DeadCow Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Tenkte jeg skulle bruke Linux å sette opp en hjemme filserver/mediaavspiller maskin. Men trenger litt hjelp til å velge distro og sikkert til oppsett, ikke mye erfaring med Linux... Makinen jeg skal bruke er en AMD Athlon 64 3200+, 1,5GB ram GF6200 skjermkort på ett Asus K8N hovedkort. Nok Hardiskplass... Håper noen kan komme med en anbefaling her.. Tenkte jeg skulle spesifisere hva den MÅ gjøre også... 1: Den må kunne laste ned fra nett (BitTorrent) dette er vel egentlig ikke noe problem uansett men men... 2: Spille av mp3, xvid+++ 3: Dele filer med Windows maskiner (Vista og XP) Lese og skrivetilgang 4: Fjernestyres over nett, helst med bilde på lokal skjerm Stian Endret 13. november 2007 av DeadCow Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Ubuntu burde passe fint for deg. 1: Transmission, Deluge osv. 2: Rhythmbox, Banshee osv. for musikk, for anbefaler jeg mplayer eller vlc. 3: Samba 4: vnc eller noe lignende? Endret 13. november 2007 av roberth1990 Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Tror de fleste Linux distribusjoner oppfyller dine krav, så det er stortsett bare å finne en nybegynner vennlig. Ubuntu (evt Kubuntu) er nevnt, Fedora, OpenSuse og Mandriva er tre andre som skal være greie å sette seg inn i. Kan være greit å laste ned noen forskjellige livecd'er og se hva du liker, tror det fleste er ganske like. Er jo mange her inne som bruker ubuntu, så det kan jo være litt enklere å få hjelp hvis du står fast med noe. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Mine anbefalinger 1: Den må kunne laste ned fra nett (BitTorrent) dette er vel egentlig ikke noe problem uansett men men... -- kTorrent 2: Spille av mp3, xvid+++ -- XMMS og VLC 3: Dele filer med Windows maskiner (Vista og XP) Lese og skrivetilgang -- Samba (smbclient, smbserver) 4: Fjernestyres over nett, helst med bilde på lokal skjerm -- TightVNC Ubuntu er sikkert best å bruke, siden som andre sier, at det er flest som kan hjelpe deg med det Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Da vi jeg komme med anbefalinger også! 1: rTorrent eller torrentflux. 2: amarok eller som PepsiCo sier, XMMs. Samt VLC og/eller mplayer 3: Samba(er vel uansett det letteste) 4: Remote desktop i ubuntu, enkel og grei, brukte det selv før terminalen tok helt overtak. Hvis du ikke har brukt noe av dette før, anbefaler jeg deg til å legge inn ubuntu(da det er det jeg oppfatter som rasket og enkelst når det gjelder instalering av pakker), bruke www.ubuntuguide.org mye, legge inn alt du får forslag om her og prøve i en dag eller to, så slette de programmene du finner ut at du ikke vil benytte deg av. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Men trenger litt hjelp til å velge distro og sikkert til oppsett, Da foreslår jeg at du sjekker ut Del sin glimrende guide som er sticky på toppen(her). Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 MPD for musikk! Finnes en haug av frontends til den, så du kan velge akkurat den som passer deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå