Cochise Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg skal lage et nettsted som skal bestå av artikler med en god del bilder (tre til femten bilder per artikkel). Bildene består av små thumbnails. Jeg har lurt litt på hvordan bildene bør åpnet når brukeren klikker på dem. Bildene varierer i størrelse. Alternativene er: - Åpnes i det samme vinduet. - Åpnes i et nytt vindu (pop-up) som tilpasser seg bildets størrelse, uten verktøylinjer og denslags. Hva foretrekker dere? Det første alternativet er vel det vanligste. Er det mange som synes at bilder som åpnes i pop-up-er er irriterende? Har dere andre forslag til hvordan dette kan løses? Lenke til kommentar
Stian Jacobsen Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg skal lage et nettsted som skal bestå av artikler med en god del bilder (tre til femten bilder per artikkel). Bildene består av små thumbnails. Jeg har lurt litt på hvordan bildene bør åpnet når brukeren klikker på dem. Bildene varierer i størrelse. Alternativene er: - Åpnes i det samme vinduet. - Åpnes i et nytt vindu (pop-up) som tilpasser seg bildets størrelse, uten verktøylinjer og denslags. Hva foretrekker dere? Det første alternativet er vel det vanligste. Er det mange som synes at bilder som åpnes i pop-up-er er irriterende? Har dere andre forslag til hvordan dette kan løses? Google etter "Lightbox" Lenke til kommentar
semafor Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 En kjapp lightbox synes jeg ikke tar skade. Hvis bildene i artikkelen hører til et galleri, er det enda bedre! Da kan du bare peke mot galleriet. Da mister ikke brukeren opplevelsen av siden, noe den gjør hvis bildet åpnes i samme vindu. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg skal lage et nettsted som skal bestå av artikler med en god del bilder (tre til femten bilder per artikkel). Bildene består av små thumbnails. Jeg har lurt litt på hvordan bildene bør åpnet når brukeren klikker på dem. Bildene varierer i størrelse. Alternativene er: - Åpnes i det samme vinduet. - Åpnes i et nytt vindu (pop-up) som tilpasser seg bildets størrelse, uten verktøylinjer og denslags. Hva foretrekker dere? Det første alternativet er vel det vanligste. Er det mange som synes at bilder som åpnes i pop-up-er er irriterende? Har dere andre forslag til hvordan dette kan løses? Hvis du åpner bildet i html, burde det være ett design rundt bildet som harmonerer med nettstedet. Har sett mange eksempler på vellykkede løsninger der å trykke på bildet får frem neste bilde, lukker det, eller tar leseren tilbake til artikkelen. Trikset er å formidle denne funksjonaliteten intuitivt til leseren. De fleste er vandt til at det bare åpnes ett jpeg bilde, men jeg opplever ikke navigeringen som særlig intuitiv. Jeg opplever ikke lightbox2 som særlig kjapp, for å si det sånn. Funker liksom ikke helt i Opera med small screen rendering heller. Jeg liker ikke pop-up, ei heller løsninger som ikke fungerer på tvers av plattformer, men det er bare meg. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Hvis du åpner bildet i html, burde det være ett design rundt bildet som harmonerer med nettstedet.Sånn tror jeg at du bør satse på. Evt. lightbox, men det er kjedelig å vente på den åpninga... Lenke til kommentar
semafor Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Lightbox kan gjøres raskere. Lenke til kommentar
Cochise Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Takk for svar. Lightbox så ganske interessant ut, og det skal prøves ut. Det er vel sant som FrodeNilsen sier, at det tar litt tid. Fordelen er at du kan ta opp alle bildene på en side og vise på en gang, uten å måtte klikke på miniatyrbildene, samt at du kan få bildeteksten på det store bildet også. Semafor: Mener du at Lightbox kan gjøres raskere enn det den er nå, eller raskere enn den løsningen som FrodeNilsen skisserer? Lenke til kommentar
semafor Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Han forteller om en løsning som passer best for konteksten bildet er i (hører bildet til et galleri, bør det lenkes opp mot galleriet og vises der. Er bildet helt på egenhånd, kan popup passe for noen). Noe som er helt rett. Lightbox-effektene kan gjøres hurtigere i configfilen som kommer med. Les dokumentasjonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå