tadulo Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Hei, Har problemer med min ADSL tilkopling, og siden jeg har gitt opp de profesjonelle (ADSL leverandør og montør) prøver jeg meg her. Jeg har bredbånd fra NextGenTel. NextGenTel har ikke bygd ut sentral i vårt område, så de leier av Telenor. Abonnmentet heter Surf 4100 (tror alle abonnmentene som ikke kjører på NextGenTel sin sentral heter Surf et eller annet). Saken er iallfall den at internett faller ut for ca 6 timer en gang i døgnet. Som oftest i 22.00 og 02.00, men det kan også oppstå på andre tidspunkt. Dette har pågått i mange måneder nå og det er ikke et døgn uten at dette problemet oppstår. NextGenTel har kjørt sin standard feilsøking, vi har fått tilsendt ny router og montør har gjort feilsøk på linja. Jeg har presisert for de at dette er en periodisk feil og at de ikke holder å sjekke linja bare på et tilfeldig tidspunkt. Jeg har nå akkurat hatt montør for å sjekke på nytt, og han har selvfølgelig målt at alt er helt ok til et punkt rett utenfor huset. Når jeg kom hjem fra jobb i går hang det en lapp på døren der montør skrev at han måtte inn i huset for å sjekke videre. Vel, jeg antar at det samme som sist kommer til å skje. Montør kommer på dagtid og alt vil se ut til å virke som det skal. På kvelden vil nettet falle ut igjen som vanlig. Håpet nå er at det er noen som har hatt samme problem og faktisk løst det. På den måten kan jeg kansje instruere NextGenTel om hva problemet er, siden de tydligvis ikke har noen erfaringsdatabase eller strategi for å løse denne typen problemer. Endret 17. november 2007 av tadulo Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Kan være støy fra andre abonnenter som tar ned din linje, ikke noe ukjent fenomen. har du lang linjelengde? Lenke til kommentar
tadulo Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Kan være støy fra andre abonnenter som tar ned din linje, ikke noe ukjent fenomen.har du lang linjelengde? Har ikke kontroll på linjelengde, men det er noe jeg kan ta opp med montør når han kommer på torsdag. Har også tenkt på om det kan være støy fra andre abonnenter eller en støykilde i huset som forårsaker problemene. Bor i enebolig med lite naboer, men kan selvfølgelig ikke utelukke det. Det som jeg synes er merkelig er at lengden på perioden hvor nettet er borte er såpass fast og at det skjer hvert døgn. NextGenTel sier de ikke har noen jobber som pågår på sentral/system som samsvarer med problemet jeg beskriver. Hvis ikke dette blir løst etter besøk av montør vil jeg prøve å bytte leverandør (til Telenor). Kan jo fort hende at problemet består, men jeg har vel ingenting å tape. Takk for respons! Interessert i å høre fra alle som har en ide.... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Mister du sync når dette skjer? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 (endret) Høres ut som en klassisk "for mange koblet til DSLAM" feil.... sleit voldsomt med Tele(h)or med dette det første halvåret de byggde ut på Slemmestad... Kan også være en spennings skaded DSLAM/koblings boks, utenfor huset. Endret 13. november 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
tadulo Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Mister du sync når dette skjer? Litt usikker på terminologien her, men det som skjer er at dsl lyset på routeren begynner å blinke. Om jeg logger meg på routeren står det at "DSL forbindelsen er nede". Har snakket med NextGenTel mens linjen har vært nede, og de "når" meg ikke på noen måter. Høres ut som en klassisk "for mange koblet til DSLAM" feil....sleit voldsomt med Tele(h)or med dette det første halvåret de byggde ut på Slemmestad... Kan også være en spennings skaded DSLAM/koblings boks, utenfor huset. Høres interessant ut. Skal nevne dette for montør. Er vel akkurat hva montør trenger tenker jeg, en som meg som egentlig ikke har peiling som kommer med råd Lenke til kommentar
tadulo Skrevet 15. november 2007 Forfatter Del Skrevet 15. november 2007 En liten oppdatering: Har hatt besøk av montør i dag tidlig, og han kunne fortelle meg at linjen min var svært lang (over 4 km) og ikke av spesielt bra kvalitet. Jeg hadde en hastighet på 4800 kbps og det var helt i grenseland av hva linjen min klarte. Montør mente at ustabiliteten skyldtes at jeg fikk problemer hvis det var mye annen trafikk og foreslo å sette ned hastigheten fra sentral til 3600 kbps. Selv så er jeg litt usikker på denne forklaringen i og med at jeg ofte mister linjen veldig sent på kvelden og ikke på ettermiddag/tidlig kveld hvor en skulle tro at det var mest trafikk. Vel, hastigheten på linjen er nå satt ned og det skal blir spennende å følge med på dette de nærmeste dagene. Hvis problemene fremdeles er der bør jeg få problemer allerede i løpet av et døgn. En ting jeg la merke til nå var at lysene på routeren nå var litt annerledes enn de var før hastighet ble satt ned. Tidligere så har en lampe merket "DSL" lyst fast grønt når jeg har vært på nett og en annen lampe merket "Internet" har blinket rødt innimellom. Etter at hastighet ble satt ned så lyser både "DSL" og "Internet" fast grønt. Når jeg har mistet nett har "DSL" blinket grønt (mistet sync ifølge montør) og "Internet" har vært slukket. Håper endringene er et godt tegn Takk til alle som har svart, jeg kommer tilbake med en oppdatering. Lenke til kommentar
tadulo Skrevet 17. november 2007 Forfatter Del Skrevet 17. november 2007 En siste oppdatering. Det har nå gått noen dager siden hastigheten på linjen min ble satt ned, og jeg har ikke opplevd noen problemer etter det. Happy! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. november 2007 Del Skrevet 18. november 2007 Du var heldig som slapp å gå mye ned på hastighet. Bedre med stabilitet enn max hastighet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå