjeldslave-garanti med på kjøpet. Men du bør kanskje spørre deg selv om det er så veldig, veldig lurt. Det var mine meninger. Helt gratis! Ingen renter! Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hvor mange jobber du har har ikke så mye å si. Det viktige er hvor trygge de er, hvor lenge du har hatt dem, hvor mye du tjener, og om du har noen betalingsanmerkninger. 120 000 høres litt for mye ut til at noen banker bare vil gi det uten god sikkerhet, og et så stort beløp som forbrukslån kan bli ganske hardt å betale ned. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Har ingen betalingsanmerkninger så jeg forstår ikke hva greia er. Har dog kun hatt en av jobbene i over et år som bare var en årsinntekt på 42000. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Men om du har en fast inntekt, at du har fast arbeid, så vil det nok ordne seg å kontakte banken. Da kan de og du finne ut hvor mye du vil klare å betale ned i mnd og slikt. Men har du ikke fast arbeid, så blir nok saken verre. Og siden foreldrene nekter å være kausjonister, så virker det som de ikke stoler nok på deg eller at du vil ha fast inntekt hele veien. Eller så mener de at du ikke trenger det lånet du ønsker Lenke til kommentar
uranus Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Foreldrene mine sliter økonomisk så de vil ikke ha det "hva om" faktoret rundt hodet sitt. Jeg har fast inntekt ja, jobbet hos posten i 1,5 år. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Foreldrene mine sliter økonomisk så de vil ikke ha det "hva om" faktoret rundt hodet sitt. Jeg har fast inntekt ja, jobbet hos posten i 1,5 år. Men da tror jeg det vil gå fint for deg å få lån i banken. Jeg syns det er rart at Nordea ikke kunne godta dette. Kanskje du burde stikke innom din lokalbank for å ta en prat? Husk da å ta med lønnslipp, siden du ikke bruker banken ifra før av. Lykke til ihvertfall, og ikke gi opp. Men før du tar lånet, så vær veldig sikker på om at du vil klare å betale det ned som avtalt eller ikke. Dette har du sikkert tenkt godt igjennom og tenker jeg. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Jeg spurte Nordea en gang og de sa den lønna var for liten for å ta lån, men kanskje det finnes andre banker som er "snillere"? Jeg skal ikke gi opp, jeg må ha ny bil ikke bare p.g.a jeg vil men p.g.a jobb. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hvis du er nødt til å ha bil til 120 000 for å få en jobb som er så dårlig betalt at ikke banken tror du har råd til å betale den ned høres det ikke ut som det lønner seg å ta jobben. Det meste av det du tjener vil gå til å betale den ned, og når den er nedbetalt er den klar for vraking, og all jobbingen din har vært mer eller mindre forgjeves. Kan du ikke kjøpe en billigere en? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Det er ikke mulig å få lån uten at kredittsjekken går klar. Sånn er det bare. De gir jo ikke lån til folk de ikke tror kommer til å greie å betale tilbake. Først søker du til banken/flere banker om 120000, så kjører de kredittsjekk og ber deg sende inn 2 lønnsslipper + ligningsattesten for ifjor. Så baserer de seg på et regnestykke der de regner ut hvor mye du vil greie å betale i mnd ut fra det du tjener nå. Men har du "noe kredittsjekk greier" som du sier, sliter du. Finn ut hvorfor kredittsjekken ikke går, og kontakt firmaet som har sak mot deg. Det er sannsynligvis en gammel inkassosak som ikke er betalt ned. Lån er ikke alltid det "enkle" måten å komme seg ut av betalingsproblemer på. Endret 13. november 2007 av Bytex Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Det trenger ikke ha med dårlig betalingshistorikk å gjøre. Lønnen han oppgir er rett og slett så lav at ikke han vil klare å betale tilbake like fort som bilen faller i verdi, spesielt i begynnelsen. I tillegg må han betale for alle utgiftene med en bil (registrering, veiavgift, bensin, kaskoforsikring). Da har ikke banken noen sikkerhet. Er han atpåtil avhengig av bilen for å beholde jobben vil han slite hardt hvis den bryter sammen. Uten den vil han verken klare å betale reparasjon eller resten av lånet. Endret 14. november 2007 av Naranek Lenke til kommentar
