Tutt Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Jeg driver nå og bygger en ny billig PC. Har fått alt jeg trenger og klarte å sette alt sammen riktig. Dette er ikke den første PC-en jeg bygger. Men så klart da jeg skulle prøve å skru den på så funket det ikke. Det ser ut som den "nesten" starter. Viften beveger seg bittelitt men det virker som den ikke får nok strøm. Jeg har sett over alt jeg har koblet til og gjort alt på nytt 3 ganger. Begynte å se litt nærmere på tingene så la jeg merke til dette på 20Pin koblingen. IMAGE Den til høyre er den nye og den til venstre er en gammel en. Som dere ser så mangler det 1 kontakt på den nye, det er heller ikke noe ledning som stikker inn i det hullet eller noen løse ledninger som ikke skal være der. Lurte på om det kan være problemet? Alt er nytt men det kan såklart være noe annet. Her er spec. på de nye delene http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=sh...ngListId=525303 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Det der er samme som pinnen nedenfor, dvs et spor for 5V+. Siden det ikke er så mye effekt på 5V+ så vil nok billig produsentene spare en ledning der de kan. Men jeg kan ikke svare på om ditt hovedkort vil nekte å starte fordi den er der, men det tviler jeg på. Lenke til kommentar
Tutt Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 så det vil si at det kan være hva som helst igjen da? Har en annen strømforsyning i den PC-en jeg bruker nå så jeg kan sikkert prøve med den, håpet på at jeg ville slippe å måtte dra alt ut Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Dette er bare et "shot in the dark" , men når maskinen "nesten starter" kan det i noen tilfeller være kortsluttninger. Jeg har sikkert reparert 3-4 maskiner derfolk hadde glemt å bruke spacerene som holdt hovedkortet ut fra bakplaten, eller det var andre åpenbare kortslutninger til hovedkortet. Det er ikek sikkert det er det problemet du opplever, men siden det manifisterer seg på eksakt smame måte tenker jeg det er verdt å nevne. Jeg har ikke sett en manglende leder slik som bildet viser før... ander ikke hvordan det evt. skulle påvire systemet for å være ærlig. Ta en mail til leverandøren og hør om det skal være slik kanksje?... -Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Det er ganske normalt at -5V pinnen mangler. "Most newer power supplies don't provide -5 volts in which case the white wire is missing." http://www.playtool.com/pages/psuconnector....html#atxmain20 Lenke til kommentar
Tutt Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 så det vil si at det kan være hva som helst igjen da? Har en annen strømforsyning i den PC-en jeg bruker nå så jeg kan sikkert prøve med den, håpet på at jeg ville slippe å måtte dra alt ut Prøvde idag og gjøre alle mulige forsøk på å starte den. Viste seg at min Strømforsyning som jeg har i PC-en jeg bruker nå ikke har 24pin så det var no go der. Men skal senere prøve å koble den nye strømforsyningen til min gamle PC for å se om det er noe galt med den. Fikk start på PC-en. Hvis jeg kobler ut ATX 12V kontakten (den som gir strøm til CPU), så starter PC-en men gir såklart ingen bildet på skjermen. Da kan det vel være CPU'en som er ødelagt eller hovedkortet? Som sagt så skal jeg prøve å switche den nye PSU'en til min gamle PC å se om jeg kommer nærmere svaret. Hvis dere har noen forslag eller tips så vær så snill å del dem etter som jeg begynner å gå tom for ideer... takk for raske svar hittil på mitt første spørsmål. Kommer til å poste her litt senere på kvelden Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Prøvde idag og gjøre alle mulige forsøk på å starte den. Viste seg at min Strømforsyning som jeg har i PC-en jeg bruker nå ikke har 24pin så det var no go der. Men skal senere prøve å koble den nye strømforsyningen til min gamle PC for å se om det er noe galt med den. 20-pinners kontakt fungerer fint i en 24-pinners hovedkortkontakt. Bare sitt kontakten slik at de nederste 4 står åpen du, så fungerer det helt fint. (det sakl ikek være mulig å sitte den i på noen annen måte heller). -Stigma Lenke til kommentar
Tutt Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 Vil det si at jeg kan prøve å starte PC-en med bare en 20 pin? uten de siste 4? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 13. november 2007 Del Skrevet 13. november 2007 Ja, det skal ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Tutt Skrevet 13. november 2007 Forfatter Del Skrevet 13. november 2007 det var no go... Prøvde med en gammel 350W PSU som jeg vet funker, koblet bare til ATX 12v og 20Pin. og det skjedde ingenting. da er det vel hovedkortet som ikke funker? eller maybe CPU'en? Glemte å si at jeg bruker Intel Celeron D 326 2.53GHz Socket LGA775 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311702 Lenke til kommentar
methano Skrevet 14. november 2007 Del Skrevet 14. november 2007 På mitt hk (amd) skulle cpu ha strøm fra en egen 4-pins plugg fra pcu. Hva slags hk er det du har? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå