Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skulderskade, Rotator Cuff ?

V_B

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har postet tidliggere om dette, men er interessert i å vite om det er flere som har denne skaden, evt hva de har gjort. Jeg er ganske sikker på at skaden heter Rotator Cuff, og det er en helsikkens vond skulderskade. Det er akkurat som om senen som går i fra leddet midt på armen, opp til skulderen og bak på ryggen er betent (mulig den er det) og det gjør sinnsykt vondt å kaste ball, løfte gjenstander og evt bare sitte stille med armen i en stilling over lengere tid. Slik det viser seg for midt tilfelle så er det stein umulig å i det hele tatt løfte f.eks benkpress, da armen bare svikter og "faller" sammen vist man kan kalle det det.

Det jeg lurer på er om det er noen flere som evt har denne skaden, og kan fortelle en lykkelig historie om hvordan de ble kvitt den ? Jeg har selv slete med den i omtrent 2-3 år nå, og begynner å bli passe lei. Det hadde også vært fint om det var noen som jobbet innen helse,medisin - fysio yrket som kunne svart på denne tråden.

Takk

-Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, greier ikke helt å forstå hvilken muskel det er snakk om, men generelt sett bruker jeg tøyning av de aktuelle musklene og lett trening med mange repetisjon (20-50)og liten belastning på skulderskader. Treninga skal være smertefri, om man har hvilesmerter så skal ikke treninga fremprovosere mere smerter. Avspenningsøvelser som pendeløvelser kan være bra. Går du til lege\fysio med plagene dine?

Hilsen fysio

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

Kan spesifisere litt mer om skaden. Dette er da en gammel håndball skade, der jeg har forsatt å spille selv om det har vært ganske store smerter innblandet. Det er i slutten av kast øyeblikket smerten kom/kommer frem, og dette har utviklet seg mer og mer. Slik det er akkurat nå, så er det vondt i armen når den løftes mellom 90 og 30 grader (mot taket) i en situasjon der armen står i denne vinkelen. Løfting ut fra kroppen er mindre smertefullt (Se bilde)

Propped_external_rotator_begin.jpg

(Bilde er tatt i fra wikipedia)

Det skal også nevnes at smerten kommer ved løft av denne typen også, men det er mindre smerter og løfte går mer problemfritt om man kan kalle det det (Se bilde)

Propped_external_rotator_end_correct.jpg

(Bilde er tatt i fra wikipedia)

Når det kommer til smerten så føles det ut som om den ligger under skulderbladet, og strekker seg nedover på oversiden av armen når jeg løfter den. Det kan også virke som om jeg er litt støl i midtre del av ryggen.

rotatorcuffvr6.png

Når det kommer til Fysio så har jeg hatt en time. Jeg har fått beskjed om at jeg må få fikset MR (noe jeg venter på) samt få ortoped time, men ettersom at jeg har en idiotisk lege så har jeg fått beskjed om at jeg må kontakte Ortopeden selv. Det har seg også slik at ortopeden operer på privat basis etter jobb på sykehuset og derfor kunne jeg ikke få telefon nummer til han, men var nødt til å sende brev pr post, noe som kan ta litt tid. Derfor lurer jeg på om det er noen som kan komme med noen erfaringer, evt noen som har hatt det før eller fysio som har behandlet en slik skade.

-Vegard

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...