binko Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Vil du ha et tips fra en ikke-økonomi-smarting, så får du ett nå. Finn en litt billigere bil! En bil skal kjøres i, ikke snakkes om hvor fine Armani-skinnsetene dine er. Gebyr for tipset belastes kontoen din. Binko! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 (endret) Jeg bare stusser på at han sier han har 2 jobber men ikke tjener 120k i året en gang. Jeg har en jobb og tjener 330k i året, liksom. Ingen TRENGER en bil til 120 lapper heller, kan fint finne noe bra brukt til halve prisen. Endret 14. november 2007 av Bytex Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 Jeg bare stusser på at han sier han har 2 jobber men ikke tjener 120k i året en gang. Hvor ser du at han ikke tjener 120k i året? Jeg ser bare at han har hatt den ene av de to jobbene i over ett år (med en årsinntekt på 42k), og overhodet ingen opplysninger om den samlede inntekten. Kredittopplysningsbyråenes opplysninger om inntekt oppdateres årlig, når skattelistene er klare, så da er det godt mulig han har betydelig høyere inntekt i år enn på siste års ligning. Om dette er tilfelle, bør det kunne løse seg ved å forklare situasjonen for banken og legge fram ansettelseskontrakter og lønnsslipper.. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Postjobben betaler pluss minus 42000 i året etter skatt. Nye jobben vet jeg ikke hvor mye jeg tjener i året fordi jeg er i en prøveperiode, men første lønninga nå ble på 12000 på en mnd etter skatt og da har jeg jobbet 30 timer for lite tror jeg. MÅ det være basert på det jeg tjente i fjor, eller kan jeg levere lønnslipper fra nye jobben? BTW: jeg fakturerer jobben for det jeg tjener, men det er ikke det at jeg jobber som egen firma, men det er slikt det gjøres der bare så jeg fakturerer som privatperson. En kopi av fakturaen jeg sender + kvittering på betaling bør være bra nok eller? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 (endret) Det du gjør her, er å ringe banken du vil ha lån i rett og slett. Snakk med noen som virkelig har peiling, ikke bare oss som sitter her og synser. Tipper ingen av oss i tråden noensinne har jobbet i bank. Jeg har selv førstehjemslån på 700k, og jeg måtte gjøre det som jeg sa over. 2 lønnsslipper fra jobben jeg har NÅ (ikke forrige), og likninga fra ifjor (fordi det ikke kommer likningsattest før året etter). Da ser de om du har mulighet å nedbetale lånet igjen. "regelen" for førstehjemslån er at man får inntil 3x årsinntekt, så jeg kunne teoretisk sett fått rundt 1 million, men fant leilighet til 650000 så jeg slapp å låne så mye. Men selvsagt, du får ikke bruke førstehjemslån til bilkjøp, det er kun til leilighet. Les på nettsida til forskjellige banker, står gjerne ting som "Trenger du penger til bil? Vi har tilbudet!" o.l. For guds skyld, ikke en gang TENK på å gå på de forbrukslånene som står på baksida av dagbladet. Rentene er på 20-30%, mens et lån i banken vil ligge rundt 5-7% Endret 15. november 2007 av Bytex Lenke til kommentar
uranus Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 Jepp tenkte på det. Forbrukslån er vel det jeg må bruke da siden bilen er mer enn 10 år gammel? Jeg er kun 19 år gammel, så har bare vært i "voksen livet" en liten periode så har ikke fått så mye kunnskap om hvordan slikt fungerer da jeg aldri har tatt lån før. Jeg vil ta 120 000 fordi da har jeg råd til å kjøpe bilen, omregistrere og forsikre den i mitt navn. Bonus er viktig for meg, derfor jeg tar litt høy lån for bil. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. november 2007 Del Skrevet 15. november 2007 Det er ren skjær galskap å ta opp forbrukslån på 120000. Rentene er så enorme at du vil ha betalt tilbake 180000 når det er ferdig nedbetalt. Her bortkasta penger. Spør banken imorgen. Forbrukslån bør alle styre unna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå